Sajica-ciklider!!!

#1 - 5 april 2007 18:42
Hej!
Jag vill ha lite info om sajica-ciklider. Bl.a. PRIS, AGGRESIVITET, HUR MÅNGA BÖR JAG HA, KRÄVER DE MÅNGA GÖMSTÄLLEN/GROTTOR, GÅR DE ATT HA I ETT 222L AKVARIUM M.M

Ge mig järna lite allmän fakta om denna fisk också.

Tack på förhand
MVH
Matte

222L med:
2st Ellioticiklider
1st Eldstjärt
1st Ancistrus & Plecostomus
8st Neontetror
6st Svärdbärare
4st Guppys
1st Banjomal
#2 - 5 april 2007 18:48
Aaahh, dom är grymt häftiga! Har tittat på några stycken för ett tag sedan, men inte sett dom i den affär jag brukar handla på senare tid så jag vet inte riktigt vilket pris de betingar. Någon som har koll på det svarar nog här snart!

Om du inte redan gjort det, så kolla zoopets info här; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213

Mvh
#3 - 6 april 2007 19:16
Jag köpte mina för 50 kr st. det räcker med ett par till ditt kar, dom är inte skygga, mina är framme och härjar hela tiden. men vill du ha yngel måste dom ha någon grotta eller lerkruka som dom kan ha som bo..
dina Guppysar kommer med största sanolikhet att bli terrade till döds.
mina sajicor har inte rört neontetrorna men det är ingen garanti för att dom inte gör det i ditt kar.
Vill du att dom ska blåsa upp sig o få fina färger får du köpa flera som dom kan bråka med.
jag har 2 stora och 4 små i ett 250 liters och det går bra, dom små är lika tuffa som dom stora, men ändå en relativt lugn ciklid.
mycket fin fisk
#4 - 9 april 2007 17:13
OK!!!
Jag ska nog leta och se om jag kan hitta några i affären så jag kan se dessa live.
Jag tycker att den ser häftig ut på alla bilder jag sätt, men det blir nog lättare och bestämma sig för att skaffa en om man har sett den i verkligheten. Jag vet inte vad jag vill ha, det enda jag vet är att jag ska ha ett par röd ciklider och nu kanske ett, eller flera par sajika-ciklider. Jag vet att många avråder mig från att skaffa röd ciklider men jag är villig att ta den risken och i alla fall försöka få det att funka, i värsta fall får jag ge bort dem.
Jag tar järna emot förslag och, järna till det, artbeskrivningar om ciklider som funkar med mina andra fiskar, mitt akvaries storlek (se åvan) och de får inte vara för dyra.

MVH
Matte
#5 - 9 april 2007 17:46
Det var många och hårda krav du har:D och det skall vara billigt också...
Njaha, låt se; skall du köra Röd Ciklid kan du redan nu säga morsning och godbaj till dina Neonteror och Guppys, svärdbärarna kan nog gå en tid längre, men...
Ellioti blir väl rätt stor, typ 15 cm eller däromkring, den står nog upp mot Rödcikliden om det finns gott om utrymme, gömställen och plats för revirhävdande.
Om karet är tillräkligt stort kanske du kan köra Sajica och Röd Ciklid ihop, Sajican är ganska fredlig och håller sig lite för sig själv men Rödcikliden mutar in ett rejält revir och accepterar inte några fiender i närheten, speciellt vid lek.
För att riktigt uppskatta Röd Ciklid skulle, jag iallafall, skaffa en ett annat kar, inreda detta efter Rödciklidens krav och behov, skaffat en grupp ungdjur och låtit dessa para ut sig naturligt - och kanske kört två Rödciklidpar i ett kar (mod. större) istället. Rödcikliden är väl värd att hålla då den är mycket vacker, speciellt vid lek.

