Så var jag fast igen...

#1 - 13 december 2008 18:02
Hej alla!

Efter att ha varit totalt biten i x antal år vad gäller fiskar i alla de former och storlekar ebbade mitt intresse ut och jag gjorde mig av med alla burkar.

Nu, ett par år senare, börjar suget efter lite vattenvärld att göra sig gällande igen. ;)

Så jag har ett 54 liters som snart kommer att göra sitt intåg här hemma.
Men eftersom jag har "gjort" fiskar, känns det som att räkor är det som lockar mest.

Min tanke är att köra ett akvarium med myyyyycket växter, räkor och eventuellt några endlers guppy (2 honom + 1 hane. Ja jag vet... Jag kommer att ha många fler än 3 efter tid. Men det finns alltid de som är intresserade av endlers.)

Inga tillsatser, inget krångel. Inga konstigheter.
Vill inte heller ha ett akvarium som kräver ständiga vattenbyten eller
ph-passning osv osv...

Hade tänkt köra med vitt grus. Lämpligt? (Tycker att det skulle framhäva räkornas färger bättre, men vet inte om det påverkar ph't?)
Jag tar tacksamt emot alla tips om räksorter. Jag vill ha lättodlade.
Måste jag hålla mig till en sort? Finns det några jag kan hålla tillsammans utan att de korsar sig?

Skulle vara jätteroligt om det gick att hålla blåa och röda räkor i samma burk. Har ingen aning om vad som krävs. (Är inte guldmedlem och kan inte se alla artbeskrivningar.)

Alger... Kan jag ha ngn mal som inte äter upp räklingar?

Växter.... Vilka rekommenderar ni?

Rötter... Påverkar ju ph värdet en aning och gör vattnet surare om jag inte missminner mig totalt. Kan jag ha några sådana?

Vattentemp?

Något annat jag bör ha i åtanke?

Blir jätteglad av alla förslag och tankar ni kan erbjuda/ge mig.
Det känns riktigt roligt att vara på g igen!!!

En gång blöt om armen... Aldrig riktigt botad?

Ha det gott alla!
//Zirama
#2 - 13 december 2008 18:09
Innan tråden blir borta är ett hett tips att kopiera inlägget och flytta det till tex "projekt" då frågorna inte handlar om specifikt räkor;).
#3 - 13 december 2008 18:25
Hej Anders!

Hur menar du när du skriver "innan tråden blir borta"?
Mina frågor gäller specifikt räkor och vilka betingelser som är bäst för dem?
*Ser lite förbryllad ut*

Ha det gott! :)

//Zirama
#4 - 13 december 2008 18:44
Vi chansar att tråden inte försvinner, och du har rätt då jag läste lite för fort och galet;).
Zirama skrev:

Min tanke är att köra ett akvarium med myyyyycket växter, räkor och eventuellt några endlers guppy (2 honom + 1 hane. Ja jag vet... Jag kommer att ha många fler än 3 efter tid. Men det finns alltid de som är intresserade av endlers.)

Inga tillsatser, inget krångel. Inga konstigheter.

Vill inte heller ha ett akvarium som kräver ständiga vattenbyten eller

ph-passning osv osv...

Jag förstår din tankebana, och jag kör ganska likt i mitt ena räkkar. Jag har ganska mycket växter, men lite belysning så det får vara ganska enkla växter och mossor som inte kräver så mycket.

Hade tänkt köra med vitt grus. Lämpligt? (Tycker att det skulle framhäva räkornas färger bättre, men vet inte om det påverkar ph't?)
Risken finns att det är kalkhaltigt och du då kommer upp i pH mot 8, kanske i högsta laget för det du är ute efter.

Jag tar tacksamt emot alla tips om räksorter. Jag vill ha lättodlade.

Måste jag hålla mig till en sort? Finns det några jag kan hålla tillsammans utan att de korsar sig?

Du kan ha ett par olika arter tillsammans, men se till att du inte har samma släkte så du får bastarder som är svåra att sälja och bör inte heller säljas. Här finns det en korsningstabell: http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor
Skulle vara jätteroligt om det gick att hålla blåa och röda räkor i samma burk. Har ingen aning om vad som krävs. (Är inte guldmedlem och kan inte se alla artbeskrivningar.)
Se tabellen:).

Alger... Kan jag ha ngn mal som inte äter upp räklingar?
Jadå, men ditt kar är i minsta laget, men däremot kan du ha Amanoräkor eller snäckor som käkar alger.

