Sætta fast red moor røtter.

#1 - 9 november 2007 08:23
Har funderat på lite olika løsningar på hur jag ska sætta fast mina røtter. Har kommit fram til føljande alternativ.

1. låta røtterna ligga i vatten tills dom sjunker. Men det har jag inte tålamod før:D

2. Skruva fast på en bit acrylglas som hålls nere af sanden eller evt. silikonas fast på botten. Vad kostar acrylgals egentligen? Har før mig att det ær ganska dyrt. Vilka skruvar kan man anvænda till detta och hur længa håller dom?

3. Limma fast direkt på botten med silikon. Kan detta funka? Borde i så fall vara billigast och enklast...

Finns det andra sætt att gøra detta på? Kom gærna med førslag:)
#2 - 9 november 2007 08:26
Jag försökte med alternativ #1 en gång, efter en vecka lämnade jag tillbaka roten till affären...

//C
#3 - 9 november 2007 09:07
Alternativt 1 fungerar alldeles utmärkt bara man har tålamod. Tog 8 dagar sedan sjönk min rot. Vill man påskynda processen kan man borra hål i roten.

Mvh Thomas
#4 - 9 november 2007 09:26
kan vara farligt att förankra rötter i botten....om den lossnar så kan den flyga upp och slå sönder allt.....även lysrör..... = 240 volt rätt ner i karet....
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 november 2007 09:36
havre skrev:
Alternativt 1 fungerar alldeles utmärkt bara man har tålamod. Tog 8 dagar sedan sjönk min rot. Vill man påskynda processen kan man borra hål i roten.

Mvh Thomas

Får väl se hur länge det tar - har ju införskaffat 7-8 red moor rötter som skall ner i mitt stora akvarium. Jag la dom för 4-5 dagar sedan i utedammen så nu hoppas jag att det inte fryser där innan dom är sjunkfärdiga:p
Annars kommer jag nog att köra med en kombination av att borra hål i rötterna samt i BTN-bakgrunden och med hjälp av en fisklina låsa fast dom
#6 - 9 november 2007 10:11
Om den inte är för stor kan man prova att koka den i 1 timme eller så, då tar den fortare upp vatten.
#7 - 9 november 2007 10:25
koka går inte. Dom ær ganska stora och många. Får væl testa att låta dom ligga i vatten ett tag då...
#8 - 9 november 2007 10:26
du har ingen bastu? så gjorde nämligen vi förr på 70-talet med rötter. Vi la dom i bastun och öste vatten på dom emellanåt :D det var tider det.
#9 - 9 november 2007 10:41
Har tyværr ingen bastu...:(
#10 - 9 november 2007 15:09
Enkelt!!! ta bara en lite avlång lagom stor sten och placera den under roten och sätt fast den med en grov gummisnodd, efter 1 månad tar du bort stenen och då flyter roten inte längre!
#11 - 9 november 2007 15:19
Har du badkar så kan du lägga rötterna i badkaret och hälla över kokt vatten.
#12 - 9 november 2007 17:45
har lagt dom i en balja nu. Får se hur lång tid det tar innan dom sjunker...

Annons