Ryska växtakvarier

#1 - 4 december 2003 11:11
Några webbsidor med ryska växtakvarier (körda genom Altavista/Babelfish).Akvarierna har poetiska namn i värsta Amono-stil tex "Neglected garden N°1":
http://snurl.com/aquaru
mvh/harbard
#2 - 4 december 2003 13:29
Jag säger bara: Holiday of cardinals. Vilket konstverk, faller mig helt klart i smaken.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 december 2003 14:13
Flera snygga växtkar - Anaconda och Holiday-karen tyckte jag var snyggast.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 4 december 2003 15:53
Överlag hyffsat snygga, men det är för mycket vertikala element som inte bjuder in perspektivet. Dom behöver kolla lite på hur man skapar djup.
#5 - 4 december 2003 20:01
"Been owergrown" tycker jag va lite härlig.
#6 - 4 december 2003 20:34
<font color="red">Jag tycker..
..alla var fina.

har iofs sett finare ;)</font id="red">
#7 - 4 december 2003 20:40
Jag tycker att Far-Eastern view var snyggast!!
#8 - 4 december 2003 20:41
Snyggt!

Har precis fått ett återfall..... växtakvarie ska det bli :)

Slukar all information jag kommer över och söker alltid inspiration.
#9 - 4 december 2003 22:17
bulair: kul med en till växtakvarist!
#10 - 6 december 2003 12:04
AndreasN: Jo det är ju en väldigt fascinerande del av akvariehobbyn.
Ska bara fixa det här med ordentlig belysning, sen ska det satsas...
#11 - 7 december 2003 20:27
JAG VILL OXÅ HA SÅ FINT!! kan man anlita nån som gör det fint och sen får man skötselråd och sen lever lyckligt??????????????
#12 - 7 december 2003 20:29
Javisst, men jag är dyr *skämt*.
#13 - 7 december 2003 21:00
Håller med defdac när det gäller dom flesta. Fast det finns några som jag tycker bjuder in en i akvariet, på djupet. T.ex. "the been overgrown low place, illuminated by the midday sun".. Den där riccia stigen som går in bakom där till vänster tycker jag e great. Nästan som om man vill gå in och följa den och se vart man hamnar.

Några av mina favoriter finns på den här sidan. http://www.aqua-shopping.com/cnt/gallery/index.htm

Det ser man även på mitt växtkar. Har tagit lite insperation därifrån bland annat.
#14 - 7 december 2003 22:19
Izac har du några bilder att visa upp på ditt akvarium? bilderna på länken ovan var verkligen fina!
#15 - 8 december 2003 00:28
Izac har fenomenal känsla för Iwagumi
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=5196060812&m=1016062194
Synd att det är sprängsten, men med så schysst placering stör det inte så mycket.

Hans burk kommer rocka stenhårt ;) när allt växt klart:
http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=1306023812&m=3776095894

*alla tummar upp*
#16 - 8 december 2003 18:06
blderna funkade inte tyvärr.... men får väl lita på att det är snyggt då...
#17 - 8 december 2003 18:22
Heheh.. tack för den defdac!! :D
Jag tror inte att bilderna fungerar. Gjorde lite justeringar på hemsideutrymmet tidigare idag. Men jag kan gärna visa några fräsha, och lite hur utvecklingen har gått. Karet har totalt varit igång i 19 dagar (idag).

2003-11-19: Karet precis iordninggjort.
http://a.domaindlx.com/izac/2003-11-19.jpg

2003-11-30: Lite har det väl hänt.
http://a.domaindlx.com/izac/2003-11-30.jpg

2003-12-08: Bilden är tagen idag.
http://a.domaindlx.com/izac/2003-12-08.jpg

Visst ser man skillnad? :) Fast det känns ändå som om jag kunde fått en bättre tillväxt. Har "mixtrat" lite för mycket, enligt mig själv, vilket kan ha lätt till lite sämre tillväxt.
Angående den första bilden så använde jag en konstig färginställning så ljuset fick en blå ton.

Glossomattan kanske fortfarande inte ser så mycket ut för världen. Men den är på gång. :) Ser varje dag några nya små blad.

