Säkert att köpa beg. discusar?

#1 - 10 mars 2007 17:14
Jag har fått erbjudande om att köpa discusar av en kille, 6st med akvarium för 1400kr. Det är 250l plus ett par skalare.

Jag tycker det låter väldigt billigt! Jag har hört att det är vanligt att kvalitén på discusar är mindre bra?
Så har jag hört att det är svårt att frakta discus, vilket är bästa sättet?

Sen undrar jag ifall de är så svåra som de flesta säger att de är. En kompis till mej sa att det bara var mycket jobb ifall man ville odla dem, men annars var det som vilken fisk som helst?

Mvh Anna
#2 - 10 mars 2007 17:45
jag föreslår att du läser allt om diskus innan du köper dig några. dom är känsliga mot dålig och ojämn vattenkvalitet och kräver nog lite mer skötsel än många andra fiskar.
bra och mycket mat ofta är bra samt en väldigt bra filtrering. håll rent från skit och matrester på botten.

men läs på lite först.
när jag skulle köpa discus läste jag i många månader innan och sen tyckte jag att jag kunde tillräckligt för att skaffa mig fiskarna, och det gjorde ja, resultatet blev väl så där i början.

lycka till!
#3 - 10 mars 2007 22:44
Ett tips är ju att logga in på det svenska diskusforumet som finns!!

www.amazondiscus.se
#4 - 10 mars 2007 23:31
Tack för svar! Jag ska på en föreläsning om discus på tisdag, så vi får väl se vad de säger där :) Har fått lite adresser till discus människor också så jag ska prata lite med dem och höra, enligt en av dem kunde det vara jättelätt eller väldigt svårt, beroende på vad man ville. Själv vill jag ju endast ha dem eftersom de är fina att titta på, jag är inte så värst intresserad av speciella färger eller odling..

Det jag tycker är jobbigt är att man ständigt får olika svar när man pratar om diskus, endel säger att man ska byta vatten varje dag och man måste mata dem 6ggr/dag osv osv - medans andra säger att det inte är någon större skillnad på diskusar och andra fiskar..?
#5 - 11 mars 2007 07:38
Om du köper små diskus och vill ha upp dem i storlek snabbt så är ett tomt kar utan sand, mata många ggr per dag och täta vattenbyten effektivt.
Har du större storlek på diskusen så är de inte så känsliga heller och ofta lättare att hålla.
Jag har diskus mellan 10-14 cm och byter 50% vatten en gång i veckan samt ett par småbyten 100-200 liter någon gång i veckan.
Men läs på så mycket du kan om diskus och du kommer antagligen att fastna för denna mycket personliga fisk.
#6 - 11 mars 2007 11:58
Hej Taxidermy!
Jag har haft akvarium i 35 år med inriktning på mindre ciklider och ett stort intresse för Tanganyika. Jag blev sugen på Discus för några år sedan och började läsa här på forumet, och fick massor av tips. Jag blev också lite konfunderad över de ganska skilda uppfattningar man får om just Discus, men det är som flera säger i svaren ovan - det beror lite på vad man vill göra med sina Discus. Jag har samma approach som du, alltså; färg och odling spelar inte så stor roll - utan man vill ha dom för att de är fina.
Jag har gått en medelväg och blandar upp min Discusskötsel med de råd jag fått och sunt förnuft. En god miljö fiskarna kan känna sig hemma i, bra mathållning, samt noggrann koll på vattenvärden, temperatur och jämna, regelbundna vattenbyten. Jag började med 8 ungdjur, några föll ifrån efter en tid, mest beroende på att det snabbt etablerades två lekpar som körde skiten ur de andra.
Jag har i stort sett alltid en lek på gång i karet (nästan jobbigt) och visst är det så att tankarna börjar komma på att låta ett eller båda paren få gå i varsina lek-kar och dra upp lite yngel. Vi får se...
Om man håller sig cool, tålmodig och agerar med sunt förnuft är Discus inte svårare att hålla än många andra typer av ciklider (i alla fall inte i mitt fall) såvida man inte har tänkt sig odling på avancerad nivå, då finns det nog en hel del annat att tänka på, såklart.

