Säkerhet med ytterfilter

#1 - 23 februari 2010 10:21
Behöver lite tips och råd. Har köpt ett begagnat akvarium där ett ytterfilter följde med. Ett Eheim professional 2 2028 tror jag det hette. Jag har dock själv aldrig använt ytterfilter utan bara haft innerfilter i mina akvarium.

I vilket fall så plockade jag ihop allt och körde igång filtret men såg att det läckte lite vid kopplingen. När jag tog isär allt så brast den ena pipen som man fäster slangen tror till insuget. Så jag hoppas att det var just det som var felet för läckaget.

Men frågan har dykt upp tänkt om filtret börjar läcka och jag inte märker det. Ursch hemska tanke.

Hur stor säkerhet är det med ett ytterfilter. Hoppas att jag kan få lite svar från någon som har använd ytterfilter och har erfarenhet.

Jag kan tillägga att ny koppling är beställd men har dock inte kommit hem till zoo affären än.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 februari 2010 10:30
Dagens ytterfilter är generellt väldigt säkra - jag har väl alltid haft ett ytterfilter igång under minst 20 år och aldrig haft en läcka i något ytterfilter.

De ytterfilter man använde för ca. 20-30 år sedan var dock inte så säkra, men den huvudsakliga orsaken till detta var nog främst att de filtermaterial man då använde inte var så bra som dagens. På den tiden så var man pga av filtermaterialet ofta tvungen att göra rent filtert ofta (kanske en gång i månaden) och plockar man mycket med filtret så är risken stor att någon packning slits ut eller hamnar lite på sned, eller att en klämma går sönder och då läcker det.
Med dagens filtermaterial så går ett ytterfilter i åratal utan att behöva rengöras och då finns det ju ingen risk alls.
#3 - 23 februari 2010 10:35
scooby doo skrev:
Behöver lite tips och råd. Har köpt ett begagnat akvarium där ett ytterfilter följde med. Ett Eheim professional 2 2028 tror jag det hette. Jag har dock själv aldrig använt ytterfilter utan bara haft innerfilter i mina akvarium.

I vilket fall så plockade jag ihop allt och körde igång filtret men såg att det läckte lite vid kopplingen. När jag tog isär allt så brast den ena pipen som man fäster slangen tror till insuget. Så jag hoppas att det var just det som var felet för läckaget.

Men frågan har dykt upp tänkt om filtret börjar läcka och jag inte märker det. Ursch hemska tanke.

Hur stor säkerhet är det med ett ytterfilter. Hoppas att jag kan få lite svar från någon som har använd ytterfilter och har erfarenhet.

Jag kan tillägga att ny koppling är beställd men har dock inte kommit hem till zoo affären än.
Borra några hål på utsuget precis under ytan så suger den luft om nån skulle hända,och du slipper ha hela karet på golvet.Själv har jag varit med om ca 150L vatten för ytterfiltret läckte ifrån ett av rören jäkla störigt:mad:så jag litar inte på nåt med vatten i;):Dallmän tillsyn var dag gör jag ialla fall på mitt ytterfilter och det har inte hänt nåt än.Allt som är gammalt packningar m.m kommer att läcka för eller senare bättre att byta om man nu upptäcker detta,det gjorde jag aldrig på det som läckte.
#4 - 23 februari 2010 11:37
Det är ett problem som just Eheims Proffesional II filter har, har det några år på nacken brukar just kopplingen spricka. Sedan om det är tillverkningsfel eller utslitning i godset är inte lätt att veta...
Jag har råkat ut för det, och jag vet några till, och det finns även ett antal trådar om det här på forumet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 februari 2010 11:41
ansjo skrev:
Det är ett problem som just Eheims Proffesional II filter har, har det några år på nacken brukar just kopplingen spricka. Sedan om det är tillverkningsfel eller utslitning i godset är inte lätt att veta...

Jag har råkat ut för det, och jag vet några till, och det finns även ett antal trådar om det här på forumet.

Just denna pump har jag inte haft så jag kan inte uttala mig om just den - utan mitt inlägg var mer generellt.

I övrigt är Patriks tips värt att följa.
#6 - 23 februari 2010 11:45
Inget ont i ytterfilter överhuvudtaget, då skulle jag vara mer orolig att karet spricker som jag skulle tippa på är vanligare, trots att även det händer sällan. Men har man ett Proffessiional II av äldre modell så bör man hålla en lite koll om man inte ska byta ut kopplingen.
Och är man lite orolig är det inget dumt tips att borra insugsröret, men glöm då inte att stänga av filtret vid vattenbyte, eller korka igen hålet tillfälligtvis:).
#7 - 23 februari 2010 12:21
Tackar alla för era svar.

Tror att jag följer Patriks råd med att borrar några hål. Inte bara för risk för vattenskador utan även för de små fiskarnas skull.

Vet inte riktigt hur gammalt filtret är men det ser hyfsat nytt ut och karet var 2 år. Filtret var en liten bonus då det var karet och bakgrunden jag var intresserad av.

Hur ofta gör ni rent era filter?
#8 - 23 februari 2010 13:28
När det tappar flöde, och det beror på en mängd olika faktorer, så det är svårt att säga något generellt:).
#9 - 23 februari 2010 17:50
Har själv råkat ut för samma haveri där utgående pip på kopplingen till mitt 2028 brast efter att jag upptäckt att det sög in luft vid brottstället, trolig konstruktions/tillverkningsmiss från Eheims sida, är annars en stark anhängare till eheims classic modeller, ju färre rörliga delar, desto mindre chans till haveri.

Annons