SA 160L (Halvt nybörjare)

#1 - 3 januari 2010 00:28
Well, det är väl dags för mig att starta min egen tråd. Mitt lilla akvarieprojekt började visserligen i september, om jag inte minns fel, men då det började med krångel har det dragit ut på tiden. En bidragande faktor är ju iofs också att jag studerar, och CSN-lånet blir man fet av (Försök hålla vikten när du bara har råd med falukorv och snabbmakaroner! :p) men inte mycket rikare för det. Jag har haft akvarium för läääänge sedan, men jag visste inte mycket då om akvarier. Nu har läst på ämnet en hel del, mest här på Zoopet, men jag är fortfarande en nybörjare.

Jag bestämde mig i alla fall rätt tidigt att jag skulle lägga lite krut på detta projekt för en gångs skull, och inte hafsa ihop ett kar som jag tröttnar på efter ett halvår. För någon månad sedan så insåg jag att det jag är ute efter kommer att lika ett SA rätt mycket, vilket gjorde att jag ångrade mig i ett av mina fiskval (Istället för Guramis ska det bli några ciklider, troligen nån Apistogramma). Det kommer inte bli något hardcore-SA-akvarium, men med en rejäl flört åt det hållet iaf. :D

Hittills har jag lyckats skrapa ihop detta:

Juwel 160 Rekord (Beg., med något vajsing i belysningen) http://www.juwel-aquarium.de/en/rekord.htm?cat=18

AquaTerra Amazon 100x50

5L Biobollar (som ser ut som "revolverhuset" av lakrits man får i "Gott&Blandat"-påsen! :D)

2 st svarta filtermattor á 50x50x5, 10ppi

Aquarium System New Jet 600 (Tack Åheim! :))

Div. startmedel, foder, dekorbåt, bok och annat gojs jag köpt från Tradera.

nästan 5 kg svarta, polerade dekorstenar, 2-5 cm (Lagerhaus, av alla ställen!)

En STOR svart flintasten på lite mer en 7 kilo. Snygg som %&¤#"!!!

2 rötter samt 40 kilo svart grus (1-3mm) är beställ, hoppas de kommer nu i vecka 1.

2 frigolitskivor, 1 cm tjocka.

Planerad Line-up:

1+1 Ancistrus Gold (Hona+Hane)
10+ Stim av någon tetra. Ev. två olika stim.
3 par Apistogramma eller liknande. Jag har gärna två olika sorters ciklider, så länge de inte spöar upp varandra för mycket.

Kanske även:
Siamesisk Algätare?
Någon bra snäcka?
Räkor? (Beror på hur ph:t blir)

Växter:
Växterna är inte klara än, men jag siktar på enkla växter först och främst.

Taxiphyllum sp "Flame"
Anubias var. nana
Windelöv
Vallisneria spiralis (Eller vad den nu heter)
#2 - 3 januari 2010 08:11
Låter intressant. Kan man ha 3 par apisto i ett sådant kar? Jag har inga apistogrammas själv så jag vet inte men av många inlägg att dömma finns erfarenheter som säger att de ärrätt tuffa mot varandra.
Kansek skulle du välja 2 arter 1+2 av varje och sedan en nyckhålsciklid eller annat?

Snäckor vill också ha högre pH så att deras skal inte fräts upp.

Flintasten http://sv.wikipedia.org/wiki/Flinta
borde väl fungera, mest kiseldioxid.
#3 - 3 januari 2010 16:01
Enligt ägaren (?) på Akvarievalvet i Norrköping skulle det gå att ha tre par kakaduor i mitt kar, men jag får nog räkna bort ett par då bakgrunden tar upp rätt mycket plats. (Trots att akvarievalvet är en mycket ansedd butik så är det ju portfarande en affärsverksamhet. Så, peppar peppar... )Men som sagt, det är fortfarande i byggfasen just nu. Innan jag kommer till exakt besättning kommer jag dels kolla runt i butikerna här i Jönköping och se vad de har, samt vad de kan beställa hem. OCH låta er spåra ut totalt i denna tråden. :D Know-howet på denna sida är makalöst! Sedan känner jag en kille (DeathDealer) på ett ciklidforum, och även om han mest kört afrikanska så tror jag han kan tipsa om något iaf.

Jag orkade bara inte nämna snäckornas känslighet för surt vatten också. ;)

Flinta är ju en ganska hård och kemiskt stabil sten, så det torde inte innebära problem. Jag har nog hellre det än skiffer iaf. Den ska funka som nivåavdelare i gruset.
#5 - 4 januari 2010 20:55
Wiie, på fredag kommer förhoppningsvis mitt svarta grus och rötterna jag beställt från Zoosajten! :D Då ska jag förhoppningsvis ha siliconat fast bakgrunden!
#6 - 8 januari 2010 18:12
I morse kom en stackars tös från DHL konkandes på tre paket. Ett paket innehöll iofs bara två rötter, men de andra två vägde 20 kilo vardera. Sanden/gruset verkar vara kalasbra, fina kolsvarta korn utan större storleksvariationer! :D FRAKTFRITT! Tack för den julklappen, Zoosajten! [:-106][:-106][:-106]

Nu måste jag ta mig till Classe O och inhandla silikon! Ohhh, vad jag vill ha igång karet! [:-59] Hoppas en tub nu räcker (skulle iofs bli chockad om det INTE gjorde det, men men) då jag inte ens behöver alla fingrar på en hand för att räkna hur många hundra kronor jag har kvar på kontot... [xx(]
#7 - 8 januari 2010 18:18
Oh, btw, en fråga: Att ha eller inte ha någon form av ler-substrat under gruset, det är frågan? Vad har ni för åsikter och rekommendationer? Jag kommer att satsa på rätt mycket växter, ingen CO2, möjligen PMDD.

