Sabla pH då!

#1 - 17 november 2008 17:07
Nu har iallafall hårdheten återgått till det normala, men så har även problemed med pH. Jag har 7 i pH i kranvattnet, kollat med två olika test. Akvarievattnet har typ 8-8,5. Varför och vad gör jag?
#2 - 17 november 2008 17:48
Vad mäter du ditt pH värde med?

Stickor?
#3 - 17 november 2008 18:04
Sera och JBL, båda dropptest.
#4 - 17 november 2008 18:11
Du har med all sannolikhet kalksten i karet som höjer pH värdet, kalksten höjer värdet till 8 - 8,5.

Plocka upp misstänkta stenar och testa dem med ättika, fräser det så är det kalk i dem.
#5 - 17 november 2008 18:15
c90368 skrev:
Du har med all sannolikhet kalksten i karet som höjer pH värdet, kalksten höjer värdet till 8 - 8,5.

Plocka upp misstänkta stenar och testa dem med ättika, fräser det så är det kalk i dem.

..jag har visat bilder på stenarna här en gång för länge sedan, ville vara säker på att jag kunde ha i dem. Jag fick okej då, såg inte ut att vara fel stenar.
Inga av stenarna ser misstänka ut, tycker jag.
#6 - 17 november 2008 18:23
Temeraire skrev:
..jag har visat bilder på stenarna här en gång för länge sedan, ville vara säker på att jag kunde ha i dem. Jag fick okej då, såg inte ut att vara fel stenar.

Inga av stenarna ser misstänka ut, tycker jag.

Sorry, men de är misstänkta, pH värdet går inte upp utan orsak och att bedömma sten på bild, ja de det är osäkert.

Testa med ättika, skulle det inte vara stenen som är orsaken så får vi Zoopetare fundera vidare.

Men en sak som kan vara orsaken, vad har du för filter och vad har du för material i ditt filter?
#7 - 17 november 2008 18:47
Har du fiskar som absolut måste ha lägre ph? Ett ph på runt 8 tycker inte jag låter så farligt om det är fråga om ett vanligt sällskapsakvarium, men det klart om du har speciellt känsliga fiskar eller om du ska odla så är det måhända bra att få ner det lite... Jag blandade medvetet i kalkhaltigt grus när jag startade mitt akvarium, tyckte att det var viktigare med högt kh än lågt ph. Med en stor rot som motvikt så ligger ph på 7,5 vilket fungerar alla tiders.
#8 - 17 november 2008 18:57
Tamarind skrev:
Har du fiskar som absolut måste ha lägre ph? Ett ph på runt 8 tycker inte jag låter så farligt om det är fråga om ett vanligt sällskapsakvarium, men det klart om du har speciellt känsliga fiskar eller om du ska odla så är det måhända bra att få ner det lite... Jag blandade medvetet i kalkhaltigt grus när jag startade mitt akvarium, tyckte att det var viktigare med högt kh än lågt ph. Med en stor rot som motvikt så ligger ph på 7,5 vilket fungerar alla tiders.

Helt rätt, jag fokuserade enbart på frågan!
#9 - 18 november 2008 16:55
Det kanske är 9, inte helt säker, men 8-8,5 eller kanske t.o.m 9. Fiskarna verkar inte må bra iallafall. Guldgurami, kampfisk, metallpansarmal, ancistrus, fembandsbarb.
#10 - 20 november 2008 15:50
Ska jag testa stenarna ändå?
#11 - 20 november 2008 21:11
Kalksten höjer inte till 8,5.
#12 - 20 november 2008 22:31
Kramfors skrev:
Kalksten höjer inte till 8,5.

Men till åtta och det är inom felmarginalen.
#13 - 20 november 2008 22:31
Temeraire skrev:
Ska jag testa stenarna ändå?

Det är ju bra att veta, skulle jag tycka i alla fall.

Men det är helt upp till dig!
#14 - 21 november 2008 06:01
c90368 skrev:
Men till åtta och det är inom felmarginalen.

