[QUOTE=Tyko;n2409523]Okej, bilbukarna och kardinaltetrorna vill ju ha ett lägre pH, helst under 7, men guppys vill ha ett högre så det du har nu borde passa dem rätt bra. Jag har själv inte behövt sänka hårdheten men vad jag har sett så verkar osmosfilter relativt smidigt, det blir ju dock fortfarande bökigare med vattenbyten än om man kan använda kranvattnet direkt. Personligen så hade jag väntat lite till för att se om pH:t sjunker något (vilket det borde göra) och kanske komplettera med ännu mera löv (
https://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/articles/2016/10/28/free-tank-decor).
Sedan brukar det ju rekommenderas att inte ha scalarer med mindre fiskar som kardinaltetror (och guppys) då dessa förr eller senare blir uppätna, de kommer definitivt också att ta alla körsbärsräkor de kan hitta. Så det kan vara värt att överväga fiskvalet lite.[/QUOTE]
Problemet är högt kh vilket ger liten effekt av löv etc. Jag kommer såklart se hur det går framöver, eventuellt minska vattenbyten.
Intressant nog märkte jag lite, men inte särskilt stor, effekt av kottar och löv innan flytten trots mjukt vatten. Då med pH runt 7 eller strax under dock.
Gällande fiskvalet är det två olika kar just av den anledningen.