Kattsand? Lera? En burk med Seras (?) växtsubstrat? Lerkulor under enbart vissa växter?
#8 - 25 januari 2010 11:38
Hej! Hur går det med projektet, jag vill se bilder på hur min gamla rot du köpte gör sig i ditt kar=) Känns som den kommer ta upp ganska stor del.
#9 - 26 januari 2010 00:07
Ha ha, lååååååångsamt! :D Jag och en kompis ska ge oss på att silicona fast bakgrunden imorgon. När det har härdat ska jag tvätta allsköns grejer och börja inreda. Jag missbedömde utrymmet lite så din rot kommer att ta upp en hel del, men den kommer bli så %&/¤#"-ans fin i karet! Jag är sjukt nöjd med köpet, och skulle jag nu vara tvungen att ta ur den så kommer jag spara den! :D

...Hm. Jag upptäckte just att jag köpt världens sorgsnaste kokosnöt också! :D

Bilder kommer upp förhoppningsvis innan veckan är slut. Jag siktar på att det skall vara minst halvfullt med vatten då också!
#10 - 26 januari 2010 13:08
H*****E!!! Jag visste det! Juwel må göra bra akvarium, men de suger rumpa vad det gäller ljus och armaturer! Det var inget fel på lysrören, utan det är själva donet det är fel på. Jag har bara dragit ut på det hela tiden, för jag VILLE inte att den skulle vara trasig... :P Detta har jag egentligen inte råd med... Suck.

Nåja. Jag har en idé på hur jag ska göra i alla fall. Jag köper Glo's T5 lysrörskitt. Sedan tar jag ur lysrörern ur rampen jag har, och sågar upp och tar bort kapslingen runt elektroniken. Då ska jag bara ha ett lock kvar. Sedan fäster jag T5-lysrören i locket och fäster elektroniken ovanpå locket.
#11 - 27 januari 2010 01:17
"...det bidde ingen handske, det bidde en fingertut!" :D

Idag har det hänt lite kul i alla fall, även om armaturen är paj. Dels fick mina första växter som jag köpte på tradera, dels har jag och en kompis silikonat fast bakgrunden och filterrastret! Äntligen! Så, här är lite bilder:

Växterna är Pogostemon helferi och Stringy Moss - Leptodictyum riparium

Också ett användningsområde för rysk vodka... (Nåja. Fransk iofs.) :D

Helheten uppifrån

Höger hörn

Vänster hörn

Bild på rastret i högersidan. Det svarta är det svarta gruset som jag ska ha i karet. Vi pillade in det i silikonet för att dölja hålet bättre.

FINGERTUTEN! :D Det bidde ett nanokar av mitt 160-liters... :p

...och så till sist har jag kapat, kokt och gjort öppningar i kokosnöten. Hoppas nu hålen är lagom åt cikliderna...
#12 - 27 januari 2010 01:37
Klart du ska köra co2 så du inte täcker din fina bakgrund med massa höga växter ;)
#13 - 27 januari 2010 02:02
Ha, vi får se hur det blir med den saken... :( Först måste jag fixa ljuset. Jag är glad om jag kommer undan med en tusenlapp där... [xx(]
#14 - 27 januari 2010 07:28
Hepp, så satt man i skolan igen. Och ja, jag har hunnit sova lite... ;)
#15 - 27 januari 2010 07:39
kommer bli skitbra det där :)

sömn är för övrigt överskattat, 3 timmar per dygn är lagom hehe
#16 - 27 januari 2010 07:43
hehe. märker det Marnat! du sitter ju här fan dygnet runt:P
#17 - 27 januari 2010 07:47
hannesc skrev:
hehe. märker det Marnat! du sitter ju här fan dygnet runt:P

Inte alls, bara 8 timmar på jobbet samt 5-6 timmar hemma :D
#18 - 27 januari 2010 07:50
haha...då är vi två:P
#19 - 1 februari 2010 22:58
Jahapp, då har man beställt ett stycke Glo 2x39W T5 lysrörshållare, även om jag stör mig fruktansvärt på den benämningen. Ska se om jag kan slakta den Juwel-ramp jag har utan att göra FÖR mycket skada på den. :p Det ska bli spännande...

Annars går det framåt i samma takt som innan, dvs lååååångsamt. Nu har silikonet stelnat iaf, så jag tillbringade ett par minuter med ett rakblad och försökte få bort lite spill. Det var knepigare än jag trodde, men jag tror det ska funka.