Hoppas allt går bra och skriv gärna in hit och berätta hur det fortlöper. Det finns inget som säger att du inte kan köra de fiskar ihop som du planerar... lite orolig för tetrorna och guppina dock!:)
#6 - 9 april 2007 18:35
Jag skulle vilja göra ett litet tillägg; Sajica och Ellioti är ju mellanamerikanska ciklider - Röd Juvelciklid är afrikansk. Kanske ytterligare en anledning att hålla Rödcikliden i ett annat kar. Ellioti och Sajica skall nog inte vara några problem att blanda - mycket spejs, gömställen och övrig plats till revir bara, såååå...

Lycka till!:)
#7 - 10 april 2007 07:16
Som det ser ut nu så håller mina neontetror att dö av ålder, fenorna "krymper", de tappar färgen och hittils har 2st dött och en är på vägatt dö nu/strax.
Guppysarna leker inte, om de gör det så blir ynglena uppätna innan jag hinner se dem, de är också mycket gamla. Dessa bryr jag mig inte så mycket om ifall de dör, de gör nog det snart natulig väg ändå.
Svärdbärarna lekte senast för 2 veckor sen och jag lyckades rädda ett yngel från cikliderna (glupska jävlar):p. Dessa vill jag järna ha kvar, de leker och "förnyar sig" hela tiden.

Jag har en till fråga: Hur får jag mina Elliotisar att leka???
Mina värden i vattnet:
pH = 7,4
gH & kH = ???
No[SIZE=1]3[/SIZE][SIZE=2] = ca 20ppm[/SIZE]
Temp. = ca 25 grader
De har ett gömmställe under en rot där de började "inleda" en lek, Sand yrde i hela karet när de höll på där under, men det blev inget. Nu jagar hanen honan så fort han får syn på henne, förutom när det är matdags.
Det kanske blir bättre när de får lite konkurrens av andra ciklider.
Annars, VAD GÖR JAG FÖR FEL????????

Ps. Jag ska köpa Röd cikliderna imorgon, jag hade järna följt ditt förslag (MaxB), men jag är bara 14 år dvs jag har mkt lite pengar i plånboken och jag bor med min morsa som inte är det minsta intresserad om fiskar så jag får spara och fixa allt själv, men tack för förslaget Ds.
#8 - 10 april 2007 08:19
Hej Matte!
Vill börja med att säga att jag har full förståelse för att du inte har råd och att morsan din är totalt ointresserad - jag minns exakt de förhållandena själv när jag var yngre och satte igång med mina kar.

Om vi börjar med dina Elliot - och ciklider av den här typen i övrigt - så har jag förstått att du har två stycken. Detta kan fungera om man har lite flyt, alltså att honan och hanen direkt känner för varandra, bildar par och blir ett etablerat och stadigt lekpar. Ofta är det tyvärr så att det där inte riktigt funkar. Hanen är oftast dominant och stakar in ett revir - det är liksom hans jobb. I naturen hävdar han sin plats och fajtas med andra hanar i närliggande revir. Är de ett par fajtas de ihop. Till sakens natur hör att ciklider av den här typen gärna går i grupp när de är mindre och parar ut sig som en naturlig del i deras beteende där de vistas, lekplatser väljs ut och cirkusen drar igång. Det är med andra ord lite svårt att i ett akvarie likna dessa betingelser och man köper ofta en hona och en hane och "hoppas" att det skall gå vägen - vilket det i och för sig gör i de flesta fall, men...

Du gör inte några fel egentligen - men i ditt kar finns just nu en "tvingad" situation där en hane har övertaget och bara har en hona att välja på. Är inte hon leksugen kan hon inte dra därifrån och låta en annan hona, som är villig, ta hennes plats. Det blir lätt lite jaga och tråkigheter på det viset.

Det är möjligt att du kan ha lite flyt och få honan intreserad genom att stoppa i andra ciklider, och på det viset liksom tvinga Elliotcikliderna att bilda par - men det där kan bli hursomhelst, mycket svårt att svara på i förhand.

Jag anar att du har planerat att köpa endast två Röd Juvelciklid också...?
Det är lite samma situation med dessa också. De vill gärna vara en liten grupp i början och para ut sig naturligt, men som sagt, jag hoppas att du har flyt!

