Sajica, men vad mer???

#1 - 10 februari 2009 08:13
Jag ska börja på nytt med mitt Rio 180 akvarie. Tänkte att jag skulle ha ett par Sajica ciklider men vad tycker ni att jag ska ha till det.

Jag har tittat lite på tigerbarber och ett par pallettciklider men är det att blanda för mycket och skulle de klara att vara tillsammans?

Tack för hjälpen /Simon
#2 - 10 februari 2009 09:48
hmm ett Eldbuks par hade nog funkat fint.
#3 - 10 februari 2009 11:13
Hade ett Sajica par tillsammans med eldbukar, multispinosor och lite appistogrammor.
Den hanen jag köpte kanske inte var representativ för sin art men han jagade runt varenda fisk i akvariet som en tok. Inklusive eldbuken. Ändå var dom ungefär samma storlek. Både hanen och honan åkte tillbaka till affären efter några dagar :-( fina fiskar annars..
#4 - 10 februari 2009 11:20
är inte akvariet lite för litet för att ha både sajica och eldbuk då? Bara eldbuken vill ju ha större än 180 liter.
#5 - 10 februari 2009 18:07
Kör på sajica och kanske någon art ur laetacara släktet.
#6 - 10 februari 2009 18:50
kan man ha Sajica ciklider tillsammans med Cutter´s?
#7 - 10 februari 2009 18:57
Går bra, dock bör nog sajican varit först i karet innan du stoppar i cutter's.
#8 - 10 februari 2009 20:44
Är det för att den ska få sitt revir först eller varför ska Sajican i först?

Har du något bra tips på fler fiskar man kan ha, kanske lite mindre som "fyller" ut lite?
#9 - 11 februari 2009 19:32
Jag fick ett par Sajica och hade inget annat val än att härbärgera dem i ett akvarie befolkat med paletter, fembandsbarber och glödbandstetror. De verkar trivas fint och nu tror jag att det är lek på gång, eller åtminstone ett liknande beteende. Dessutom finns några större Corydoras och några Ancistrusar i akvariet.

Lasse
#10 - 11 februari 2009 19:55
Defenseman skrev:
kan man ha Sajica ciklider tillsammans med Cutter´s?

Korsningsrisken är nog tyvärr överhängande.
#11 - 12 februari 2009 06:07
Hurdygurdy skrev:
Jag fick ett par Sajica och hade inget annat val än att härbärgera dem i ett akvarie befolkat med paletter, fembandsbarber och glödbandstetror. De verkar trivas fint och nu tror jag att det är lek på gång, eller åtminstone ett liknande beteende. Dessutom finns några större Corydoras och några Ancistrusar i akvariet.

Lasse

Hur stort akvarie har du?

/Simon
#12 - 14 februari 2009 19:34
Sorry Simon, jag har inte varit inne på ett par dagar...

De går i ca 260 liter. Glödbanden är ca 20 st och fembandsbarben är 10-15 st.

Lasse

Annons