Hej alla!
Efter att ha varit totalt biten i x antal år vad gäller fiskar i alla de former och storlekar ebbade mitt intresse ut och jag gjorde mig av med alla burkar.
Nu, ett par år senare, börjar suget efter lite vattenvärld att göra sig gällande igen. ;)
Så jag har ett 54 liters som snart kommer att göra sitt intåg här hemma.
Men eftersom jag har "gjort" fiskar, känns det som att räkor är det som lockar mest.
Min tanke är att köra ett akvarium med myyyyycket växter, räkor och eventuellt några endlers guppy (2 honom + 1 hane. Ja jag vet... Jag kommer att ha många fler än 3 efter tid. Men det finns alltid de som är intresserade av endlers.)
Inga tillsatser, inget krångel. Inga konstigheter.
Vill inte heller ha ett akvarium som kräver ständiga vattenbyten eller
ph-passning osv osv...
Hade tänkt köra med vitt grus. Lämpligt? (Tycker att det skulle framhäva räkornas färger bättre, men vet inte om det påverkar ph't?)
Jag tar tacksamt emot alla tips om räksorter. Jag vill ha lättodlade.
Måste jag hålla mig till en sort? Finns det några jag kan hålla tillsammans utan att de korsar sig?
Skulle vara jätteroligt om det gick att hålla blåa och röda räkor i samma burk. Har ingen aning om vad som krävs. (Är inte guldmedlem och kan inte se alla artbeskrivningar.)
Alger... Kan jag ha ngn mal som inte äter upp räklingar?
Växter.... Vilka rekommenderar ni?
Rötter... Påverkar ju ph värdet en aning och gör vattnet surare om jag inte missminner mig totalt. Kan jag ha några sådana?
Vattentemp?
Något annat jag bör ha i åtanke?
Blir jätteglad av alla förslag och tankar ni kan erbjuda/ge mig.
Det känns riktigt roligt att vara på g igen!!!
En gång blöt om armen... Aldrig riktigt botad?
Ha det gott alla!
//Zirama