Växter.... Vilka rekommenderar ni?
Mossor, Cryptocoryne och Vallisneria är ganska lätta växter som skulle klara sig ganska bra i ditt kar.

Rötter... Påverkar ju ph värdet en aning och gör vattnet surare om jag inte missminner mig totalt. Kan jag ha några sådana?
Jadå, och de är bra då räkorna gillar att gå och plocka efter något ätbart på dem.

Vattentemp?

22-25 grader har jag i mina räkkar.

Något annat jag bör ha i åtanke?
Starta upp räkorna i ett väl inkört kar, räkor är känsligare än fiskar för dålig vattenkvalité.
#5 - 13 december 2008 19:04
Vad ska du ha för färg till dina räkor?
Jag tycker personligen att räkor blir snyggare i mörkt grus.
Jag har svart till mina Red Cherry, Red Crustal, Gula räkor och till mina White Pearls..
Lyser upp nått otroligt snyggt. :)
#6 - 13 december 2008 19:17
Hej igen! *Ler glatt*

Tack snälla för din input. Uppskattade särskilt korsningstabellen!
-Exakt vad jag var ute efter!

Ska absolut se till att karet är ordentligt inkört innan jag introducerar räkor.
Växter, rötter och ett par firrar (efter ngn vecka då) får husera den första tiden...

Vad kör du för pump i din räkburk? Vill inte producera räksallad. ;)

Hmm...
Hade helt lyckats förtränga hur beroendeframkallande denna sight är...

//Zirama
#7 - 13 december 2008 19:19
Hej Jenny!

Jag hann inte se ditt inlägg innan jag postade ovanstående.

Jag är bra sugen på att ha röda och blåa räkor tillsammans.
(Blue Pearl och Chrystal Red kanske?)

Har inte riktigt hunnit sätta mig in i allting ännu dock.

//Zirama
#8 - 13 december 2008 19:31
Zirama skrev:

Vad kör du för pump i din räkburk? Vill inte producera räksallad. ;)

Jag har bottenfilter i mina kar, som drivs av en pumpskalle och det är verkligen räksäkert, något som annars kan vara ett problem.
#9 - 16 december 2008 00:35
Jag kör ett gammalt hederligt hörn filter som är till 2/3 fyllde med lös packad filtervadd och 1/3 blå filtermatta. Den drivs av en luft pump. Den är ursprungligen tänkt att användas i yngel kar har än så länge inte producerat någon räkmix med den =)
Jag gick med i sekten som bara använder sand från stranden dvs tog en tur till den lokala badstranden och tog hem en hink sand/grus som jag sköljde i en hink under rinnade vatten varken CR eller posthornsnäckor har protesterat mote denna sanden. Stenarna i karet är fynd från semsetrar och en lokalt grustag.
Nu är det mer växter i karet , bilden är tagen kort efter att jag startade upp karet.
http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010217.jpg
Bilen är kvar trots vissa portester bland zoopare=)

En bild på gruset och en posthornssnäcka
http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010
#10 - 16 december 2008 04:25
Nu är det mer växter i karet , bilden är tagen kort efter att jag startade upp karet.

Bilen är kvar trots vissa portester bland zoopare=)

En bild på gruset och en posthornsnäcka

Tyvärr är det ju samma bild i bägge länkarna, komigen, vi vill se karet också;)
#11 - 5 januari 2009 23:52
Sultanen skrev:
Tyvärr är det ju samma bild i bägge länkarna, komigen, vi vill se karet också;)

Är bar lite lat har inte tankat över bilderna från kameran till burken än men får se vad jag hinner med i morgon. Julen gick lite för fort trorts nästan 2 veckors sammanhängande ledighet.... :(
#12 - 5 januari 2009 23:53
Haha, vi väntar med spänning;)
#13 - 6 januari 2009 00:11
Var och fixade bild med länkning hade inget för mig ändå =)

http://i460.photobucket.com/albums/qq327/Mick13_photos/P1010293.jpg
#14 - 6 januari 2009 00:13
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge och bilen blir kvar vad ni än säger =)
Min son skulle inte förlåta mig pm jag tog bort den.
#15 - 6 januari 2009 00:29
Planterar du lite mossa på taket av bilen så blir den kvar men osynlig;)
#16 - 6 januari 2009 00:36
Behöver nog inte plantera den hur jag än skjuter mossan i från bilen dars den dit =)

Annons