Ryggskott?

Guest
#1 - 3 oktober 2007 22:24
raderat
#2 - 4 oktober 2007 08:45
Grattis!! Jag vet PRECIS hur det känns. Jag ligger i min andra kotförskjutning just nu. Förra gången var för 12 år sedan. Jag har jobbat hårt på sistonde, nybliven husägare. Har kännt av ryggen lite de tre senaste veckorna och lugnat ner mig lite. Men problemet kom när jag skulle resa mig ur soffan i måndags. Det bara small till, tog mig till köket men förr ihop på det kalla golvet, usch vad svårt det var att komma upp.

Det viktiga när man råkar ut för sånt är att man i det akuta läget vilar mycket, gärna på rygg med fötterna upplagda på något högt det avlastar ishiasnerven. Försök att undvika att sitta, om du måste så gör det med ett ordentligt svankstöd.

Om man kan och orkar så skall man träna varannan timme. Lägg dig på mage och res dig upp på armbågarna och låt ryggen svanka. När du orkar så prova med att gå hela vägen upp på raka armar också. 10 repetitioner per gång. Det kan ta allt från 2 till 7 dagar innan man kan påbörja riktig rehabilitering, ha tålamod. Men se till att få kontakt med en duktig sjukgymnast redan nu.

Smärtstillande tabletter hjälper mycket lite, men voltaren eller diklofenak kan åtmistonde verka avsvullnande.

Jag tror inte att det är bra att hänga ut ryggen. Räkna med vissa sömnsvårigheter de första nätterna.

Nu är det tre dagar sedan det hände mig, jag kan nu gå med korta steg trots stelhet och viss smärta. Kan gå i trappor och komma upp ur sängen själv. sover hyffsat och har tillochmed stekt pannkakor själv. Man får vara glad för det lilla.

Fullständig rehabilitering i såna fall är 8-10 veckor så ta det lugnt.

Jag lider med dig, den akuta smärtan vid ryggproblem är nog den värsta smärtan som finns.
MVH
Magnus
#3 - 4 oktober 2007 09:30
tråkigt å höra anette!!
Grattis iaf (:
#4 - 4 oktober 2007 10:32
Grattis på födelsedagen, trist att det ska vara så med ryggen din men kan inte annat än instämma i att det bästa är att vila och helst då liggandes på rygg och att sakta men säkert försöka träna.
#5 - 4 oktober 2007 10:45
Grattis på födelsedagen!
Jag vet exakt hur du känner dig. Har själv problem med ryggen. Jag brukar ta det lugnt, försöka lägga mig i ett bad (rekomenderas inte om du inte har någon som kan ev. hjälpa dig upp). Förhoppningsvis kanske det släpper efter något dygn. Annars kan ju masage hjälpa. Själv gick jag till kotknackaren..
//Camilla
#6 - 4 oktober 2007 10:59
Grattis på Födelsedagen! [:-76]

Stackars dig som gjort illa ryggen! Jag vet oxå presis hur det känns. Jag har nyligen återhämtat mig efter mitt 3:e diskbråck. Jag hoppas verkligen att det inte är det som hänt dig då det inte alltid går tillbaka av sig själv. Jag har opererats för det 2 ggr. Första gången hade jag ont och kunde inte röra mig i ett halvår innan vi till slut insåg att det inte gick tillbaka och opererade.

Jag håller tummarna för dig!
Guest
#7 - 4 oktober 2007 12:36
raderat
#8 - 4 oktober 2007 12:43
hur blir det med jobbet då?
#9 - 5 oktober 2007 17:13
Känner igen det där med att inte vila, första gången jag fick ett rejält ryggskott var på jobb. Det tog 3 naprapat besök innan det släppte nåt så när. Sen fick det bli lite lugnare på jobb utan tunga lyft. För ett tag sedan kunde jag knappt resa mig ur sängen på morgonen efter ett nytt ryggskott. Ville nästan ha ett nackskott ist. Men tack vare rätt starka mediciner mot min migrän så lyckades jag dämpa det värsta. Men man ska inte bara ligga still. Det gör saken värre. Hade även en vetekudde, värme = skönt.
#10 - 6 oktober 2007 17:23
Grattis i efterskott.

Jag får mkt lätt ryggskott pga min gamla ryggskada.
Och det värsta jag kan göra, är att vara stilla.
Det gör ont bara man andas och tårarna sprutar då man rör sig lite oförsiktigt, men det blir 24 ggr värre av att ligga eller sitta stilla.

Hoppas du snart blir bättre...
Guest
#11 - 7 oktober 2007 00:08
raderat
#12 - 7 oktober 2007 06:26
Jag slutade så fort det akuta stadiet var över, i mitt fall efter 3 dagar.

Har du remiss till sjukgtmnastik?

MVH
Magnus
#13 - 7 oktober 2007 09:11
Grattis på födelsedagen! Hoppas det släpper snart :( Fick sån där skit förlänge sedan. Polarn fick köra mig till sjukhus ståendes på knä i framsätet på hans bil... Måste ha sett lika roligt ut som det gjorde ont.
Guest
#14 - 7 oktober 2007 12:27
raderat
#15 - 7 oktober 2007 19:16
Anettejt skrev:
Nej ingen sjukgymnastik, men jag tränar ju en del, och fick klartecken till att få använda min dörrtrapets, så jag klarar nog av detta själv trodde dom?

Jag är inne på min fjärde dag i dag, så då slutar jag väl med medicinen då...

Om det är diskbrock så fick min killes storebror lära sig en sak av en kiropraktor.. Det är märgvätskan som läcker ut som orsakar smärtan. Det stålar ofta ut mer på ena sidan.. Då lägger man sig på den andra sidan, sen drar man upp benet på den onda sidan i 90 graders vinkel och sen ska någon annan punktmassera med tummen på den punkten som är mest ont. Då trycker man tillbaka vätskan och så läker man fortare.. Man ska också försöka undvika värme, sova med svalt täcke, inte basta osv.. Då läcker det ut mer märgvätska... Om det var det felet du hade alltså...

Är det en stäckning så är ju tigerbalsam underbart... Min kille stukade foten riktigt illa och samma bror hade fått lära sig av en läkare att tigerbalsam var bra mot det... Vi satte på hot & cold och karln är uppe och går morgonen efter!!! Super, sådana stukningar brukar ta en vecka innan man ens kan stödja på foten...

Man lär så länge man lever... :D Grattis på födelsedan och hoppas ryggen blir bra :p

Annons