Jag arbetar på ett ställe där man använder Co2 för att sänka pH. Trycktanken är på 172 liter och laddad med ca 130 kg Co2. Koldioxid är en luktlös och färglös gas som gör en medvetslös eftersom den trycker undan syret, den är dessutom tyngre än syre och lägger sig vid golvet vid läckage.
Så i begränsade utrymme och större mängder Co2 som läcker kan i värsta fall sluta med dödsfall, eftersom man svimmar ramlar ihop och andas in mer gas eftersom den lägger sig vid golvet. På min arbetsplats har vi ett Co2 gaslarm installerat
http://www.calectro.se/produkter/logico2-overvakningssystem/ och givetvis sitter gas-sensorn ca 1 dm ovan golv för att snabbt detektera eventuell gas.
Jag frågade vid ett tillfälle AGA-gas killen som besiktigar vår trycktank ifall man borde ha ett sådant larm hemma om man hade tex en 12-15 kr Co2 tub hemma. Förklara grejen med akvarium osv, och fick till svar att det är för små mängder vid normala "rum/villa ytor för att sätta upp gas-larm. Skulle det mot förmodan läcka så kanske man blir lite omtöcknad men inte så att man förlorar medvetandet.