Jo, de var en tanke som slog mig med. Hon är inte alls stor jämfört med hanen. Hon kommer bli störst i de andra akvariet, men jag tror att de kan fungera. Men du föreslår att dem är ifrån varandra i några veckor(typ2-3)? Som du kanske förstår så är jag ganska ny på akvarie, har knappt hållit på i ett år.
Ja, sånt här drabbar akvarister oavsett om man har sysslat med hobbyn korta eller längre tider. Själv hade jag exakt samma problem med ett Anomalochromis thomasi Guinea-par där hanen efter lek blev fullständigt vansinnig på honan och höll på att jaga ihjäl henne. Det gick dock bra då hanen varit ensam i ett annat kar i runda slängar två veckor. Honan fick läka fenorna och hanen fick ner aggrisiviteten - och dom lekte när de hade kommit tillsammans igen.
Ofta sker såna här lite crazybeteenden med denna typ av ciklider när man har ett par i ett ganska litet kar, speciellt ensamma. Hanen och honan har olika cykler när lekaktivitet är på topp (och i botten). I naturen kan de två skilja sig åt och vila upp sig på betryggat avstånd - eller så har de en sammanhållning beroende på vad det finns för "hotbild" i närmiljön. I en sådan liten miljö som det kar du har dom i förstärks aggressivt beteende och har hanen (eller i vissa fall honan) ingen att rikta uppmärksamheten på så kan partnern hamna i blåsväder.
Jag tror att någon av dina fiskar bör flyttas en tid, typ någon vecka eller två, så att beteendet klingar av, och honan hinner att få tillbaka självförtroendet - och bli leksugen igen!:)