Sajica

#1 - 29 oktober 2011 21:12
Häääjä :)
Har ett 240 liters kar med ett par sajica ciklider
Och 3 stycken svärdbärare
Min fråga är kan jag sätta ner ett till par av sajica?
Och finns det några kosekvenser,hur lyder dom?

Värme/linda
#2 - 29 oktober 2011 21:39
Nitra skrev:
Häääjä :)

Har ett 240 liters kar med ett par sajica ciklider

Och 3 stycken svärdbärare

Min fråga är kan jag sätta ner ett till par av sajica?

Och finns det några kosekvenser,hur lyder dom?

Värme/linda

Om du har bra med gömställen och områden de kan muta in så kan du ha fler par i dit akvarium. Jag skulle faktiskt rekommendera det. Då du kan studera deras beteende. Oft blir de mindre skygga om du har fler.
Kan du ta en bild på akvariet och lägga upp?
#3 - 29 oktober 2011 21:50
bossep skrev:
Om du har bra med gömställen och områden de kan muta in så kan du ha fler par i dit akvarium. Jag skulle faktiskt rekommendera det. Då du kan studera deras beteende. Oft blir de mindre skygga om du har fler.

Kan du ta en bild på akvariet och lägga upp?

Mina sajicor är inte alls skygga för fem öre :)
Dom käkar till och med i från mina fingrar
Hanen käkar alltid i från mina fingrar :p
Honan är dock liite mer tillbaka dragen men inte så himla mycke
Kommer alltid fram till rutan så fort man är på väg till karet
Eller om man står och kikar så simmar dom fram kvickare än kvikast
Gör jag vb så är dom alltid framme och nyper en i fingrarna
Tycker att dom är hel festliga och är totalt förälskad i dom.
Är dock lite rädd för att min hane ska överge min hona och para i hop sig med den nya honan
Rädd att det ska bli splittringar i paren,finns det någon risk för det?

Näääj ja skulle skämmas ögonen ur mig om jag la upp en bild här på karet som det ser ut nu:(
Har precis medicinerat med general tonic för att få bort cyanon
Sen har jag en massa fula alger på växterna
Har tagit upp dom flesta röterna förrutom två där mitt sajica par håller till med sina yngel,så det ser ganska f*rjävligt ut,men om jag pytsar ner mer växter och mer grottor så kommer det att funka?

Värme
#4 - 31 oktober 2011 15:56
Puttar tråden liiite granna :)
#5 - 31 oktober 2011 22:31
Det är lite svårt att ge råd om man inte vet hur det serut! Man kan ge råd då som är aldeles bort i tok.
Förövrigt tycker jag du skall sluta försöka medecinera bort cyano och alger! Se till att fixa till orsakerna till det. Ofta blir det så med ammoniumöverskott.
#6 - 31 oktober 2011 22:34
Varför inte testa med 2 par? Dit akvarium borde klara det och det blir lite mer för gammelhanden att rikta in sig på. Fråga i affären om du kan få lämna tillbaks. Men vänta tills dina gamla är klara med ynglen. Släpper du i nya fiskar nu kan det bli slarvsylta av dom!
#7 - 1 november 2011 23:38
Jag blev verkligen less på cyanon!!
Och medicinering var min sista utväg
Testade att gräva ner det
Körde på pmdd och dubbeldos av kno3
Mörklade hela karet
Men på 3:e dagen så gav rampen upp och trillade halvt ner i karet
Då var måttet rågat
Så köpte på mig en flaska med general tonic
Tro mig det kändes långt i från bra
Men jag orkade verkligen inte
Och det gav inget resultat av det jag gjorde innan heller
nu är det dock borta
Och jag hoppas på att cyanon håller sig borta
I alla fall så att man inte ser den,men risken finns juh att den kommer tillbaka.

Men dom ska väl kunna skydda ynglena tycker man,och gör dom inte det så tycker jag att det är dags att lära sig,eller är jag helt ute och cyklar nu?
Ska skaffa mer växter,göra mer grottor sätta ner mer rötter och fixa så att det är avskilt, men samtidigt så vet jag inte om det är någon bra ide?
Känner mig lite kluven
Finns det någon annan sort som du skulle kunna rekommendera som jag kan sätta ner?

Värme
#8 - 2 november 2011 15:52
Nitra skrev:
Jag blev verkligen less på cyanon!!

Och medicinering var min sista utväg

Testade att gräva ner det

Körde på pmdd och dubbeldos av kno3

Mörklade hela karet

Men på 3:e dagen så gav rampen upp och trillade halvt ner i karet

Då var måttet rågat

Så köpte på mig en flaska med general tonic

Tro mig det kändes långt i från bra

Men jag orkade verkligen inte

Och det gav inget resultat av det jag gjorde innan heller

nu är det dock borta

Och jag hoppas på att cyanon håller sig borta

I alla fall så att man inte ser den,men risken finns juh att den kommer tillbaka.

Men dom ska väl kunna skydda ynglena tycker man,och gör dom inte det så tycker jag att det är dags att lära sig,eller är jag helt ute och cyklar nu?

Ska skaffa mer växter,göra mer grottor sätta ner mer rötter och fixa så att det är avskilt, men samtidigt så vet jag inte om det är någon bra ide?

Känner mig lite kluven

Finns det någon annan sort som du skulle kunna rekommendera som jag kan sätta ner?

Värme

Hej,
Ursäkta att jag säger det, men jag tror du har lite fel approach till det hela.
På den 3 dagen blev du sint och köpte general tonic. Det tar mycket längre än så att fixa till obalans hade du sagt 3 månader så.
Håller du på med allt detta när du har en kull med yngel? Rumsterar om med grus rötter och annat. Samt häller i tonic? Låt fisk stackarna vara i fred!
Lite alger eller cyanobakterier skadar inte fisken det ser bara lite tråkigt ut för dig kanske.
Du har fått cyano eller alger för att du gjort något fel. Rätta till det i stället.
Nåja, lite alger och cyanobakterier finns alltid. De är där som första hjälpen fixare när vi akvarister ställer till med något tokigt.

Stoppa inte i andra fiskar förens du fått ordning på akvariet!
#9 - 2 november 2011 15:58
håller helt med bosse.

desto mer man rotar desto värre blir det oftast. T Å L A M O D måste man ha om man ska lyckas med akvarium.

Annons