Sedan har jag en förfrågan till er därute (om man får skriva sådant här): Jag söker växter! Anubias nana, Vallisneria americana ''mini twister'', Vattenpest, dvärgsvärdplanta (Echinodorus tenellus) och antingen flame moss eller fissidens fontanaus! Butikssortimentet här i Jönköping är lite si och så med vad det gäller växter! Vet bara EN butik som har vattenpest t.ex! Och en del av de växter jag söker är lite knepiga att hitta, tycker jag. Fast det kanske är bättre om jag försöker på plantswap iofs... :p Men det är här jag hänger mest, så jag tänkte fråga er först i alla fall!
#20 - 4 februari 2010 00:13
Nu har jag fixat filtret! Pix:

Biobollar
Biobollar
<-- Systemetpåsen blev en hyffsad tratt med botten urklippt.
Filterkuber
Filterkuber
Teknikfack för värmare och pump
Med vatten i
Med vatten i (Framsidan av bakgrunden, sedd från sidan)

Dock har jag en fundering som jag gärna vill ha svar på. Jag har ju en Juwel-termostat på 200w som egentligen ska vara monterad i Juwels innerfilter. Därför har jag inga sugproppar till den, så jag kan inte fästa den på glaset i nuläget. Då undrar jag om filtermattan och värmaren klarar av att vara i direktkontakt med varandra, eller smälter termostaten sönder filtermattan?
#21 - 4 februari 2010 05:34
Snygga lösningar, hur får du till cirkulation i hela filtermaterialet?
#22 - 4 februari 2010 08:32
Det vet jag inte. Jag har tänkt att göra en överrinningskam i insugssidan, men jag undrar om det räcker. Det är inte så mycket mina lösningar som Unimati (http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=4&md5hash=10CD92F76906C0BEC866426884DB124F och http://www.unimati.biz/getdoc.asp?id=5&md5hash=485B28C518306CFD7068D6F6439AA50D ), AkvarieProfilen (http://www.akvarieprofilen.se/manualer/3dbg_howto.pdf) och Back-to-natures guider.
#23 - 4 februari 2010 11:44
Sådärja, nu har man terroriserat Micke på Djurmagazinet tillräckligt för ett tag framåt. Nyinköpt: JBL Florasubstrat, happylife, samt en "bur" (en slags hållare/skydd) till doppvärmaren.

Är det någon som har en lösning på problemet med cirkulationen Dre tar upp i tråden ovan? Jag känner inte att jag sett så mycket sägas om att det skulle vara ett problem, men jag har nog bara missat en vital tråd någonstans. [xx(] Jag brukar göra sådant...
#24 - 6 februari 2010 16:50
Så, nu har inredningen påbörjats, sakta men säkert. Har tittat ut vart rötterna ska stå. Dock blev det två rötter över. Things you buy may look smaller in the shop... [:o] Och så har jag hällt i växtsubstratet. Dock inte allt, jag tyckte det blev rätt mycket ändå.

Äh, skit samma att mina minsta rötter inte fick plats. Roten jag köpte av peacefrog är den längsta och största på bilderna, den kommer bli sjukt snygg! Blev gott om prång och hyllor, så jag tror både malar och ciklider kommer kunna samsas och trivas!

Pix:
Alla rötterna
Vänster sida...
Suddig höger...
Hela med rötter i.
Bilagor:
#25 - 7 februari 2010 22:17
NU J****R! :D :D :D Iiiih!!!1!

Jag, en snart 28 årig (På tisdag. :p ) hårdrockare är fjolligare än en fjortisflicka på en Backstreet Boys-konsert (Eller vad det nu är som ungdomarna slösar pengar på nuförtiden)

Jag har beställt MASSOR av växter, som jag börjar undra om de kommer få plats öht. [:o] Aja, "dä weer sä!" som vi säger i Östergötland ("Det reder sig", förf. anm.). Ska dra igång tekniken senare för att se att allt funkar som det ska. Kommer nog plantera de första växterna också, lite Anubias jag köpte i fredags. Imorgon kommer de första fiskarna, två Khuli-ålar och en Ancistrus.

Pix: (Sorry för att en del är mer än lovligt suddiga, men man ser iaf hur jag tänkt.)

Stengrotta i nivåavskiljestenen.
Lite vy...
Suddig vänstersida.
Osuddig högersida.
Suddig "snett-ovanifrån-ena-sidan"-bild
Frontpanorama.
Halvtomt? Med blixt iaf.
Halvfullt? Utan blixt iaf. :D
#26 - 8 februari 2010 12:15
Nu står det och snurrar! Inga fiskar eller växter än, men karet är fyllt upp till utblåset i alla fall. Hoppas nu att värmaren funkar som den ska, jag är lite tveksam till att utrymmet jag skapat räcker (jag ökade utrymmet med ca 5 cm. Milt våld löser mycket... :p ) för att få ett optimalt värmeflöde.
#27 - 8 februari 2010 23:21
...och nu kommer den spännande fortsättningen på Zoopet's internetteater; Monologen "Ödlans Kar":