Jämnför inte mitt med karen på den där sidan.. Det framstår bara så fult då. :S hehe Jag är trots allt väldigt ny inom området.[:-10]
#18 - 8 december 2003 18:27
Hej sundelin. Jag postade just några bilder:). Du måste postat medan jag höll på.
#19 - 8 december 2003 18:56
det var ricktigt fint, kanske man ska skaffa sig lite växter i akvariet, lär nog få starta ett växt akvarium mina ciklider gillar växter alldeles för mycket!
#20 - 8 december 2003 19:03
Det blir snyggt det där!
Hur får du bacopan att växa så kraftigt? Jag tycker min är väldigt blygsam i tillväxten.
#21 - 8 december 2003 21:46
Hur får du bacopan att växa så kraftigt? Jag tycker min är väldigt blygsam i tillväxten.[/

Vet inte riktigt. Har dom under ett aquarelle o ett warmwhite. Tycker iofs inte att det har vuxit så häpnandsväckande mycket, fast det ska den kanske inte. Såg på zoopet att den endast har 2/5 på växthastighet. Kanske är det för att den är inköpt ifrån IKEA. ;D

Är det någon som vet det latinska namnet på den lite mörkare gröna liknande växten?

Jag ska återkomma med några bilder efter jul. Hoppas då på att glosson blivit lite tätare.
#22 - 8 december 2003 21:49
Det kan ju vara en orsak. Att de har varit undernärda och sedan exploderat när de fått bra förhållanden.

Vilken mörkare gröna växt menar du?
#23 - 8 december 2003 21:55
Jag måste säga att det var ett mycket läcker kar. Det kommer att bli ännu mer läcker när Glosson har fått växa till sig och bildat en fin matta.
Som defdac sa så ser stenen i karet lite för "färskt" ut men kommer nog att se äldre ut efter ett tag[:)]
#24 - 8 december 2003 22:01
Fint akvarium ... Alla har så fina akvarium .. utom jag![:-141]

Men det är väl inte så lätt som både nybörjare och med ett litet på 54liter. Kanske blir annorlunda i framtiden.[:-34]
#25 - 8 december 2003 22:03
Självklart kan du få ett fint akvarium på 54 liter. För växternas skull har det ingen betydelse hur stort akvariet är.
#26 - 8 december 2003 22:30
Men det verkar som att det är lättare med ett större, både att få det att se bra ut och att det är lättare att sköta. Fast det blir väl även dyrare eftersom man behöver mer växter m.m

Jag får väl inte klanka ner på mig själv, även om jag tycker att ni andra är super duktiga.
#27 - 8 december 2003 23:16
Det kan ju vara en orsak. Att de har varit undernärda och sedan exploderat när de fått bra förhållanden.

Jo.. det är intressant teori. Vore hur grymt som helst om man kunde "boosta" växter. En helt ny affärsbranch med minimalnärda växter som växer som bara den vid bra förhållanden i början.

Vilken mörkare gröna växt menar du?

Den till vänster om bacopan, som påminner lite om bacopa. Antar att det är av det släktet.

Jag måste säga att det var ett mycket läcker kar. Det kommer att bli ännu mer läcker när Glosson har fått växa till sig och bildat en fin matta.

Tackar! :)
Jo, jag hoppas det. Kommer även att ta bort och lägga till ett antal växter med tidens gång. Letar för tillfället efter en fin kontrastväxt, nån lite rödaktig växt t.ex. Rotala wallichii att placera där bak.

Som defdac sa så ser stenen i karet lite för "färskt" ut men kommer nog att se äldre ut efter ett tag

Jo, jag hoppas det. Ska låta algerna få växa ifred på dom och se om det blir nån förbättring. Stenarna kommer ju även att skymmas och täckas något av växtligheten.

Sune: Självklart går det att inreda ett fint litet växtakvarium. Har sett underbara växttankar som inte är större än 20L. Mitt nästa projekt blir att försöka inreda ett snyggt 40L växtakvarium. Ska börja nån gång efter jul. Får se hur det går :)
#28 - 8 december 2003 23:59
Jag har själv ett 25l växtkar som var jättefint när jag inredde det men eftersom jag försökte mig på "lowtech" så blev det bara trådalgsodling av det. Snart ska jag fixa iordning det och köra CO2 och pmdd i det.
#29 - 9 december 2003 09:22
Ursprungligen skickat av AndreasN

Jag har själv ett 25l växtkar som var jättefint när jag inredde det men eftersom jag försökte mig på "lowtech" så blev det bara trådalgsodling av det. Snart ska jag fixa iordning det och köra CO2 och pmdd i det.

