Sajica & Multispinosa

#1 - 24 maj 2009 20:32
Håller just nu dessa fina fiskar men har en liten fundering.
Mina fiskar ligger just nu runt 9 cm, sajicahanen kanske närmare 10.

Hur stora kommer de bli? Vet ju att det kan skilja från fisk till fisk osv men det är svårt att läsa ut på nätet där allt från 8-14 cm nämns på sajica och 9-17 cm på multispinosan.

Hur stora har ni haft eller sett? Om det är någon som har en gammal sajicahane vore det roligt att höra om det kommit någon pannpuckel med.
#2 - 24 maj 2009 20:53
Jag har sett (på bild, och även i verkligheten om jag minns rätt) sajicahanar som väl var närmare 15 cm. De största multispinosor jag har sett var kanske ett par cm mindre. Sajicahanar verkar få antydan till pannpucklar när de blir större.
#3 - 25 maj 2009 06:18
Mina två har antydan till puckel nu, men frågan är hur lång tid det tar innan det blir rejält..=9

Multispinosan ska bli större än sajica enligt de flesta källor jag tittat på så det är ju konstigt om ingen har sett någon större än sådär 12-13 cm.

Nu vill jag inte verka kräsen, det är riktigt snygga firrar men alltid roligt att veta vad man kan vänta sig i framtiden...:d
#4 - 25 maj 2009 07:51
Den här sajica-pojken är rätt mallig!:)

http://www.tangledupincichlids.com/images/sajica.male.jpg
#5 - 25 maj 2009 07:55
Ja, och det är en rejäl antydan till pannpuckel:D!
Jag är inte så förtjust i dessa ciklider personligen, men i det utseendet blir de bra mycket intressantare i mina ögon:)...
#6 - 25 maj 2009 13:31
Jo den firren skulle jag ge mycket för. Men den där bilden har jag sett några gånger o det är faktiskt den enda bilden jag sett då sajican har en puckel.

Kanske är så att ingen haft den så länge att den fått chansen att växa till sig så mycket.
#8 - 25 maj 2009 16:31
Tack MaxB!

Kommer tillbaka med bilder nära min fiskar ser ut som firren på första bilden du la upp nu:D.

På de andra bilderna ser de faktiskt ut som mina gör nu med antydan till puckel. Hoppas inte det tar allt för lång tid innan mina kan växa så.

Du verkar vara en hejare på bilder MaxB, kan du inte leta upp lika fina på multispinosan. Tänkte om du hittade några bilder när de är lite större, upp mot 15 cm.
#9 - 25 maj 2009 16:37
Hittade några fina exemplar nu så du kan få slippa jobbet med bilder MaxB.
Dock svårt att avgöra vilken längd de har.
#10 - 25 maj 2009 16:40
Hittade några fina exemplar nu så du kan få slippa jobbet med bilder MaxB.

Dock svårt att avgöra vilken längd de har.

OK!:)
Det var jädrarimej värre att hitta multisp. med puckel... hmmm...
Nåja, det får duga med den här tjusiga parbilden - hanen är ju på gång med en liten bula där.

http://www.cichlidae.be/multispinosa_jt.jpg
#11 - 25 maj 2009 20:29
Sicken underbar firre det är. Solgula så det gör ont i ögonen i början på lek sen svarta och gula som en aikare[:(!]

Snyggaste detaljen är dock det blåa bandet på ryggfenan. Absolut en favoritfisk. Mitt par måste dock lära sig yngelvård, brukar bara ta några dagar innan alla yngel försvinner. Där vinner sajica med hästlängder.
#12 - 25 maj 2009 20:47
Gillar verkligen mina multisar, speciellt att dom kan ändra färg efter sinnesstämning.
Inte mycket attityd dock. Mina är snälla som lamm..
HAde ett par Sajica men det fungerade inte då Sajicahanen jagade upp alla andra fiskar upp i hörnena. Cool firre annars..
#13 - 26 maj 2009 08:20
Precis som GöranE säger så är mina multisar som lamm, men när det är lek då jäklar. Min biffiga sajicahane åker all världens väg. De tar över nästan 1 meter av karet och låter ingen passera. Roligt att se min lilla hona jaga iväg fiskar som är dubbelt som stora:d

Hur har ni det med yngelvården på era multisar? Jag har fått höra att de har lite problem där och ofta äter upp sina yngel efter någon dag. Exakt så har mina tyvärr gjort:confused:
#14 - 26 maj 2009 08:23
En fråga till Micke A.