Åter igen, jag tror inte du gör några direkta fel, men kanske, kanske har du en aning för bråttom - Det är lätt hänt att man vill ha flera tuffa ciklider i ett och samma kar, så kanske detta inte riktigt funkar och så får man för sig att man gör fel. Det är ofta så här "akvariefebern" sätter in, då man börjar intressera sig för olika hårdföra ciklider och efter ett tag inser att det behövs fler kar - du kommer hamna där, jag lovar.

Vi får helt enkelt hoppas att du kan blanda de fiskar du vill ha och att detta funkar, men ett litet tips måste bli att gå lugnt fram och börja med en typ och kolla hur du kan få dessa att trivas, bilda par och leka.

Dock, tro mig, jag har varit i din situation, blandat hej vilt - ibland har det gått bra men ofta slutat med vansinnesfajter och trötta par som inte leker o.s.v.

Lycka Till!!!
#9 - 10 april 2007 09:09
Jag hadde tänkt att bara köpa 2 st rödciklider, men nu blir jag lite osäker...
Jag kanske ska köpa 4 st (2+2), eller??? Kan man kanska sitta och studera fiskarna i affären tills man ser om några har bildat par och då köpa de???
Nu kanske jag värkar lite "trög" som inte lyssnar på folks avråd från att blanda, men jag vill i alla fall försöka och se hur det går. Dels så har jag blivit totalt loss på ellioti och rödciklider (även prinsessan av burundi, men det blir om jag någon gång skaffar ett tanganika-kar(stavning???) och så vill jag få lite egen erfarenhet av hur det går när man blandar olika ciklid-arter.

Nu i veckan hade jag tänkt att köpa 2 olika sorters fiskar (därför började jag att fråga om sajica-ciklider), men tycker du att jag istället ska köpa ett till par ellioisar??? (och som jag inte kommer att släppa, ett/två par rödciklider).

Tack för att du (MaxB) står ut med att svara på mina frågor :) !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ps. om du bor i Göteborg så kanske du kan komma med förslag på zooaffärer i stan (eller lite utanför) som säljer ellioti Ds.
#10 - 10 april 2007 09:36
Hej! Jag har själv skaffat mig 3 sajica ciklider för sisådär 2 veckor sen. Jag bad dom på min lokala zoo affär att beställa dom, du kan ju alltid fråga om dom kan hjälpa dig med det där du bor?
Vet själv inte så mycket om dom men dom är väldigt fina:) Har dom i ett 200 l tillsammans med ett par bolivianska fjärilsciklider o ett par kakadua(?) ciklider. Än så länge är allt frid o fröjd. Dom är rätt små så o ja vet inte om det är honor eller hanar. De har allihop vackra röda fenor o blir lite blåskimrande när de fajtas o blåser upp sig mot varann:) Två av dom håller till i varsin grotta. Nån som vet hur man ser skillnad på dom?
#11 - 10 april 2007 09:38
Halloj igen Matte!
Det är bara kul att kunna vara till någon hjälp och kanske ge lite goda råd på vägen.
Jag önskar att det fanns datorer, nätet och olika forum när jag började med akvarium - herregud vad mycket lättare saker och ting hade varit då...

Klart som korvspad skall du försöka med dina planerade fiskinköp - det kanske blir jättebra, hoppas det!

Ja, man köper ju en liten grupp ciklider just för att de skall få välja själva vilka de som artfränder passar ihop med. Om affärsinnehavaren tycker att det är ok att du är där med jämna mellanrum och sitter och studerar Rödcikliderna kan du ju göra det:) Jag menar inte att vara dryg, men det kanske tar ett tag att se vilka som bildar par. När en välsorterad affär har t.ex. Röd Juvelciklid hemma är det ofta en lite yngre grupp och har man tur kan man ju faktiskt få se ett eller flera par som börjar etablera sig. Finns dessa förhållanden i den affär du tänkt handla i så snacka med innehavaren och säg att du är intresserad av ett eller kanske två par och be att han "håller" dom för dig tills du är säker på vilka du vill ha.