Schysst. Du har inga bilder på det?
#30 - 9 december 2003 09:35
Ursprungligen skickat av sune

Fint akvarium ... Alla har så fina akvarium .. utom jag![:-141]

Men det är väl inte så lätt som både nybörjare och med ett litet på 54liter. Kanske blir annorlunda i framtiden.[:-34]

Jag är erfaren akvarist och har 375 liter, jag tycker inte själv att jag lyckas vidare bra. En viss bättring blev det dock när jag bjöd in flickvännen att inreda. Bara för att man är bra på akvaristik så innebär det inte att man är bra på inredning/form/färg, så ge inte upp. Jag är inte heller duktig på att fota, så därför kommer Max Strandberg hem till mig i helgen för att fota. Undrar om man vågar publicera det här på zoopet?
MVH
Magnus
#31 - 9 december 2003 09:43
Visserligen är ju mitt akvarium inrett redan eftersom det är ju inte tomt, men jag är ej nöjd. Ska flytta i nyår kanske ska ta och göra om lite då och hopppas att jag blir nöjdare. Har tyvärr ingen bild att visa upp.

Men vad tycker ni om att köpa hus/slott/kista m.m Till inredningen? Förstör det det naturliga? Är det för barnfamiljer? Eller är ok för vissa fiskar gillar ju att simma in och gömma sig?

Visst ska jag göra som jag själv tycker men en liten åsikt skulle jag vilja höra.
#32 - 9 december 2003 09:46
Givetvis skall du göra som du själv tycker. Jag själv föraktar allt som är konstgjort i akvariet (utom all nödvändig teknisk utrustning). Men med plastväxter och piratskepp kan du säkert ro hem vinsten i ada tävlingen, inte många lämnar in bidrag för den konstgjorda kategorin.
MVH
Magnus
#33 - 9 december 2003 10:51
Jag var i alla fall en erfaren akvarist en gång i tiden (7år sedan) men sedan dess har jag bara haft ngt litet akvarium på sparlåga här å där. Nu har intresset blommat upp igen.

Det jag imponeras av tex defbloq mfl. är att det verkar som ni har alla faktorer under kontroll när det gäller växterna.

Jag har som sagt ett par (5-6?) akvarier utställda hos släkt å vänner men i mångt och mycket är de slumpen som avgör hur växterna växer till i olika byttor. Har tex ett katastrofkar med cyanobakterier, 150 l som ska åtgärdas enl cyanobakterietråden här på Zoopet.

Å andra sidan kan jag säga till sunes tröst att lyckats få ett 22liters här brevid datorn att fullständigt blomma över ( valisineria Crypt. affinis + 1 annan liten crypt., rotala, bacopa, elodea, H. stricta mfl.) med 3st 7-11 W lågenergi från ikea å Järnia, en gammal eheim 150 l/tim som går 15 min varannan timme. 24 grader C, kalkhaltigt vatten i Uppsala.

Lycka till Sune så ska jag läsa mer av defbloq å de andra.
#34 - 9 december 2003 10:55
Ursprungligen skickat av izac

[quote]Vilken mörkare gröna växt menar du?

Den till vänster om bacopan, som påminner lite om bacopa. Antar att det är av det släktet.
[/quote]

Bacopa monnieri?
Det var den jag främst syftade på. [:)]

Jag har ingen kamera men jag ska se om jag kan få låna syrrans kamera som båda batterierna är slutkörda på och de inte orkar köpa ett till batteri till. Så jag får fota med sladd. [:)]

Här är i alla fall nånting att gå på så länge för det stora karet: http://www.konjintech.com/~andreas/540-plan.gif
#35 - 9 december 2003 14:45
haha.. Oj vad det kan bli fel :) hehe
Jag fick höra för ett tag sen av en zoohandlare när jag frågade om en växt var snabbväxande. Hon svarade nåt i stil med "Växter som är mörkare gröna växer långsammare än ljusare". Kan man dra en sån generell sak? Att mörkare växter inte alls är lika snabbväxabnde?
Hur som helst. Min Bacopa monnieri har blivit dubbelt så lång på 1 månad. Har faktiskt ingen aning om varför den har vuxit på så bra (om det nu är bra!) :)
#36 - 9 december 2003 14:47
Glömde. Ser spännande ut AndreasN. Blir kul att se en "riktig" bild sen :)

Annons