Vet att jag läst i något forum om multisar som är mer orangefärgade än den vanliga gula. Har för mig att det va du som hade köpt dessa fiskar? Om det nu va du vore det roligt att höra hur det har gått med dessa fiskar.
#15 - 26 maj 2009 09:56
En fråga till Micke A.

Vet att jag läst i något forum om multisar som är mer orangefärgade än den vanliga gula. Har för mig att det va du som hade köpt dessa fiskar? Om det nu va du vore det roligt att höra hur det har gått med dessa fiskar.

Har oxå hört om dessa men har inte mer info än så. Om du kollar bilden på multispinosans artbeskrivning på http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=294
så är den mycket mer orange. Vet inte om det är en variant eller om det beror på ljuset i fotot??
Själv har jag en variant med röda ögon kallad "red eye". Kolla bilden
#16 - 26 maj 2009 13:02
Ja på den bilden verkar ju vara den variaten. Mycket snygg måste jag säga. Dina firrar med röda ögon va oxå riktigt läckra. Vad har du för storlek på dina? Tycker de ser rätt biffiga ut.
#17 - 26 maj 2009 14:56
En fråga till Micke A.

Jo, det är nog den rödögda varianten, de har nämligen röda ögon, mina också. Tyvärr bytte jag in paren jag hade då, men blev sugen på att testa ett par igen, och köpte två nya från samma ställe. Jag vet inte hur de kommer att se ut som vuxna än. Jag har däremot sett stora multispinosor som var rödorange istället för gula, kanske var samma variant.

Apropå yngelvården så har den funkat bra på de par jag har haft, vad jag kan minnas. Men de har alltid lekt i sällskapsakvarier, så ynglen har försvunnit i alla fall.

Kan hålla med om att de är lugna, de nya jag köpte går för tillfället bl.a med ett eldbukspar och ett zebraciklidpar. Eldbukarna regerar, men är mest sura på zebrorna. Multispinosorna får oftast vara ifred, förmodligen för att de är så inoffensiva, och mest simmar omkring och sköter sitt. De får nog faktiskt vara mer ifred för eldbukarna se´n jag köpte zebrorna. Klart en trevlig ciklid att rekommendera till ett sällskapsakvarium med tåliga, lugna fiskar. Multispinosorna alltså.
#18 - 26 maj 2009 16:35
Ja på den bilden verkar ju vara den variaten. Mycket snygg måste jag säga. Dina firrar med röda ögon va oxå riktigt läckra. Vad har du för storlek på dina? Tycker de ser rätt biffiga ut.

Skulle tippa på att hanen är ca 10cm och honan ett par cm mindre. HAr ändå haft dom i snart ett år så dom växer inte överdrivet fort om man jämför med eldbuk tex.
#19 - 27 maj 2009 08:29
Både Sajica och Multispinosa verkar växa väldigt långsamt när de väl kommit upp i 10 cm. Får köpa in en tredje art som kan bli lite större.
Frågar jag om förslag vet jag att eldbuk kommer fram, men är inte så sugen på denna firre. Andra förslag som skulle passa med sajica o multispinosa?

Karet är bara 310 l så 6 fiskar (tre par) är lagom. Har två par sajica nu men ska göra mig av med ett par.
#20 - 27 maj 2009 10:36
Både Sajica och Multispinosa verkar växa väldigt långsamt när de väl kommit upp i 10 cm. Får köpa in en tredje art som kan bli lite större.

Frågar jag om förslag vet jag att eldbuk kommer fram, men är inte så sugen på denna firre. Andra förslag som skulle passa med sajica o multispinosa?

Karet är bara 310 l så 6 fiskar (tre par) är lagom. Har två par sajica nu men ska göra mig av med ett par.