Rent instinktivt skulle jag vilja råda dig till att faktiskt skaffa några Elliots till och, så att säga, börja med dessa vackra och intressanta ciklider. Nu är det ju ingenting som i praktiken hindrar att du har några olika sorter i ditt kar. Jag kanske skulle sätta focus på att i så fall blanda dina Elliot med Sajica - som kommer från samma område och som säkerligen går bra ihop, under rätt förutsättningar; spejs, mycket gömställen och platser för att skapa revir och lekplatser o.s.v.

I en annan tråd lite längre ner handlade det om en kille som har Elfenbensciklider och "Prinsessan av Burundi" blandat i samma kar. Jag rekommenderade honom att flytta prinsessorna till ett Tanganyika-kar, men det verkar som om det funkar i hans situation...

Skall du börja med Prinsessor är det nog bäst, som du säger, att starta ett Tanganyika-kar och hålla Prinsessorna där. Dom är vansinnigt intressanta och trevliga att studera, då de bildar riktiga kolonier där ungarna faktiskt är med och vaktar yngre yngel - riktigt kul!

Hittar jag Elliot någonstans kan jag höra av mig!

Lycka Till!
#12 - 10 april 2007 10:00
Håller med dig max om akvarie febern:) Jag började me ett 150l för ett par år sen.. O föll handlöst för alla vackra (o aggressiva) ciklider.. Jag fick precis som du skrev snabbt utöka antal kar:)
Just den röda juvelcikliden fick mig att behöva ett nytt kar, den är väldigt aggressiv mot andra, mina leker non stop o dom jagar livet ur alla andra innevånare iaf trasar sönder dom. Har dom för tillfället med några unga oscar ciklider.. det går bra än så länge.. snart dags för ett nytt kar:)!
Men ja förstår dig Matte: Man vill ju prova o se själv! Precis så tänkte jag oxå:)
#13 - 10 april 2007 10:03
Winette!
Japp, då vet du hur det känns! Welcome to the Club:D
#14 - 10 april 2007 10:15
Men det är ju så himla roligt:) Även om man är amatör..:)
Du verkar veta väldigt mycke Max, hållt på länge? Det är kul me nån man kan fråga om råd när de krisar:)
#15 - 10 april 2007 10:25
Du kan väl "spionera" lite på min profil...
Ja, jag har hållt på i 35 år styvt, men måste säga att jag är novis på många områden - väldigt oteknisk..
Däremot har jag gått den hårda skolan och gjort en del "lärorika" misstag i tidiga år, men fått upp en naturlig feeling för hur det funkar. Min stora passion har alltid varit ciklider, speciellt de amerikanska, sedan sysslade jag med Tanganyika i många år, till för ungefär två år sedan då jag blev hysteriskt sugen på Discus, som jag av någon anledning inte haft innan. jag började kolla på forumet här och sög åt mig av alla fina råd som erfarna Discus-akvarister hade att erbjuda.
Jag tog min egenhändigt uppbyggda rutin och erfarenhet och applicerade detta på mina Discus... och det har funkat jättebra. Kolla gärna mina andra trådar i Discusämnet, det finns lite bilder och roliga händelser där...

Och, fråga på bara, kan jag hjälpa till är det bara kul:)
#16 - 10 april 2007 11:00
Jsg var nyss nere på stan för att kika in i zoo affären där jag sätt rödciklider... När jag var där för 2 veckorsen hade de ca 10st Röd ciklider, men nu hade de bara 1 liten stackare kvar :(.
Jag vet inte hur det blir nu om jag kanske bara skulle köpa ett till par ellioti ciklider eller sajica och hoppa över Röd cikliderna. Jag är lite ambivalent just nu. Eller om jag bara skulle strunta i allt och spara succesivt till kalksten mm till ett tanganyika-kar. Jag har mycket svårt att bestämma mig...
Äh, vi får se vad som händer.

