Så där ja... det blir Malawi!

#1 - 27 januari 2004 20:27
Tja!

Efter mycket velande har jag bestämt mig för Malawi burk. (med lite övertalning från tjejen :)

Har ett 720 som jag skulle vilja ha hjälp med, då jag inte har haft Malawi förut. Vill ha lite råd om vad jag ska välja för fiskar + antalet fiskar. Så att det inte blir ett slagfält inne i akvariet.
Vill inte ha några stora fiskar utan en 8 - 10cm verkar lagom. Gärna mycket färger! Men också ett intressant/roligt beteende. Några förslag på malar vore också uppskattat.

Ska nämnas att jag har en 1500 l/h pump. Om det behövs mer cirkulation är det inget problem. Det e bare å köp...

//Jonas
#2 - 27 januari 2004 20:57
1. börja med mbunas. vad du än gör: köp inte demasoni!!!

2. välj 5arter med olika kroppsform och färgmönster. detta är det viktigaste att ingen hane är den andra lika och detsamma gäller för honorna.

3. malar är det nästan bara ancisturs som funkar samt synodontisar från malawi å tanganikasjön.

4. mer cirkulation behövs! kör genast en till 1500l/h

tips på en artblandning som blir snygg/lätt att skaffa:
#8st Labidochrmins carelus kakuska "Golden" eller perlmutt.
#4st Labeotropheus trewawasae eller fulleborni (1 hane 3 eller flera honor)
4-8st an en blåsvart randig fisk typ afra eller BB zebra. ha antigen #1 hane eller minst 3. ej två st! ha minst 2honor per hane. eller guldzebra..
#En helblå mbuna typ Ps. socolofi eller bright blue zebra.
#en melanochrmos art, typ vermivorus.

vill du ha mer råd om skötsel å matning så kör på.
#3 - 27 januari 2004 21:24
1. börja med mbunas. vad du än gör: köp inte demasoni!!!

Kan hålla med om det första, men att sedan avråda hårt att avstå Demasoni tycker jag är att ta i för mycket. Demasoni KAN man få problem med, men det är många som lyckas. I det hänseendet så känns det som om just denna Mbuna är ganska lik Tropheus i känslighet.

Mbunas är trevliga och färgranna...sätter fart på akvariet...men samtidigt så kan ett akvarium med Aulonocara, Protomelas och Copadichromis vara riktigt snyggt. Det fajtas inte lika mycket i ett sådant akvarium som det kan göra i ett Mbuna (beroende på vilka arter man skaffar).

Tips på Mbuna:

Pseudotropheus Acei ("Eccles Reef" eller "Luwala")
Pseudotropheus Demasoni
Labidochromis Caeruleus ("Kakusa" = Golden)
Labeotropheus Trewavasae
Metriaclima Estherae (Röd Zebra)

Tips på icke Mbunas:

Aulonocara (finns många snygga)
Copadichromis Azureus
Protomelas Taeniolatus "Red Empress"
Otopharynx Marginatus "Margrette"

Det finns en hel uppsjö av vackra fiskar, men om man bestämmer en art som man absolut måste ha så kan man efter denna bygga upp sitt akvarium med andra "kompatibla" arter...
#4 - 27 januari 2004 21:58
Tack för hjälpen!

Nu får jag kolla runt lite om de finns att få tag på runt Vadstena. :)
Så får vi se vad det blir!

//Jonas
#5 - 28 januari 2004 06:54
ett tips till:

haplisar/aulonocara och Utaka brukar inte funka så bra att blanda med mbunas. Mitt råd är att köra på mbunas.

men för att vara på säkra sidan är det lika bra att avstå från demasion. jag vet måga som har totalt meisslyckats med dessa som nybörjare inom malawi å sen helt slutat med malawi pga det.

Annons