I mitt 450l har jag förutom eldbuk(Lekpar Torichtys Helleri 13-15cm, Lekpar Cryptoheros Cutteri 8-10cm, Lekpar C.Spilurius 6-7, Lekpar Nicaraguaciklider 10-12cm, Lekpar Geophagus Bahia Red ca 7-8cm
Jag är verkligen förtjust i min eldbuk, fantastiska färger och lite attityd. Cutterin ganska snäll förutom vid lek. Spilurius mesig. Nicaragua jagar mest varandra, ganska tuff vid lek. Fungerar bra ihop men kan bli lite småjobbigt när tre par leker samtidigt vilket händer ganska ofta...
#21 - 27 maj 2009 13:34
Du har alltså 6 st lekpar av olika arter?
Jag har hela tiden sett 3 lekpar av olika arter som en begränsning i mitt 310. Tror ni att det skulle funka med 4 lekpar?

Har länge funderat på en Geophagus variant. Helst Tapajos red head men inte helt enkel att få tag på här (Kalmar) verkar det inte som.

Eliotti har jag funderat på med. Sett riktigt fina i en affär i närheten.
#22 - 27 maj 2009 18:58
Du har alltså 6 st lekpar av olika arter?

Jag har hela tiden sett 3 lekpar av olika arter som en begränsning i mitt 310. Tror ni att det skulle funka med 4 lekpar?

Har länge funderat på en Geophagus variant. Helst Tapajos red head men inte helt enkel att få tag på här (Kalmar) verkar det inte som.

Eliotti har jag funderat på med. Sett riktigt fina i en affär i närheten.

Det stämmer, kanske i mesta laget men jdom måste trivas för dom leker som galningar:p.Har haft lek på tre arter samtidiigt 3-4 ggr redan i år.
Har ett annat 400l kar med en grupp om 6st G.Tapajos red head. Blir ju hur snygga som helst som vuxna.Dom går tillsammans med några Satanoperca och det verkar fungera bra.
Har du kollat in Trådfensacara?? Acarichtys Heckeli tror jag den heter.
#23 - 27 maj 2009 19:49
Förslag på fiskar som skulle kunna funka är bl.a Cryptoheros septemfasciatus, Cryptoheros nanoluteus, Archocentrus centrarchus, blå ciklid. m.fl. Korsningsrisker finns ju dock mellan centralarna.

Jag har som sagt multispinosa, eldbuk, och zebraciklid, där eldbukarna är dominanta, och multispinosorna lämnas till största delen ifred. Leker nå´n av dem ändras det nog dock.
#24 - 28 maj 2009 07:14
GöranE skrev:
Det stämmer, kanske i mesta laget men jdom måste trivas för dom leker som galningar:p.Har haft lek på tre arter samtidiigt 3-4 ggr redan i år.

Har ett annat 400l kar med en grupp om 6st G.Tapajos red head. Blir ju hur snygga som helst som vuxna.Dom går tillsammans med några Satanoperca och det verkar fungera bra.

Har du kollat in Trådfensacara?? Acarichtys Heckeli tror jag den heter.

6 st G.Tapajos red head låter som lite av min dröm. Har fortfarande bara sett dem på bilder men det va kärlek i första ögonkastet. Verkar som många håller lite större grupper av denna fisk. Trivs de i grupp eller har de bara svårt att para ut? Hoppas att den lokala akvarieaffären kan få in denna firre i framtiden, vet att de jobbar på det.

Heckeli va grymt cool. Antar att den kan vara svår att få tag på här i Kalmar men det är absolut värt att kolla upp. Håller du denna fisk?

Jag får helt enkelt köpa in ett kar till så jag kan hålla mer fisk:D
#25 - 28 maj 2009 07:19
Micke_A skrev:
Förslag på fiskar som skulle kunna funka är bl.a Cryptoheros septemfasciatus, Cryptoheros nanoluteus, Archocentrus centrarchus, blå ciklid. m.fl. Korsningsrisker finns ju dock mellan centralarna.

Jag har som sagt multispinosa, eldbuk, och zebraciklid, där eldbukarna är dominanta, och multispinosorna lämnas till största delen ifred. Leker nå´n av dem ändras det nog dock.