DET ÄR STARTAT! :D
#28 - 9 februari 2010 11:26
Ledsen att bryta din monolog men vad har du köpt för växter?
#29 - 9 februari 2010 13:06
Än så länge har jag någon typ av anubias (förhoppningsvis nana) 4st, samt stringy moss. Resten har jag inte fått levererat än. Jag köpte Mossan och lite Pogostemon helferi av Anettejt via tradera, men Helferin tyvärr överlevde inte väntan hemma hos mig. Riktigt synd, då det var mycket fina plantor. Men det blir nog fler! ;)

Resten kommer att bli:
Vallisneria Nana
Hygrophila difformis,
Eleocharis acicularis,
Eleocharis vivipara
Heteranthera zosterifolia
Limnophila sessiliflora
Cryptocoryne wendtii 'Tropica'
Pogostemon helferi

Sedan vill jag ha någon av dessa att täcka in rötterna med:

Monosolenium tenerum; http://www.tropica.com/productcard.asp?id=002C

Taxiphyllum sp. "Flame moss"; http://www.aquamoss.net/Flame-Moss/Flame-Moss.htm

Fissidens fontanus "Phoenix Moss - US Fissidens"; http://www.aquamoss.net/Fissidens-fontanus/Fissidens-fontanus.htm
#30 - 11 februari 2010 21:20
Det lär bli snyggt när det blir klart med växter och allt! Pogostemon Helferi är riktigt nice tycker jag, kör det i 2 av mina akvarium, finns att få tag på i Jönköping dessutom:). Monosolenium tenerum verkar ju häftig, den flyter alltså inte som riccian? Min nya favorit till rötter annars är erect moss.
#31 - 11 februari 2010 22:22
Monosolenium tenerum hette/kallades förut felaktigt för Pellia, så många kallar den det fortfarande. Den verkar riktigt nice! Jag tycker det är ont om bra bilder på mossor, Erect moss verkar så spretig jämfört med ex.vis Flame. Fissidens Fontanus ser ju jämt sjukt tät och snygg ut, men jag undrar hur den blir så. Jag är skeptiker av naturen... ;)

Jag ska ta lite bilder på karet nu, så runt halv tolv kommer det finnas bilder på det färdiga karet på www.tinypic.com/cyberlizard om du vill se hur resultatet blev. Ljuset är dock inte färdigt än, jag måste bygga ihop en gammal ramp med ny el först. Jag var också tvungen att flytta ut doppvärmaren, då den inte verkade vilja värma så bra när den satt bakom bakgrunden.
#32 - 11 februari 2010 23:18
He. Det tog lite längre tid, om någon nu väntat. [:o] Jag är lite petig med mina bilder, så det tog tre vändor till och från datorn med kameran innan jag blev nöjd. Men tre bilder blev det iaf, så varsågoda:

Helhetsbild på akvariet som det ser ut nu. Observera att en av rötterna är borta. Det blev för mycket med två stora rötter, fick inte plats med växterna då. :p Ljuset ser, tyvärr, ut så här. Har inte fixat om min gamla ramp med min nya Glo 2x39W T5-elektronik än.

Detta är "Malte". Jag har INTE döpt henne till det, utan det är mina vänner jag fått henne av som gjort det. Kan någon säga om det verkligen är en vanlig ancistrus? Jag tycker färgerna och teckningen är lite... annorlunda? Pigg och fin är hon i alla fall!

En till bild på "Malte". Äh, vi kallar henne för Malta, helt enkelt. Tre fina öar i medelhavet, Europas sydligaste del. Jag gjorde ett skolarbete i geografin i nian om Malta. Det blir ett utmärkt namn på henne! :d
#33 - 12 februari 2010 05:51
Supersnyggt kar, inspirerande!
#34 - 12 februari 2010 17:40
Man tackar! :D Det har ju tagit sin lilla tid också, jag har ju hållit på och samlat ihop allt sedan september, och än är jag ju inte ens klar! :p
#35 - 14 februari 2010 08:28
Wow kanonsnyggt!
#36 - 16 februari 2010 01:17
Idag har jag varit och handlat upp min födelsedagspresent! Fick ett presentkort på en av djuraffärerna här i stan, så det slutade med 10 Koppartetoror och två av vad jag TROR är Otocinclus vittatus, fast den såldes som Otocinclus affinis. Bilden på affinis här på Zoopet är knepig, då fisken visa skrämselteckning. Mina var gula och utan rand när jag släppte i dem, men nu simmar de upp och ner utmed rutan och letar mat! Jag väntar dock till imorgon med att mata karet.