Och du MaxB, skulle jag kunna få lov att lägga till dig på kompislistan om ifall att det skulle någon gång dyka upp några tankar och funderingar om akvarium och dess innvånare som jag känner att jag behöver få svar på. Du värkar nämligen veta vad du pratar om... Jag håller med winette: "Det är kul me nån man kan fråga om råd när de krisar."
#17 - 10 april 2007 11:16
Matte! Självklart! Go for it!

På vissa områden har jag hyfsat på fötterna, och som sagt, kan jag vara till hjälp så är jag bara glad:)

Det där med att inte kunna bestämma sig är ett av alla de "angenäma bekymmer" som kommer att pågå under alla år man är intresserad av akvarium - det skall svida lite hjärnan:D
#18 - 10 april 2007 11:29
Jag kom bara att tänka på...
Kan det vara så att mina ellioti inte är könsmogna än???
De är ca 6-7cm tror jag. När blir de könsmogna?
#19 - 10 april 2007 11:32
Glömde att skriva:
Lönar det sig att bli en Gold-medlem???
#20 - 10 april 2007 11:41
Då gör vi två flugor på smällen... och svarar på två frågor:)

Elliotarna blir ungefär 15 cm eller faktiskt ännu större, om jag inte minns fel... så det finns ju en möjlighet att de är lite unga fortfarande - men man brukar se lekbeteende ganska tidigt, så... Fan, rätt svårt att svara på faktiskt, jag skulle nog kunna avgöra det om jag tittade i ditt kar en stund!

Jag blev Goldmedlem mycket tack vare en kille här på forumet som kallar sig "Ansjo", vi började rappa om Discus (i samma stil som du och jag nu) och han tyckte jag skulle bli medlem, då zoopetklubben har lite sköna träffar där det gaggas fisk "in absurdum". Dessa träffar är bara för medlemmar. Vi skall träffas här i Götet den 21 april och jag ser verkligen fram emot det!
Som Goldmember får man tillgång till en massa extramaterial här på Zoopet och man kan dessutom ladda upp bilder i sina poster - det tycker jag är riktigt kul. Det kostar 225:- om året, och för min del är det jättemycket värt. Jag menar, det är ju hur kul som helst att snacka med andra akvarister, eller hur?:)
#21 - 10 april 2007 11:55
225:- om året är inte speciellt mycket... inte ens 50öre om dan.
Ska fundera på det och fjäska med morsan:).

Du pratade om att man kunde se lekbeteende tidigt. Hur ser man lekbeteendet?
Fiskar har olika sorters "varnings blinkers", eller hur?
Eldbuken har en prick på kroppen och gälarna när allt e ok. Så är det med min ellioti hane, men min honas prick på kroppen är helt borta och pricken på gälarna är mycket blek. Längs med hela hennes kropp går ett mörkt sträck, betyder detta VARNING,VARNING, eller mår hon inte bra på något sätt?
Är det "varnings blinkers" så är det pga hanen.

Det dyker upp så mycket tankar och frågor just nu.:)
#22 - 10 april 2007 12:10
Vi börjar med lekbeteendet; som i de flesta ciklidfall yttrar sig genom att hanen och honan samspelar. Dom är gärna nära varandra, har starka, klara färger och "spelar" med vajande rörelser framför och bredvid varandra, och spänner gärna ut gällocken, för att imponera både på fiender och varandra. Återigen, detta är en generalisering, alltså jag drar många cikliders lekbeteende över en kam, är du med mig?
Man ser att paret gärna gräver små gropar i sanden, eller runt en sten som de är intresserade att lägga sin rom på. Det är ganska häktiskt och dom simmar mycket omkring lekplatsen och är vaksamma på fiender.
Ungefär så går det till, och har man sett detta beteende en gång så vet man när det är dags.