Archocentrus centrarchus ser ju riktigt cool ut, en biffig sak verkar det som. Skulle den passa in om man kollar på temprament? Vill inte förstöra friden i karet..:D
#26 - 28 maj 2009 09:21
6 st G.Tapajos red head låter som lite av min dröm. Har fortfarande bara sett dem på bilder men det va kärlek i första ögonkastet. Verkar som många håller lite större grupper av denna fisk. Trivs de i grupp eller har de bara svårt att para ut? Hoppas att den lokala akvarieaffären kan få in denna firre i framtiden, vet att de jobbar på det.

Heckeli va grymt cool. Antar att den kan vara svår att få tag på här i Kalmar men det är absolut värt att kolla upp. Håller du denna fisk?

Jag får helt enkelt köpa in ett kar till så jag kan hålla mer fisk:D

Nej jag har vare sig plats aller råd att köpa Heckelin men den står högst på listan om man bara springer på någon till rätt pris. Är inte någon expert på jordätare men jag har läst någonstans att dom trivs bättre i grupp.
Att dom lättare parar ut är ju en annan fördel..

Det finns en affär i Nol(utanför Gbg www.ciklidhobby.com ) som har både Heckeli och Tapajosar,ca 100sek/st för tapajosarna 4-5cm och 300sek/st för Heckelin vuxna ca15cm. Någon här på zoopet var nere i Halmstad och köpte Heckeli.
Så har du vägarna förbi bjuder jag gärna på en kopp..:D
#27 - 28 maj 2009 17:32
Archocentrus centrarchus ser ju riktigt cool ut, en biffig sak verkar det som. Skulle den passa in om man kollar på temprament? Vill inte förstöra friden i karet..:D

Jodå, den skulle nog passa, ska vara rätt lugn om jag förstått rätt. Hade några för flera år se´n, men minns inte så mycket av dem.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=211&SOK=1
#28 - 29 maj 2009 08:11
GöranE skrev:
Nej jag har vare sig plats aller råd att köpa Heckelin men den står högst på listan om man bara springer på någon till rätt pris. Är inte någon expert på jordätare men jag har läst någonstans att dom trivs bättre i grupp.

Att dom lättare parar ut är ju en annan fördel..

Det finns en affär i Nol(utanför Gbg www.ciklidhobby.com ) som har både Heckeli och Tapajosar,ca 100sek/st för tapajosarna 4-5cm och 300sek/st för Heckelin vuxna ca15cm. Någon här på zoopet var nere i Halmstad och köpte Heckeli.

Så har du vägarna förbi bjuder jag gärna på en kopp..:D

Får besöka min bror i Falkenberg och ta en tur upp till Nol då.
Men du har inte dragit upp några yngel från dina tapajos då?
Har jag vägarna förbi kan jag bjuda på kaffebröd så står du för kaffe och tapajosyngel...;)

Yngel från tapajos måste ju vara värda lite om man hittar köpare? Växer de fort eller går det hålla dem i ett kar på 310?
#29 - 30 maj 2009 04:57
Får besöka min bror i Falkenberg och ta en tur upp till Nol då.

Men du har inte dragit upp några yngel från dina tapajos då?

Har jag vägarna förbi kan jag bjuda på kaffebröd så står du för kaffe och tapajosyngel...;)

Yngel från tapajos måste ju vara värda lite om man hittar köpare? Växer de fort eller går det hålla dem i ett kar på 310?