Jag har också beställt EasyCarbo och Sera Nitrivec. Nitrivecen åker nog i så fort jag får den, då jag har lite tuff belastning nu. Vill inte riskera en nitritspik. Jag vet att det är lite tidigt att peta i så mycket fisk, men dels har jag behandlat vattnet ganska duktigt med EasyLife FFM, GH/KH-salt och filterbakterier i tablettform, och sedan kommer ju nitrivecen. På onsdag har jag nämligen födelsedagsfest och "officiell" invigning av karet, och då ville jag ha lite mer liv i karet. Säga vad man vill om kuhliålar och Ancistrus, men exhibitionister är de då definitivt inte! :D

Ah, just det. En av tetrorna har knappt några fenor kvar, men simmar glatt med de andra ändå. Kan de ha blivit söndertuggade av stress i frakten, eller kan det vara fenröta? :p Ni får gissa tills på torsdag, då kommer jag kunna lägga upp bilder. Om jag inte är för bakis. :D
#37 - 22 februari 2010 00:12
Så, efter en hysterisk vecka har jag äntligen fått upp lite nya bilder. Tetran med trasiga fenor verka må rätt bra, förutom det där med fenorna. Svår att fota är den i alla fall. :p

Dessa bilder är alltså tagna idag, 10 dagar sedan förra bilden.
Hela karet.
En Otocinclus. Ser någon om det är en Affinis eller en Vittatus?
Ancistrusen.
Den stöddigaste Koppartetran.

Film på koppartetrorna. De är skapligt bitska mot varandra, tycker jag. En av ottosarna gör en liten cameo också: View My Video

Och här kommer HELA karet i en bildsekvens på 5 bilder. Dessa har mycket bättre färg och tydlighet än de andra bilderna, men jag gjorde ett fel när jag tog dem så jag kan inte göra en panoramabild av dem.
1. Vänster sida.
2.
3.
4.
5. Höger sida.
akvavirum
#38 - 22 februari 2010 00:42
NU J****R! :D :D :D Iiiih!!!1!

Jag, en snart 28 årig (På tisdag. :p ) hårdrockare är fjolligare än en fjortisflicka på en Backstreet Boys-konsert (Eller vad det nu är som ungdomarna slösar pengar på nuförtiden)

Vad är fjolligare än en 40-årig gammal hårdrockare då - som sitter uppe på nätterna trots att det snart är jobbdax :D
Jag måste bekräfta ditt arbete - det har varit intressant att följa och resultatet blev skitsnygg, rent ut sagt. Bra jobbat med allt och idogt tålamod - snyggt blev resultatet!

Grattis i förskott, förresten :p
#39 - 22 februari 2010 01:08
:D Tackar! Fast du menar nog i efterskott. Jag fyllde ju den 9:de... ;)
akvavirum
#40 - 22 februari 2010 06:22
:D Tackar! Fast du menar nog i efterskott. Jag fyllde ju den 9:de... ;)

[:o]Ja, visst fasen - nu ser jag att det är annat datum på det inlägget än på ditt sista. Nå - det verkar iallafall som att födelsedagen och den gågna veckan har varit rolig

Och skitsnyggt blev det iallafall - det har jag ändå rätt i :D
#41 - 22 februari 2010 09:41
Nog var förra veckan bra alltid - Rammstein i Malmö på tisdagen, födelsedagsfest onsdag, ny mossa och "süsswassertang" på torsdag, fest igen fredag. Jag har diskat hela helgen! :D
#42 - 22 februari 2010 22:44
Förlåt. Jag kunde inte låta bli. Jag har köpt en fisk till. Jag är en svag människa...

:D

Tog en sväng förbi Djurmagasinet idag, för att be dem beställa hem 2+1 Apistogramma Cacatuoides "Tripple Red". Då kunde jag inte låta bli att köpa en Ancistrus Gold (jag tror det är en hane) när jag ändå var där.

Tar hem honom, och koppar in honom (nja, jag slangar in mina fiskar. Jag har en tunn luftbubble-slang jag använder), vilket då innebär ett delvattenbyte på kanske 5%-10%. När jag släppte i honom tog det inte en minut innan han panikartat hade hittat en grotta (i andra änden av karet) som han snabbt bosatte sig i.

Det roliga börjar när jag matat fiskarna lite och hällt i det nya vattnet. Plötsligt börja koppartetrorna leka som bara den! Jag såg aldrig någon rom läggas, men de var roliga att titta på (Jag har stirrat på akvariet i nästan 4 timmar ikväll! :D ) när de krumbuktade och hade sig!

PLÖTSLIGT händer det något med min ancistrus-hona som jag har sedan tidigare. Hon kommer fram till maltabletterna, men rör dem inte. Hon ligger stilla en stund, sedan börjar hon nosa sig mot andra sidan karet, mot grottan där hanen gömmer sig. Detta är ungefär 1½-2 timmar efter att jag släppt i honom. När hon väl hittat dit nosar hon runt i grottan, försöker ta sig in och grejar och donar! Hon verkar dock inte komma längre in än straxt innanför mynningen. Där stannar hon i en timme, lite drygt, innan hon nonchalant simmar iväg och börjar äta.