Varningssignaler finns det verkligen på fiskarna, det är bland annat så de komunicerar med varandra. Om färgen blir blek och grova svarta ränder eller mönster på fisken blir synliga så är det ett ganska säkert tecken på underkastelse - att fisken inte är med på noterna och vill vara ifred.
Även vid sjukdom (ta det isigt nu!) ser man dessa "varningsfärger" och även ett krypande sätt, då de drar ihop fenorna och verkligen visar att de inte är med i matchen.
#23 - 10 april 2007 12:21
ett tag så grävde de för fullt, men sedan så satte jag ner en svärd planta och gämnade till sanden där cikliderna grävt, jag tog också bort några riktigt fula stenar och kriget mellan cikliderna var igång. Nu är marken lite ogämn för att, framför allt, hanen gräver över allt lite smått i akvariumet, men det blir aldrig någon riktig grop. Så de har gillat varandra men de måste ha "gjort slut". Nu som sagt bråkar de bara hela tiden
#24 - 10 april 2007 12:29
En god regel när det handlar om akvariets trivsel är att försöka att inte röja runt i karet för mycket. Visst måste man i ibland och rätta till och ordna sådant man inte gillar. Men, vi säger nu att dina fiskar har hittat ett skönt plejs att vara på och mutat in detta område - så kommer en hand ner där och ändrar om - plötsligt är inte de "kännemärken" kvar som fiskarna har vant sig vid och det hela börjar om från första rutan igen. Det kan ju möjligen vara så att dina "ändringar" fick honan att tappa orienteringen och bäringen i karet, blev stressad och tappade sugen - för tillfället.
Jag brukar i mesta möjliga mån försöka att inte rota i karet - förutom då det är absolut nödvändigt!
#25 - 10 april 2007 16:17
Som sagt: man lär sig av sina misstag... Jag ska absolut inte göra om detta igen.

Nu kom jag och min farsa precis hem från en annan zooaffär i Gbg.
Jag köpte 1 lekpar Rödciklider. I zooaffären sa de att det va någon som lämnade in massor av röd ciklid-yngel och att de fick gå i grupp och para ut sig. Det paret som jag köpte var de som blev störst och ledare över de andra. De har också ynglat flertalet gånger, men de var ganska gamla. Jag ska hämta de på Torsdag, för att mitt akvarium står i Strömstad hos min morsa och nu när jag har påsklov så är jag hos min farsa här i Gbg.

Jag hoppas att allt går vägen...
#26 - 10 april 2007 16:22
Ja, det kommer det säkert att göra:)
Bli nu inte orolig om det röda paret plockar åt sig ett rejält revir och börjar leka. Är förhållandena gynsamma kan det gå relativt snabbt - sker detta kanske det blir lite jaga i karet, men vi hoppas att det går fint. Skriv in och berätta hur det går!
#27 - 10 april 2007 17:04
Nu snöar jag in på lite Malawis också...
Min farsa har Demasonis i ett 50l kar och vi undrar hur man ser ifall de är honor eller hanar... Vi har en klar hane vet vi helt säkert då han "vibrerar" framför de andra hela tiden.

Jag kommer nog att skriva hur det går med mitt eget akvarie till dig, MaxB, genom den hära kompis-listan, om jag lyckas fatta hur man gör :p...
#28 - 10 april 2007 18:50
Malawiciklider är ett ämne där jag inte ens har ett par Sockeplast på fötterna... alltså knappt på fötterna alls.
Du kan få massor av svar på Malawifrågor i "Afrikanska Ciklider"-delen. Men frågor kring Amerikanska Ciklider och en hel del andra afrikanska skall jag försöka hjälpa dig med om du stöter på patrull:)
#29 - 29 april 2007 09:20
Jag köpte mina sajicor av en privat uppfödare.
Betalade faktiskt bara 10kr styck för dem.
Detta efter att fått valt ut de redan etablerade paren.
Nu har jag fyra par i ett 420liters med lite barber.
Samtliga har lagt ägg i varsin upp och ner vänd blomkruka.
Som är strategiskt placerade på lämpligt avstånd.

Så grabbs ni som vill ha sajica hojta om typ 1-2månader.
Kommer ha en uppsjö av yngel som börjat färga ut.
Bilagor:

Annons