Mina tapajosar är inte tillräckligt stora ännu, en hanne börjar färga bröstfenorna blåa och en antydan till röd färg på huvudet.
Har inte sett några lektendenser ännu i alla fall.
Ja dom kan nog vara möjliga att sälja. Pris är svårt att säja.
Tapajosarna växer långsamt, typ två-tre cm sedan november, antagligen därför dom är ganska dyra.
Var nere hos Kent i Nol igår och han tar 295 för 4 st.
Inga Heckeli inne men han hade några Tapajosar i 15cm klassen.
Om du åker tll Falkenberg ligger ju Åleds i Halmstad mycket närmare. Typ 4-5 mil. Det är nog 12-13 upp till Nol. Iofs värt ett besök, han har otroligt mycket Malawi/Tanganyika också.
Att hålla en grupp i ett 310l funkar väl ett tag. Jag behöver själv gradera upp till ett större kar. Angenäma problem.:)
#30 - 30 maj 2009 20:53
Mitt rödögda multispinosapar är hur som helst i lektagen, vid en stor lodrät rot i mitten av akvariet, med zebraparet vid en stor rot till vänster, och eldbukarna vid en stor förgrenad rot till höger :) Grannsämjan är ok, även om eldbukarna blir gramse när zebrorna simmar över till deras sida av akvariet, och multispinosorna har ilsknat till, och kör undan de fiskar som kommer för nära deras rot, inklusive zebrorna.
#31 - 1 juni 2009 06:28
Micke_A skrev:
Mitt rödögda multispinosapar är hur som helst i lektagen, vid en stor lodrät rot i mitten av akvariet, med zebraparet vid en stor rot till vänster, och eldbukarna vid en stor förgrenad rot till höger :) Grannsämjan är ok, även om eldbukarna blir gramse när zebrorna simmar över till deras sida av akvariet, och multispinosorna har ilsknat till, och kör undan de fiskar som kommer för nära deras rot, inklusive zebrorna.

Grattis till lek. Alltid lika roligt att se. Extra kul att dessa försynta fiskar kan ilskna till rejält och vara kungar i karet.

Jag har haft problem i karet senaste veckan, haft det en gång tidigare och nu är det tillbaka. Mina ciklider är nervösa och speciellt multisarna. Kommer jag in i rummet så kan fiskarna rätt som det är få spelet o gömma sig. Det är inte lika illa som förra gången men ändå störande.

Förra gången antog jag att det varit ph-dropp o löste det med bikarbonat men nu är alla värden som de ska vara. Nu testar jag andra metoder, är inne på om det kan vara solljus som kommer in på sidan av persiennerna eller om det är så larvigt som att det är för att rutorna är nyputsade. Men detta känns som långskott.

Kan ju kanske vara så illa så allt är bra men att fiskarna skapar detta problem. Ska plocka ut ett par av sajica för att se om de andra fiskarna kan hitta tillbaka till sitt "vanliga" beteende.
#32 - 1 juni 2009 10:53
Grattis till lek. Alltid lika roligt att se. Extra kul att dessa försynta fiskar kan ilskna till rejält och vara kungar i karet.

Jag har haft problem i karet senaste veckan, haft det en gång tidigare och nu är det tillbaka. Mina ciklider är nervösa och speciellt multisarna. Kommer jag in i rummet så kan fiskarna rätt som det är få spelet o gömma sig. Det är inte lika illa som förra gången men ändå störande.

Förra gången antog jag att det varit ph-dropp o löste det med bikarbonat men nu är alla värden som de ska vara. Nu testar jag andra metoder, är inne på om det kan vara solljus som kommer in på sidan av persiennerna eller om det är så larvigt som att det är för att rutorna är nyputsade. Men detta känns som långskott.

Kan ju kanske vara så illa så allt är bra men att fiskarna skapar detta problem. Ska plocka ut ett par av sajica för att se om de andra fiskarna kan hitta tillbaka till sitt "vanliga" beteende.

Grattis Micke! Alltid kul med lek på fiskarna! Synd bara att det är så få som är intresserad av Multispinosorna.

Irwin! Har dina fiskar tillräckligt med gömställen? Står karet så du komemr fram plötsligt eller ser dom dig på håll?
Visste inte att dom blir rädda av att PH:t har sjunkit?
#33 - 1 juni 2009 12:50
GöranE skrev:
Grattis Micke! Alltid kul med lek på fiskarna! Synd bara att det är så få som är intresserad av Multispinosorna.

Irwin! Har dina fiskar tillräckligt med gömställen? Står karet så du komemr fram plötsligt eller ser dom dig på håll?

Ja jag har gott om gömställen och det konstiga är att allt har varit bra i 4 månader och nu plötsligt händer detta. De ser mig på ca 3 meter innan jag är vid karet o det har funkat innan.

Hehe, nja det va inte riktigt så jag menade:p mitt ph sjönk väldigt snabbt och jag läste då att det kunde göra fiskarna stressade. Men fiskarna är precis som vanligt tills jag skrämmer dem med min närvaro och då kan de stå och trycka rätt länge innan de kommer fram igen.

