Hej Taxidermy!
Jag har haft akvarium i 35 år med inriktning på mindre ciklider och ett stort intresse för Tanganyika. Jag blev sugen på Discus för några år sedan och började läsa här på forumet, och fick massor av tips. Jag blev också lite konfunderad över de ganska skilda uppfattningar man får om just Discus, men det är som flera säger i svaren ovan - det beror lite på vad man vill göra med sina Discus. Jag har samma approach som du, alltså; färg och odling spelar inte så stor roll - utan man vill ha dom för att de är fina.
Jag har gått en medelväg och blandar upp min Discusskötsel med de råd jag fått och sunt förnuft. En god miljö fiskarna kan känna sig hemma i, bra mathållning, samt noggrann koll på vattenvärden, temperatur och jämna, regelbundna vattenbyten. Jag började med 8 ungdjur, några föll ifrån efter en tid, mest beroende på att det snabbt etablerades två lekpar som körde skiten ur de andra.
Jag har i stort sett alltid en lek på gång i karet (nästan jobbigt) och visst är det så att tankarna börjar komma på att låta ett eller båda paren få gå i varsina lek-kar och dra upp lite yngel. Vi får se...
Om man håller sig cool, tålmodig och agerar med sunt förnuft är Discus inte svårare att hålla än många andra typer av ciklider (i alla fall inte i mitt fall) såvida man inte har tänkt sig odling på avancerad nivå, då finns det nog en hel del annat att tänka på, såklart.
Kolla gärna på lite bilder nedan!
/Max
Bilder:
http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/