Hon har varit utan en annan ancistrus i säkert två år, så hon är nog rätt sällskapssugen... ...Eller pilsk... ...eller både och. :D

Hanen har fortfarande inte lämnat grottan. Är lek efter två timmar i karet något rekord, månne?
#43 - 23 februari 2010 05:49
*Skrattar* Jag läste först "Ny mössa" i ditt inlägg ovan och tänkte genast - jäklar vilken toppenfödelsedag! Rammstain OCH mössa!XD

Karet ser verkligen bra ut, och fiskarna verkar ju uppenbarligen trivas nästan oförskämt bra. ; )
Åh, och jag läste att du tänkt köra med stringy-moss. Håll oss gärna hårt uppdaterade om hur det går med den sedan, jag tycker att den är så fantastiskt fin men verkar alltid lyckas med att misslyckas med den.
#44 - 23 februari 2010 18:10
Ja, just nu kan jag meddela att den inte ser ut att må så bra alls. :( Den är fastbunden på kokosnöten i högra hörnet (tillsammans med en anubias) och ser mest beige ut just nu. Man ser liiiite av den här:

Undrar om den mår bättre av att stå ljusare? Isf flyttar jag kokosnöten.
#45 - 1 mars 2010 21:11
Liten update:

Nu har jag kört med Easy Carbo i en vecka-10 dar lite drygt. Inte på något sett särskilt regelbundet, men man ser ändå tydligt resultat på växterna. Hade jag kört med CO2-anläggning hade det säkert varit ännu mer fart på dem, men det här funkar fint för mig. Flamemossan har börjat skjuta skott uppåt, och även stringy-mossan har börjat visa lite livstecken och skjuter sakta upp små stängler.

Tyvärr gav min doppvärmare upp igår, men som tur var utan att koka mina fiskar. Men jag undrar om den inte varit på gång länge att ge upp då jag aldrig lyckades få den att värma karet till mer än 23 grader. Och detta trots att den var på 200W och att jag prövade två olika placeringar på den! Som tur var fick jag låna en kompis 75W-are, och bara efter några timmar hade temperaturen gått från ca 18 grader till 23-24 grader. Idag har jag köpt en 150W Elite-värmare. Återigen prövar jag att ha den placerad bakom bakgrunden tillsammans med pumpen, och än så länge verkar den kunna hålla temperaturen uppe!
#46 - 5 mars 2010 11:13
Hurra, idag fick jag reda på att mina Apistogramma Cacatuoides "Triple Red" har kommit till butiken jag beställde dem hos! :D

Så snart har jag mina 1+2 kakaduor hemma! Frågan är om jag ska köpa glödbandstetrorna också, eller vänta ett tag med dem. Hm. Jag får nog vänta tills jag blivit av med mina koppartetror som fått gå in karet. Blir nog för mycket soppa annars. Ingen som vill ha ett gäng envisa, bråkiga koppartetror som överlevt allt jag utsatt dem för hittills? De verkar vara hopplöst livsdugliga och livliga, och "parningdansar" så fort något ändras i karet, i.e. det blir varmare, kallare, tillsättning av div. medel, de får mat, någon annan får mat etc...

I mänskliga termer så skulle jag beskriva dem som tonåringar. Vilket inte enbart är positivt menat... :D
#47 - 5 mars 2010 11:19
Dre skrev:
Snygga lösningar, hur får du till cirkulation i hela filtermaterialet?

Ja, och hur gör du rent?
#48 - 5 mars 2010 11:21
Måste också tillägga att det ser riktigt snyggt ut :D
#49 - 5 mars 2010 11:27
Enola skrev:
Ja, och hur gör du rent?

Javisstja, jag har ju inte svarat på denna än. Har kollat runt lite, och vet nu att jag inte kommer få total cirkulation i filtret. Däremot kommer vattenflödet att ändra sig, precis som med flodernas meandring (http://sv.wikipedia.org/wiki/Meandring), och därmed alltid ta den lättaste vägen. När sedan ett fullt område har mognat klart kommer vattnet kunna börja gå där igen. Rengöring behövs inte göras ofta, om inget allvarlig händer, men då blir det ju lite jobb dock. Då måste jag tömma karet, ta upp filtermaterialet och skölja det innan jag lägger dit det igen. Men jag räknar med att detta inte ska behöva göras mer än vartannat år, lite drygt. enklaste är då att använda några 25-litersdunkar till att spara vatten i, och sedan fylla på resten med nytt vatten.
#50 - 5 mars 2010 11:28
Enola skrev:
Måste också tillägga att det ser riktigt snyggt ut :D

Oh, Tack! :D *Bugar och bockar frenetiskt*
#51 - 5 mars 2010 12:48
Inspirerande imponerande! :)
#52 - 7 mars 2010 19:39
Man tackar, Toni! :D

Liten uppdate bara: Nu har jag äntligen mina Ap. Cacatuoides "tripple red"! Fick en kalasfin hane, en jättefin hona och en bara väldigt fin hona. (1+2, mao) :D Bilder kommer när de bott in sig lite. Tycker de är så roliga när de "smakar" in karet! Hanen har stora problem med koppartetrorna. De flörtar vilt med honom! :D

Och så en glad nyhet! Kuhli-ålen jag trodde hade gått hädan för gott har dykt upp igen! Den har troligen lyckats ta sig in i filtret och gått vilse. Spinkig och ynklig ligger han och trycker under ett par stenar, men jag har sett den äta lite av en bit maltablett jag la bredvid honom. Nu ska jag bara få honom att bli lika fet och välmående som den andra Kuhlin, så att han inte kan ta sig in i filtret igen.
#53 - 9 mars 2010 01:29
Nu har jag lite nya bilder, främst på mina vackra ciklider! Vilka underbara fiskar de är! :D

V: Den dominanta honan, H: Hanen.
En otto smet visst in också...
Hanen igen. Kolla hans vackra blå fläckar under ögonen! :D
Den icke-dominanta honan.
Hanen och koppartetror. Den inringade tetran är den som varit kaxigast. Man kan ana det som jag tror är en svampinfektion han fått efter att han blivit skadad i något bråk, troligen. Antingen det, eller så är det lösa fjäll. Samma orsak, dock... Men han verkar bli bättre, det syns mindre nu än för en vecka sedan.
#54 - 9 mars 2010 08:58
Nu har jag lite nya bilder, främst på mina vackra ciklider! Vilka underbara fiskar de är! :D

V: Den dominanta honan, H: Hanen.