Den som lyckas lösa det ska ha nobelpris, känns som det kan vara 1000 olika anledningar men jag får pröva mig fram.
#34 - 1 juni 2009 12:57
GöranE skrev:

Ja, det är väl lite som med t.ex nyckelhål, de är rätt färglösa i butiken, så därför förbises de av folk, som tror att de alltid ser ut så.

Apropå det med att de är lättskrämda, har du, eller nå´n annan, gjort nå´n häftig rörelse, klampat hårt, eller tappat nå´t tungt i närheten av akvariet nå´n gång, som kan ha skrämt dem? Annars tror jag att det kan vara nå´t med vattnet som gör dem stressade, och därför lättare får panik när de ser en rörelse utanför akvariet, eller känner vibrationer. Pumpen kanske låter mycket?
#35 - 2 juni 2009 07:54
Jag har försökt komma på något tillfälle då något har hänt men jag kan inte minnas att något speciellt ljud eller liknande har inträffat.

Det är riktigt mystiskt för när jag kommer in i rummet kan alla fiskar komma fram till rutan i hopp om mat. Sen rätt som det är rycker en fisk till o simmar tillbaka till sitt gömställe och då gör de andra cikliderna likadant. Där står de ett tag sen är det bra igen, alla fiskar har lekt i detta tillstånd och mina multisar var gula så det gjorde ont i ögonen igårkväll. Så verkar vara lek på g där med.

Vattnet har bra värden vad gäller ph, kh, nitrit och nitrat. Jag vet inte vad det kan vara om det nu är vattnet. Jag har hela tiden tänkt att det borde vara vattnet men börjar bli osäker.

Pumpen låter inte högt i mina öron men vet ju inte om det är något fiskarna reagerar på. Jag har tänkt tanken och inte släppt den helt och hållet.

Men jag ska tillägga att det va MYCKET värre sist jag hade problemen. Då stod fiskarna i sina grottor hela dagarna, och var LIVRÄDDA för allt. Nu kommer bara lite ryck då o då.

Jag skriver cikliderna för mina siameser, ancistrus och några få sajicayngel (2 cm) reagerar inte som de stora fiskarna.
#36 - 2 juni 2009 10:26
Micke_A skrev:
Ja, det är väl lite som med t.ex nyckelhål, de är rätt färglösa i butiken, så därför förbises de av folk, som tror att de alltid ser ut så.

Ligger nog en del i det du säger Micke, tyvärr!
Har försökt sälja på auktion i Gbg och Málmö men fick ta med mig hem fiskarna från båda ställena:confused:
Mina är väldigt produktiva, leker säkert minst en gång i månaden.
#37 - 2 juni 2009 11:38
GöranE skrev:
Ligger nog en del i det du säger Micke, tyvärr!

Har försökt sälja på auktion i Gbg och Málmö men fick ta med mig hem fiskarna från båda ställena:confused:

Mina är väldigt produktiva, leker säkert minst en gång i månaden.

Ja, att de är så lättodlade gör säkert sitt till, en del tycker kanske att det är lite tråkigt. Blåciklider och zebraciklider t.ex lider väl lite av samma sak, trots att de är fina fiskar om de inte är för hårt odlade. Har t.ex ett rätt fint zebrapar nu, och har sett bilder på riktigt fina exemplar, bl.a en zebrahona med orange glitter på sidorna, och metallblå fenor.

Det är nog lättare att få sålt dem till affärer, där folk kan se dem bättre än på en auktion. Eller kanske via en annons här.
#38 - 3 juni 2009 05:33
Jag kör för ordningens skull 1par multi, 1par zebra, 1par JD samt en drös med ancistrusyngel och en öronål i ett 375liters.

Samtliga leker frekvent och vissa stridigheter förekommer men jag har ganska mycket växter samt mer än överflöd av lek/gömnplatser till dem.

I ett annat kar kör jag 1par multi, 1par elfenben, 1par elliotti och det funkar trots att de ofta leker samtidigt.

Något som funkar i ett 375l är att för mig ha 1par multi, 1par sajica, 1par redshoulder hantlar(lite för stora för 375l) och där finns likaså gott om växter, rötter, gömnställen.

Annons