Sajica ciklid i kokosnöt?

#1 - 16 november 2010 14:01
Hallå
För ett tag sedan köpte jag kokosnötter till mitt akvarium, för ancitriusen , men det blev så att mitt par av sajicas valde den istället och har nu ett tag flyttat runt bottenmaterialet i kokosnöten men nu till saken. När jag kom hem idag så ser jag att öppningen till kokosnöten är igenfylld. Men jag kunde inte hitta min sajica hona. Så jag tog en ficklampa och lyste in där genom en liten glipa och då såg jag att hon är därinne i kokosnäten.
Är detta normalt eller ska jag ta ut henne därifrån. Har aldrig sett nått liknande innan.
Tacksam för svar.
#2 - 16 november 2010 14:10
Om hon har fastnat inne i nöten kan du försiktigt lyfta lite på den så hon kommer ut! Hon har antagligen grävt in sig. Det händer ibland med, bland andra, grävande dvärgciklider i kokosnötter, att om nöten står uppe på en tjockare sandbädd så sjunker nöten längre och längre ner i sanden då fisken gräver undan sand inuti nöten.
Så, släpp ut henne och kolla om du kan "förankra" nöten i sanden - kanske uppe på några väl placerade stenar, som ger en stadig grund samtidigt som det finns grävmån inne i nöten.:)
#3 - 16 november 2010 14:11
var hon fångad där inne? isfalll kan du nog släppa ut henne.
#4 - 16 november 2010 14:16
Är inte det lekbeteende (allämnt för flera grottlekande ciklider)? Har för mig att jag läst att de gräver igen sina grottor för att skydda sig...
#5 - 16 november 2010 14:22
Narien skrev:
Är inte det lekbeteende (allämnt för flera grottlekande ciklider)? Har för mig att jag läst att de gräver igen sina grottor för att skydda sig...

Men en förutsättning är ju att de skall kunna ta sig ut... eller hur? Den här honan har grävt inne i en hålighet som hon antagligen tycker känns lockande, men hon kan inte frutsätta att nöten täpps igen när hon gräver inuti den och samtidigt på så sätt gräver igen in/utgångshålet, samt att den säkerligen sjunker ner en aning i sanden också, medans hon håller på.
Antagligen gillar hon nöten i brist på bättre lekställen som passar mer för sajica. Jag skulle föreslå ett par blomkrukor i karet - det brukar vara populärt!:)
#6 - 16 november 2010 14:39
Okej, jag hade bara fått för mig att de täppte igen ingången just för att skydda sig och äggen (förutsatt att där finns några :P)
#7 - 16 november 2010 14:45
Narien skrev:
Okej, jag hade bara fått för mig att de täppte igen ingången just för att skydda sig och äggen (förutsatt att där finns några :P)

Visst, mycket av grävandet hos de flesta ciklider handlar om att dölja rommen och samtigt ordna små håligheter att lägga nykläckta yngel i. Så du har rätt i att lekbeteendet i sig är att skydda sig och sin avkomma, samt att göra in/utgång så otillgänglig för andra fiskar som möjligt - men i detta fallet - med kokosnöten - är jag hyfsat övertygad on att sajicahonan helt enkelt grävt in sig. Det är bara att släppa ut den tycker jag - under förutsättning att det verkligen inte finns något sätt för den att ta sig ut och in på ett enkelt sätt!:)
#8 - 16 november 2010 15:39
Tack för alla svar. Jag släppte ut henne nu och det verkade som att hon verkligen var fast. Dom fortsätter att vakta där nu så förhoppningsvis får dom väl småtingar snart:D
Men en fråga bara jag skulle behöva lite mer malar och jag är lite sugen på corydoras arterna men tar dom rom? Tycker dom verkar vara riktigt fina.
#9 - 16 november 2010 16:28
Det ska nog gå bra med corysarna, det du bör vara uppmärksam på är sajicornas betende gentemot corysarna.. :P
#10 - 16 november 2010 18:22
Nu när jag komm hem igen såg jag att hon gått in där igen och stängt för. Det ligger som en vägg som täcker nästan hela öppningen. Det verkar som om hon vill vara kvar där så jag kanske ska låta hon vara där så kan man se vad som händer.
Eller vad tror ni?
Det är ju ingen stor kokosnöt hon är i men hon kanske håller på med nått därinne:D.
Man ser även att hanen är precis utanför och vaktar hela tiden.
#11 - 16 november 2010 20:20
Ingo57 skrev:
Nu när jag komm hem igen såg jag att hon gått in där igen och stängt för. Det ligger som en vägg som täcker nästan hela öppningen. Det verkar som om hon vill vara kvar där så jag kanske ska låta hon vara där så kan man se vad som händer.

Eller vad tror ni?

Det är ju ingen stor kokosnöt hon är i men hon kanske håller på med nått därinne:D.

Man ser även att hanen är precis utanför och vaktar hela tiden.

Det verkar ju uppenbarligen som att hon vill vara där... är du säker på att hon inte kan ta sig ut? Jag menar, är det så att hon kan ta sig ut och in, även om hon får krångla lite - så kan hon ju få hålla på där. Du får väl helt enkelt hålla ett öga på henne.
Det vore så fränt om du på något sätt kunde länka en bild på det hela - då blir det mycket lättare att säga vad som egentligen händer där i nöten...
Hoppas att det fixar sig!:)
#12 - 17 november 2010 12:48
Det är bara en liten glipa men hon vill ju vara där så jag låter hon vara där.
Men hur länge vågar jag låte hon vara där. Jag tänker på syrebrist framför allt. Men jag ska försöka att ta nån bild, fast det får nog bli med någon mobil kamera så det blir kass kvalite men ni kanske förstår vad jag menar. Ska försöka fixa bild till i kväll.
#13 - 21 november 2010 19:27
Hon hade nu varit inne i grottan i drygt en vecka, så jag bestämde mig för att kolla om hon hade fått något och när jag lyfte på kokosnöten så jag en massa små yngel.
Så det var jäkligt skoj:D
Man ser även att hanen är helt galen och jagar bort alla andra som kommer nära.
Tack för hjälpen:D
Bilagor:
#14 - 26 november 2010 17:19
Så nu har dom kommit ut med ynglena:D
Dom försvarar ynglena väldigt bra men klarar dom att göra det dygnet runt? Jag planerar att tända en nattlampa till dom, ska jag göra det?
Jag har ett yngelakvarium, ska jag flytta dit dom istället eller ska jag låta föräldrarna ta hand om dom själva?
Övriga fiskar i karet är 2 scalarer, 5 pansar malar, 2ancitrius, 6 svädbärare
#15 - 26 november 2010 17:42
Du behöver knappast ha en nattlampa. Du skapar onödig stress om de inte får sova och det brukar gå bra i alla fall. Däremot kan det vara bra om du kan dämpa belysningen innan släckning så föräldrarna kan flytta ynglen till kokosnöten för natten. Om det blir plötsligt mörkt så kan de tappa bort sina yngel.

Annons