Hej Matte!
Vill börja med att säga att jag har full förståelse för att du inte har råd och att morsan din är totalt ointresserad - jag minns exakt de förhållandena själv när jag var yngre och satte igång med mina kar.
Om vi börjar med dina Elliot - och ciklider av den här typen i övrigt - så har jag förstått att du har två stycken. Detta kan fungera om man har lite flyt, alltså att honan och hanen direkt känner för varandra, bildar par och blir ett etablerat och stadigt lekpar. Ofta är det tyvärr så att det där inte riktigt funkar. Hanen är oftast dominant och stakar in ett revir - det är liksom hans jobb. I naturen hävdar han sin plats och fajtas med andra hanar i närliggande revir. Är de ett par fajtas de ihop. Till sakens natur hör att ciklider av den här typen gärna går i grupp när de är mindre och parar ut sig som en naturlig del i deras beteende där de vistas, lekplatser väljs ut och cirkusen drar igång. Det är med andra ord lite svårt att i ett akvarie likna dessa betingelser och man köper ofta en hona och en hane och "hoppas" att det skall gå vägen - vilket det i och för sig gör i de flesta fall, men...
Du gör inte några fel egentligen - men i ditt kar finns just nu en "tvingad" situation där en hane har övertaget och bara har en hona att välja på. Är inte hon leksugen kan hon inte dra därifrån och låta en annan hona, som är villig, ta hennes plats. Det blir lätt lite jaga och tråkigheter på det viset.
Det är möjligt att du kan ha lite flyt och få honan intreserad genom att stoppa i andra ciklider, och på det viset liksom tvinga Elliotcikliderna att bilda par - men det där kan bli hursomhelst, mycket svårt att svara på i förhand.
Jag anar att du har planerat att köpa endast två Röd Juvelciklid också...?
Det är lite samma situation med dessa också. De vill gärna vara en liten grupp i början och para ut sig naturligt, men som sagt, jag hoppas att du har flyt!
Åter igen, jag tror inte du gör några direkta fel, men kanske, kanske har du en aning för bråttom - Det är lätt hänt att man vill ha flera tuffa ciklider i ett och samma kar, så kanske detta inte riktigt funkar och så får man för sig att man gör fel. Det är ofta så här "akvariefebern" sätter in, då man börjar intressera sig för olika hårdföra ciklider och efter ett tag inser att det behövs fler kar - du kommer hamna där, jag lovar.
Vi får helt enkelt hoppas att du kan blanda de fiskar du vill ha och att detta funkar, men ett litet tips måste bli att gå lugnt fram och börja med en typ och kolla hur du kan få dessa att trivas, bilda par och leka.
Dock, tro mig, jag har varit i din situation, blandat hej vilt - ibland har det gått bra men ofta slutat med vansinnesfajter och trötta par som inte leker o.s.v.
Lycka Till!!!