Såg en märklig fisk på viasat nature.

#1 - 4 januari 2008 12:59
Jo det är visst en fisk samma släkte som sjöhstar osv. Ser lite llustig ut. Och vilket namn sen då fritt översatt lövig sjö drake.

http://divegallery.com/Leafy_Sea_Dragon.htm
#2 - 4 januari 2008 16:53
En sådan snygging skulle man ha :)
#3 - 4 januari 2008 20:21
såg sånna live på pittsburghs akvarium i USA så riktigt nice det var och koola med först gick man förbi karet för man trodde det var tång eller ngt men sedan såg man att det rörde sig =O)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 januari 2008 20:48
lillfrasse skrev:
Jo det är visst en fisk samma släkte som sjöhstar osv. Ser lite llustig ut. Och vilket namn sen då fritt översatt lövig sjö drake.

http://divegallery.com/Leafy_Sea_Dragon.htm

varför gå över ån efter vatten och kolla på märkliga TV-program när de redan finns med på zoopet ;) http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=346&Itemid=141
#5 - 4 januari 2008 20:54
Jaa. där ser man all you need is zoopet ....
#6 - 4 januari 2008 20:57
Jag såg en sån i ett litet akvarium i en djurhandel. Tilsammans med en skalar.
#7 - 4 januari 2008 21:04
Kjaer skrev:
Jag såg en sån i ett litet akvarium i en djurhandel. Tilsammans med en skalar.

Ja, eller hur...
#8 - 4 januari 2008 21:13
Ja, eller hur...
Det är faktiskt sant... Tyvärr. Inte ett ställe där jag kommer att handla...
#9 - 4 januari 2008 21:35
Kjaer skrev:

Eftersom det är en saltvattensfisk och kostar minst 10 000kr in till butik så tror jag inte du såg rätt när du såg den tillsammans med en sötvattens scalare.

PS. Priset är ingen överdrift, det stämmer faktiskt.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 januari 2008 22:56
Kjaer skrev:

Som Robin skriver så är det ju knappast sannolikt att du har sett detta CITES-listade djur i en akvarieaffär och om nu ändå en akvariehandlare skulle få för sig det så är han ju inte så smart av denne om han lägger ner detta 10.000 kronors djur i ett akvarium där det garanterat skulle dö inom en minut;)
#11 - 5 januari 2008 15:43
Kanske misstog en scalar med en moorish idol? Dom är ganska lika...

/Hans
#12 - 5 januari 2008 16:39
Ja, då har jag nog sett fel:D Är ganska säker på att det var en vanlig skalar.
#13 - 5 januari 2008 17:02
Du såg fel Kjaer. Det var troligtvis som BattalionP säger. Moorish idol..
#14 - 5 januari 2008 17:26
En sådan?

http://www.aquanovel.com/images/pecesmar/moorish2.jpg

Fast lika otroligt är det nog att en affär skulle ha sea dragons gående till påseende bara. Det är en väldigt stor investering.
#15 - 5 januari 2008 17:33
Nej, det var absolut inte en Moorish idol. Ska kolla lite närmare om jag kommer dit igen...
#16 - 7 januari 2008 15:17
Hehe... Var och kolla lite nogrannare. Det var en sea dragon... av plast[:o]:p

Usch vad dum man är ibland (läs: för det mesta):D
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 7 januari 2008 15:26
Kjaer skrev:
Hehe... Var och kolla lite nogrannare. Det var en sea dragon... av plast[:o]:p

Usch vad dum man är ibland (läs: för det mesta):D

:D:D:D:D

Du är inte ensam - en gång hade jag en akvarieutställning i mina lokaler och hade där en sköldpadda av plast som såg relativt naturtrogen ut. En tidning var där och gjorde ett reportage och skrev bl.a. om sköldpaddan som de trodde var livslevande, vilket föranledde Miljö och Hälsa i kommunen att "slå till".

Jag vet en affär som hade en plastalligator som prydnad - de blev fler gånger anmälda till Miljö och Hälsa för att kunder tyckte att alligatorn hade det för trångt i affären. Till slut fick de plocka bort den eftersom det blev jobbigt med alla kontroller från Miljö och Hälsa
#18 - 7 januari 2008 15:40
Haha:D Skönt att man inte är ensam om att ta fel.
#19 - 7 januari 2008 17:21
Jag såg ett par sådana på Oceanariet i Lissabon. Man såg knappt var fisken slutade och växterna började. De verkar dock inte lika skygga som sjöhästar, kanske beror det på derar kamouflering.

Har ni vägarna förbi Lissabon så bara måste ni besöka Oceanariet. Det var tack vare det jag skaffade mig ett akvarium.
#20 - 23 januari 2008 01:39
Ingen billig hobby om man vill ha en sån här, om man nu över huvud taget skulle lyckas få tag på en så kostar den ju som sagt runt 10000sek eller 1500 dollar, sen läste jag att deras föda består av mysid shrimp´s som kostar ca 65-85 cents (U.S.) styck, och dom rackarna vill gärna trycka i sig ca 100 såna om dagen
#21 - 23 januari 2008 08:38
På ren svenska heter den flikfisk

Annons