Kolla gärna på lite bilder nedan!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#7 - 11 mars 2007 23:10
Jag har börjat med Diskus för lite drygt en vecka sedan :) efter att ha hållit på med tanganyikaciklider, precis som MaxB, under många år (sen 80-talet, med några avbrott då jag inte hade akvarium alls). Jag har fått en hel del ideer och tips här, bl.a. genom att läsa vad ansjo och laerni skriver. MaxB verkar också ha en bra approach till det hela.

Nu har jag inte haft mina så länge så jag vet inte om det kommer att funka men än så länge så mår de bra. Jag upptäckte förresten ganska snabbt att även om de jag köpte var vana vid oxhjärta så var det inget problem alls att få dem att ta annat foder (frusen artemia, frusna svarta mygglarver, flingfoder D50+). Oxhjärta var inget jag ville ge dem så det var ju skönt.

Jag hade mycket nytta av följande artikel också, den innehåller en hel del tips och tankar. http://aquaticconcepts.thekrib.com/Articles/PAM_Discus.htm
#8 - 11 mars 2007 23:30
Halloj Janne63 och alla andra!
Janne63, självklart kommer allt att bli bra med dina Discus - det har ju bara gått en vecka!
Det här med matande och matvägran tror jag man kan stävja lite med att tänka som på; "småbarn". Alltså; "här-äter-vi-vad-som-bjuds" -mentaliteten och försöka variera kosten för var dag - givetvis inom de råmärken för vilken mat man ger sina fiskar. Jag kör runt de olika varianterna så att de inte vänjer sig vid en speciell maträtt och fastnar vid denna enbart. Sedan överraskar jag dom med räk och torskrom lite då och då. När de får detta glömmer dom allt vad annan mat de fått på senare tid - men tricket är att jag bara ger dom det extraflådiga käket någon gång då och då så att de inte vänjer sig. Det funkar som en dans!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#9 - 12 mars 2007 00:09
Tack för alla svar, jag ska läsa mer på amazondiscus.se och söka lite här, har fått hem en bok också - back to nature's guide om discus :)
Men jag undrar hur man fraktar dem? Ifall(ev, vi får se om jag köper de där jag fick erbjudande om), så skulle jag behöva åka ca 13 mil, jag har läst att då måste man ha syrgas till dem? Hur funkar det?
#10 - 12 mars 2007 05:43
Det behövs inte syrgas för en sån kort resa!!
Jag har åkt GBG-sthlm med fullvuxna diskus utan syrgas i påsen det är inga problem!
#11 - 13 mars 2007 22:05
Matte_g skrev:
Det behövs inte syrgas för en sån kort resa!!

Jag har åkt GBG-sthlm med fullvuxna diskus utan syrgas i påsen det är inga problem!

Bra! :D Hur fraktar man dem enklast? Är det bara att ta dem i plastpåsar?

Jag har varit på föreläsning nu! Det var jätteintressant, vi fick se en film på när de var i Brasilien och fångade discus :)
Vi ska åka och kika på det snart sen får vi se hur det går :)
#12 - 14 mars 2007 05:32
Ta dom i plastpåsar så lägger du ner dom i en frigolitlåda sen!!

Låter som ett kul föredrag vem var det som håll i det??
Det finns lita att tänka på när man köper diskus det finns en väldigt bra beskriving på det i kunskapsbasen på www.amazondiscus.se
#13 - 16 mars 2007 13:51
Matte_g skrev:
Ta dom i plastpåsar så lägger du ner dom i en frigolitlåda sen!!

Låter som ett kul föredrag vem var det som håll i det??

Det finns lita att tänka på när man köper diskus det finns en väldigt bra beskriving på det i kunskapsbasen på www.amazondiscus.se

Okej.. Vart kan man få tag på frigolitlådor?

Han heter Lennart Lindgren :)

Ah, okej, frågan är om mina föräldrar har lust att skjutsa ner mej för att sedan veta att nej, de fiskarna är sjuka, det är ju ändå 13 mil.
"En mörkfärgad diskus är ej att rekommendera"
Endel av fiskarna såg rätt mörka ut, vad jag kunde se av bilderna. Vad kan vara för fel?
#14 - 16 mars 2007 13:58
Kolla med din lokale zoohandlare om det möjligen finns kvar några frigolitlådor över från deras egna mottagna fiskleveranser. Jag vet inte om dom kanske skickar tillbaka dessa, men om det är så att dom ändå slänger lådorna så kan ju du ta dom istället. Dom kanske bara blir glada att bli av med dom?

/Max

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/

Annons