En otto smet visst in också...

Hanen igen. Kolla hans vackra blå fläckar under ögonen! :D

Den icke-dominanta honan.

Hanen och koppartetror. Den inringade tetran är den som varit kaxigast. Man kan ana det som jag tror är en svampinfektion han fått efter att han blivit skadad i något bråk, troligen. Antingen det, eller så är det lösa fjäll. Samma orsak, dock... Men han verkar bli bättre, det syns mindre nu än för en vecka sedan.

Fina Bilder det där! och sicken vacker hane du hittat!
:)
#55 - 9 mars 2010 12:38
Tackar! :D Jodå, jag är riktigt nöjd! Än så länge är han dock lika stor eller aningens mindre än den stora honan, så jag hoppas han biffar till sig så att det kan bli lite yngel! Än så länge tycker jag att han är lite mjäkig... :p
#56 - 9 mars 2010 13:44
mata mata mata! (särbehandling) ^^
#57 - 9 mars 2010 16:40
Oj väldigt vackert kar :) Och mycket intressant läsning må jag säga!
Du verkar vara en perfektionist :) Vilket är jätte bra när man pysslar med akvarium :)

Ta och följa trådens utveckling med spänning från och med nu :)
Förresten, har du några fler projekt eller tankar kring fler kar? :D

/Hallon
#58 - 9 mars 2010 20:19
@Hallon: Jo, idéer har jag ett par stycken. Men även då det billigaste av dem kräver att jag spenderar lite pengar så får det vänta tills jag har jobb och eget boende (Bor med två kompisar just nu i en 4:a). Det är visserligen sant att jag har vissa perfektionistiska drag, men det är främst att jag är student (och därmed har det lite surt med pengar) som gjort att det tagit så lång tid att få igång karet. Och då har jag ju också haft mycket tid att planera och drömma, vilket har gjort att karet blev genomtänkt i slutänden.

Projektidéer jag har:
1. Lååååångt, lågt och smalt akvarium med mycket strömt vatten.
2. Lågbudgetkar av ihoplimmade glasslådor (Big Pack-boxar, typ)
3. Egen frigolitbakgrund i ett nytt akvarium. Har en speciell idé på hur jag skall göra detta.
#59 - 11 mars 2010 12:17
Jisses vilka granna apor, hörru! *Ryggdunk*
Jag håller med Toni om att det bara är att mata, mata, mata. Gärna övergöda lite lagom och göra ett extra delvattenbyte i veckan liksom.. det har funkat fint för att få fiskar att blomma ut härhemma!

Låter himla skoj att stringymossan tagit sig dessutom! Ge oss gärna en närbild.
#60 - 11 mars 2010 15:31
Snygga bilder snygga fiskar
#61 - 11 mars 2010 23:00
Tack, tack! :D

Hm. Stringymossan är knepig. Antingen så har den tagit sig lite, och växer lååååångsaaaamt! Eller så har jag fått trådalger. :p Jag ska kolla upp den där kokosnöten den sitter på. Dock vill jag inte röra den för mycket, då den ena Aphonan verkligen BOR där, och jagar iväg de som kommer för nära. Men nu har hon dessutom börjat stanna där inne, och rör sig inte längre långt bort från den. Är hon borta en liten stund så kommer hon sedan farande direkt tillbaka till grottan. Dessutom är hon skapligt gul. Vaktar hon rom? Kanske, vi får se.

Nu när karet varit igång i dryga månaden och vattenvärdena inte verkar ha ändrats något nämnvärt vågar jag nog sakteliga börja experimentera lite. Jag vet redan att jag ska byta en del växter, till exempel. Nålgräset ser uppriktigt sagt skit ut, men det kan ha med att jag har fel ljus än så länge. Sedan ska jag silikona ihop lite dekorstenar så att kuhli-ålarna får en egen grotta som inte rasar ner över dem. Den kommer nog ligga i anslutning till den andra kokosnötshalvan, som jag måste röja lite plats för. Grottan och rampen är de saker jag kommer göra först. Växterna vill jag vänta med tills rampen är klar.

Btw, jag har ett tillägg till Beskrivningen av Koppartetror: Får de chansen kommer de ta revir. Jag tror det är hannarna som gör det, men starka honor kan vara inblandade också. Mindre tetror som inte får sig ett revir kommer obönhörligen att jagas runt i karet mellan de olika reviren. Jag har några som står och trycker lite varstans i små mörka hålor, och verkar hyperstressade och rädda. Bleka är de också. En av hannarna med störst revir hade ikväll vad som mest ser ut som en stor röd blodfläck på ena sidan. Men han har ju å andra sidan samma revir som den dominerande Aphonan...