Ca 7,6
7 i kranvattnet verkar lågt om du har kommunaltvatten.
#15 - 21 november 2008 10:07
En möjlighet är att kranvattnet är mättat med koldioxid när det kommer ur kranen. Prova att låta ett glas vatten stå i ett dygn eller så och mät sen pH på det.
#16 - 21 november 2008 12:15
Kombinationen av god belysning, gott om växter (i synnerhet växter som t.ex Vallisneria) och avsaknad av CO2 tillsats kan driva upp ph kraftigt. Kan ju vara värt att testa ph morgon och kväll för att se ev. skillnad. Har svårt att tänka mig att eventuellt kalkhaltigt material i akvariet kan ge ett ph på över 8,5?
#17 - 21 november 2008 12:19
Nej, kalk höjer som sagts till 7.5 - 7.7.
Kalk kan teoretiskt höja pH till 8.3, men pga att reaktionen går långsammare ju högre pH stiger blir jämvikts-pH med kalk i akvariet i verkligheten 7.5 - 7.7.
#18 - 21 november 2008 12:21
Vi har haft tidigare inlägg rörande ditt Mönsterås vattnet och har inte din familj installerat nån vattenreningsgrunka?

Nu vet jag inte om ni körde brunn eller hade kommunalt vatten men med tanke på närheten till bruket så får man nog vara beredd på alla möjliga konstigheter med vattnet.
#19 - 21 november 2008 17:55
Gaffel skrev:
Vi har haft tidigare inlägg rörande ditt Mönsterås vattnet och har inte din familj installerat nån vattenreningsgrunka?

Nu vet jag inte om ni körde brunn eller hade kommunalt vatten men med tanke på närheten till bruket så får man nog vara beredd på alla möjliga konstigheter med vattnet.

Vi har eget vatten, ja, i en brunn, vilket betyder att vi även har ett vattenreningsverk.
#20 - 21 november 2008 18:10
Vilken sorts reningsverk?

Och har du provat att låta vatten i ett glas stå i ett dygn, och sedan mäta pH?
#21 - 22 november 2008 00:56
Temeraire skrev:
Vi har eget vatten, ja, i en brunn, vilket betyder att vi även har ett vattenreningsverk.

Har ni hårt vaten och använder salttabletter?
#22 - 22 november 2008 04:48
Om vi inriktar oss på tidigare inlägg i frågan och du undviker dubbelpostningar så kanske vi slipper få gråa hår.

Kranvattnet har pH 10!

För högt pH!
#23 - 22 november 2008 08:40
Det var visst samma problem där i de två trådarna ser jag nu. pH i akvariet var högre än pH i kranen, men då hade jag inte haft i några stenar än.
Är inte detta lite mystiskt?
Varför skulle pH ändras om det fick stå ett dygn i ett glas?
Nej, vi använder inga salttabletter.
Vet inte vad det är för slags reningsverk. Det renar vattnet kemiskt, tror jag. Går även genom en slags sil tror jag.
#24 - 22 november 2008 10:09
I tråd nummer två hade du haft i fyra stenar du hittat nån stans.

Tappa upp ett glas med vatten och återkom med svaret på den frågan i morgon är du snäll.
#25 - 22 november 2008 10:52
Temeraire skrev:

Varför skulle pH ändras om det fick stå ett dygn i ett glas?
För att brunnsvatten ofta är mättat med koldioxid, som sänker pH. När glaset får stå ett dygn avgår koldioxid och pH stiger.
Vet inte vad det är för slags reningsverk. Det renar vattnet kemiskt, tror jag. Går även genom en slags sil tror jag.

Beroende på vad det är för typ av reningsverk (jonbytare, RO, UV, kolfilter...) kan det påverka vattnets kemi på olika sätt. Utan att veta vad det är för filter går det inte att säga om filtret har nåt med dina vattenkemiproblem att göra.
#26 - 28 november 2008 16:34
Kan jag ha högt pH med de fiskarna jag nämnde?
#27 - 28 november 2008 21:09
Först måste du folusera på HUR högt ditt pH verkligen är samt vilka andra vattenvärden du har, dels låter du testa kranvattnet och sen testar du akvarievattnet precis innan ditt ordinarie veckovisa delvattenbyte.

Glöm inte Azurs frågor!

Annons