[QUOTE=Fiskburken;n2429525]
Det blir en definitionsfråga. Ja, ett akvarium på 50 l är kemiskt stabilt om du inte har en enda fisk där i... (t.ex. då enbart körsbärsräkor) eller om du har ett väldigt överdimensionerat filtersystem, men det är inte den typiska belastningen vi snackar om på detta forum eller den typiska utrustningen som kommer med små akvarier. Man ska ju ändå inte ha speciellt många fiskar i 50 l av andra skäl.
Långsamt växande växter: Där har du en poäng om vi återigen tänker på det typiska (fisk)-akvariet på detta forum med överblivna matrester. Jag kör mestadels växtakvarier för tillfället så är tankemässigt insnöad där antar jag, eftersom man med snabbväxande måste försöka sig på att tillföra mer näring (=alger om inte balansen mellan ljus och näring blir perfekt).
Förklara gärna närmare hur det ger problem att anpassa akvariet till kranvattnet? Om vi nu inte pratar om mycket mjukt vatten dvs. med stora svängningar.
Apropå sista biten så är det en sammanfogning av andras erfarenheter då jag aldrig kört med sand själv, och alltid köra aquasoil och kopiösa mängder växter. Måhända då att det inte finns en rent spatiell koppling mellan en viss del av bottnen och nedbrytningsprodukter just där, och att det enbart den totala växtmassan i akvariet räknas som påverkar koncentrationen av bl.a. nitrater i vattnet.[/QUOTE]
Stabiliteten är ju alltid relativt belastningen. Tar du ett kar 60 liter och ett 600 10x och matar 1 gram dagligen i det mindre och 10 i det större blir ju stabiliteten den samma.
Vad gäller kranvatten fanns en länk. Matnyttig och bra information i den.
På botten samlas alltid en del avfall som med tiden kan bli rätt tjockt. Det materialet bryts ner, förmultnar men det går långsamt, framförallt om det blir mer än någon millimeter.
Eftersom det går långsamt så ökar oftast hur mycket som avges från lagret med tiden. Det är inget skillnad mot vilken komposthög som helst, den bryts ner, det går långsamt, näringen frigörs till omgivningen, tas upp av växter om dom finns och man får ett kretslopp som är flera år långt. Har du mycket växter, så hamnar ju näringen i dom och när du tar bort lite växter tar du ju bort restprodukter. Se länken om filter.
Redbee.se - Filtreringens ABC