Saffransmolly

#1 - 1 januari 2005 23:30
Hej!

Nu är otålige Linnea i farten igen [:o)].

Jag hade precis tvättat yngelkaret helt rent efter förra (misslyckade) experimentet.

Då min saffransmolly hona verkade lite besvärad av hanen och gömde sig (plus att hon var tydligt med yngel och skulle föda vilken dag som hells) bakom en prydnad, så bestämde jag mig för att hon skulle få flytta till yngelkaret.

Sagt och gjort!

Men vad ser jag? Jo, jag ser små yngel födas, framför nosen på mig!

Snacka om att jag blev glad![:-23]

Hon hade säkert hunnit föda några i stora karet, men nu finns en hel kull små yngel i yngelkaret, tajming!

Ville bara dela med mig av min lycka och om någon har något gott råd så tar jag tacksamt emot det!

Lycklige Linnea
#2 - 1 januari 2005 23:44
Hej Linnea och grattis till tillökningen i karet. Visst är det kul när man får se ynglen födas, jag har själv upplevt det med både molly´s och guppies.
Jag har själv förnärvarande runt 50 guppy-yngel i ett separat yngelkar. Där byter jag hälften av vattnet varje dag. Och dom får mat 3 ggr/dag. Mat som är lämpligt att ge dom nu kan vara nykläckt artemia och speciella droppar som finns att köpa hos din lokala handlare. Ge dom utav dropparna i ca 1 veckas tid. Dosering beror på stroleken på ditt kar. Det står på burken hur det ska doseras. När dom har vuxit till sig lite så kan du börja ge dom antingen smulad flingfoder eller speciellt babyflingfoder.
Använd helst inte något bottenmaterial i yngelbaljan, det blir mycket lättare att hålla rent om du inte har någon sand/grus där i. Ha gärna en växt (i kruka eller flytväxt) där i som dom kan gömma sig i. Ett tips på lämpligt hjälpmedel för rengöring av botten (det samlas alltid lite skit och mat där) och vattenbyten är att åka till närmsta biltema och införskaffa en handpump. Om du kikar på min zoon så kan du se vad för pump jag menar.
Direktlänk:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=322115
#3 - 2 januari 2005 09:45
Tack! Det var bra tips!

Jag har inget grus på botten i yngelkaret, just pga städningen, men jag hade inte funderat så mycket på hur jag skulle göra rent där! Pumpförslaget var jättebra, ska inhandla en snabbt som ögat!

Jag har sett 9 stycken yngel, brukar dom inte få fler?

Tack för tipsen!

/Linnea
#4 - 2 januari 2005 09:53
När en hona föder första gången är 9st en rätt så normal kull. Nästa kull är säkert större, och de första 6-8 kullarna blir stadigt större. Sedan brukar de få färre och färre yngel i varje kull "på sin ålders höst".
#5 - 2 januari 2005 13:36
Ok! Tack.
Jag vet inte om det är första kullen hon får. Hon är rätt så stor. Köpte henne den 29/12 i Amazoonas i Stuvsta.
Ynglen kom den 1/1! Roligt datum!

Kommer hon föda yngel om 4 veckor igen?

Nu när hon är nedsläppt i stora karet så blir hon mycket uppvaktad av hanen. Den andra honan verkar nästan lite avundsjuk!

Är det något jag ska tänka på med ynglen?

Har en värmare inställd på 25 grader och en sorts bubbelpump, luftdriven. I karet finns även en växt, och en snäcka som jag lagt på växtens rötter för att den inte ska flyta upp.
Jag kommer även byta ca 50% av vattnet dagligen.

Ska jag då ta vatten drekt från kranen eller från stora karet?
(Antar att det är rent vatten jag ska ta, men frågar för säkerhets skull!)

Ja, de var väll det jag undrade just nu! Om någon vill ha bilder på saffransmollysar så kan dom maila mig!

/Linnea
#6 - 2 januari 2005 13:39
Hej! kom hem den 1/1 och hittade småyngel i min sons kar, har installerat dem i en plastback med växter och luftpump, skall byta vatten 2 ggr dagligen där.

guppy-yngel! det lättaste man kan få men samtidigt jätteroligt att bli "mamma" sprang runt i lägenheten osm en tok och klappade händerna. mina nibblar redan på flingfodret och jag har satt ertemia på kläckning.
#7 - 2 januari 2005 14:03
Har nu gjort vattenbyte. Det är rätt så lätt. Har yngeln i en 8 liters "petbox".

Dom är så gulliga! 5 st är mörkare (blandning med black molly i?) och 4 st är varierat ljusa.

/Linnea
#8 - 4 januari 2005 15:49
Ynglen växer och växer! ska inhandla en praktisk handpump ikväll!

Kul att nya forumet har startat!

/Linnea
#9 - 5 januari 2005 21:09
Handpump inhandlad och suverän.
Ett yngel har dött. Fastnade under en snäcka tror jag =) .

De övriga åtta lever och mår bra. Ikväll var första gången då jag sett att de varit "aktiva" mot maten.
Dom simmade mycket försiktigt fram. Smakade på det som singlade ner mot botten, och sen snabbt därifrån... uhu, sååå läskigt!

Ett litet framsteg och ett baksteg, eller vad man nu säger.

Ska fortsätta hålla koll och medela vad som händer!

/Linnea
#10 - 5 januari 2005 21:57
Ja, det är superspännande med yngel. Mina tre månadsgamla har fått sällskap av två nykläckta. De tog sig in i yngelkassen själva och jag har inte hjärta att slänga ut dem till sina hungriga föräldrar...
#11 - 23 januari 2005 19:36
NU har det gått ca 3 veckor. Ynglen är ca 1 cm. Äter bra och mår prima. 7 av 9 kvar, tycker att det är rätt så bra för att vara första gången på flera år man hållt på med fiskar!

Honan har dock inte blivit så tjock igen... trodde att hon skulle kunna få en kull och ca en vecka igen (har hört att mollysar är väldigt klockrena och får kullar var 4:e vecka, är det kanske inte sant?)

En gammal neontetra har dött. Så har oxå en kejsartetra gjort och den mycket slitna kamphanen. Har även lite algproblem i karet..

Men annars tickar karet på. Ja, det var en liten uppdatering av läget!

/Linnea

Annons