S. fryeri?

#1 - 22 januari 2007 16:53
Hejsan!

Har lite frågor om denna grymmt vackra fisk. Jag vet att den är en rovfisk. Och kan ta yngel upp till 4 cm. Men hur fungerar den att ha i akvarium? Jag planerar ett 300liters. Skulle den gå att hålla i ett sånt akvarium? Vilka är lämpliga medinvånare? För jag vill gärna ha lek, vilka är speciellt bra att hålla tillsammans med den då?

Och hur fungerar det om någon annan art leker? Är det per automatik "Good bye" yngel? eller kan de slippa undan?

Tack på förhand!

Mvh. Simon
#2 - 23 januari 2007 09:37
Fryeri funkar i ett 300 tycker jag. Den är inte så rovgirig som man skulle kunna tro. Det är en ganska snäll fisk faktiskt och jag har inte haft några erfarenheter av att den skulle jaka eller äta upp mindre fiskar (om du inte lägger i yngel mindre än 4-5cm). Den funkar med nästan vad som helst då den tål mbunas aktivitet och stressighet och inte stör andra mer känsliga fiskar så som Aulonocara.

De flesta yngel kommer dö om du låter honorna spotta bland andra fiskar.
#3 - 4 februari 2007 21:05
Vi har en grupp med Fryeri i ett 450l, nog för att dom är rätt små än, ca 6-7cm, men dom verkar inte ett dugg roviga, dom går ihop med alouncara, rödzebra, vita golden, acai, m.fl.

Annons