Äsch, det här borde jag filma och lägga upp. Men karet ÄR verkligen så uppdelat att jag i princip skulle kunna namnge alla 10 tetrorna, och känna igen dem. Så hårda gränser har de satt upp. Endast vid större hot, som när jag rör mig utanför karet eller gör något som de blir skrämda av, stimmar de. När faran är över är det slagsmål en stund tills de återgår till sina revir igen. Jag skulle nog behöva en större fisk som rör sig i mellan-övre vattenskiktet. Aporna håller ju till vid botten, och är tämligen lugna.
#62 - 29 mars 2010 21:58
Kort update, tyvärr inga bilder än. Har haft tentaveckor, och en massa annat i "det verkliga livet", så jag har inte hunnit/orkat sköta min egen projekttråd.

I alla fall.

I andra delar av forumet har jag redan postat detta, så en del vet det redan: Jag har yngel. Visst vaktade aphonan rom! :D Efter cirka en och en halv vecka har jag runt 3-6 stycken små rackare som fortfarande lever. Karet växer och frodas så det knakar, och nu har jag även flyttat på kokosnöten med stringymossan på. Vi får se om den vill ta sig. Annars är flamemossan underbart vacker, så det blir nog att klä kokosnötterna med det om inte stringyn tar sig.

Hittade en av koppartetrorna över en meter från akvariet för några dagar sedan. Det är nog dax att göra sig av med dem snart, och köpa rödmunstetrorna jag suktar efter. Kan nog också bli lite kardinaltetror, jag gillar deras färger. Det är så väldigt brunt, gult och grönt i karet just nu, så koppartetrorna syns knappt.

Sakta men säkert börjar jag få ihop planerna på min modifierade ramp. Elektroniken är borta, likaså utrymmet det låg i. Jag har en plastskiva som jag ska silikona fast ovanpå, och idag har jag hittat en fantastisk bra grej att göra hela innanmätet till en reflektor med. Jag lovar att ta mycket bilder när det blir dax att bygga ihop det.

Över och Ut och Gonatt.
#63 - 13 april 2010 18:12
Så, efter en hysterisk vecka har jag äntligen fått upp lite nya bilder. Tetran med trasiga fenor verka må rätt bra, förutom det där med fenorna. Svår att fota är den i alla fall. :p

Dessa bilder är alltså tagna idag, 10 dagar sedan förra bilden.

Hela karet.

En Otocinclus. Ser någon om det är en Affinis eller en Vittatus?

Ancistrusen.

Den stöddigaste Koppartetran.

Film på koppartetrorna. De är skapligt bitska mot varandra, tycker jag. En av ottosarna gör en liten cameo också: View My Video

Och här kommer HELA karet i en bildsekvens på 5 bilder. Dessa har mycket bättre färg och tydlighet än de andra bilderna, men jag gjorde ett fel när jag tog dem så jag kan inte göra en panoramabild av dem.

1. Vänster sida.

2.

3.

4.

5. Höger sida.

Ett lite sent svar (6 månader) [;)] angående vilken Otocinclus-art du har på bilden. Du funderade på vestitus el vittatus, men p g a fläcken innan stjärtfenan, så är det nog en hoppei el mariae. Fick yngel på hoppei för några år sedan. Men vissa av Otocinclus-arterna kan vara väldigt svår att artbestämma. :)

Ia
#64 - 15 april 2010 12:47
Aha, intressant! Tack!

För övrigt ber jag om ursäkt för att jag är lite inaktiv för tillfället. Mycket i skolan just nu, tyvärr.

Men jag kan meddela att min dominanta hona är inne på sin andra kull, den icke dominanta verkar ha tappat bort sin och att iaf ett yngel från den första kullen har överlevt! :D Det är full fräs i karet. Jag tror dock att en tetra dött och blivit uppäten. Hittade en skalle och lite rester. Det skulle också kunna vara en kuhliål, men jag tycker inte att käkformen stämmer överens med hur de borde se ut isf.
#65 - 15 april 2010 20:34
Aha, intressant! Tack!

För övrigt ber jag om ursäkt för att jag är lite inaktiv för tillfället. Mycket i skolan just nu, tyvärr.

Men jag kan meddela att min dominanta hona är inne på sin andra kull, den icke dominanta verkar ha tappat bort sin och att iaf ett yngel från den första kullen har överlevt! :D Det är full fräs i karet. Jag tror dock att en tetra dött och blivit uppäten. Hittade en skalle och lite rester. Det skulle också kunna vara en kuhliål, men jag tycker inte att käkformen stämmer överens med hur de borde se ut isf.

Ingen fara [;)] ... Man kan ju inte alltid vara inne o kolla forumtrådar, finns ju annat o göra. Men ibland är man involverad i så många trådar på olika forum, så det händer att man glömmer kolla nåt ibland [:o]

Ia

Annons