Vi måste veta vad fisken får för symptom. Några synliga grejor på fisken (slem, prickar, "bomullstussar", sår...)? Kliar de sig? Slutar de äta? Magrar de av kraftigt? Hur lång tid från det att fisken insjuknar till att den dör?
Dessutom: hur länge har akvariet varit igång? Luktar vattnet illa? Hur mycket fisk har han, i hur stort akvarium, och vilken filtrering? Sköter han sina vattenbyten? Nio gånger av tio beror fiskdöd och sjukdomsutbrott på dålig vattenkvalitet.
Ja, jag ska väl se ifall jag kan svara på dem flästa frågorna..
Fiskarna äter som vanligt, sedan en eller två dagar innan dom dör kan dom stå vid pumpen eller göma sig i karet. Inga andra synligheter så som ludd eller slem eller liknande.
Karet har varit igång i ett år lite drygt, vattenbyten sköter han, han byter vatten en gång i veckan, samma dag varje vecka, filter rengörs när det slammar igen. Det är ett Juwelkar han har, så det är Juwels egna filter.
För övrigt, när jag pratade med min lokala fiskhandlare så kommer denna s.k. sjukdom ifrån asien där fiskar hårodlas, när den/dom fiskar hamnar i karet som bär på detta slår tydligen ut allt i karet som har i fiskväg att göra.. Själv känner jag mig skeptisk till att torrläggning eller kokande vatten i karet skulle hjälpa.. Måste ju ändå finnas någon medicinering eller liknande..