Saknade Artbeskrivningar

#1 - 5 mars 2008 22:04
Artbeskrivningar som saknas är ju till exempel

Neocaridina blau (räka)
Otocinklus Negros (tror den hette så)
(Echinodorus Rosea)
Ett gäng cryptocoryne
Anubias Medoilme (hette nåt i den stilen)
och ett gäng små knölväxter.

Jag har ju alla artena hemma och man kan väl inte sända in 10 bilder till artbeskrivningar som saknas fototemat?;)

Så om jag har/får några bra bilder kan jag ju sända in dem.
Men vart ska jag lägga dem någonstans?
Ska jag sända det till Kjell på pm eller mail eller hur?

:)
#2 - 5 mars 2008 22:08
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kjell brukar leta igenom guldisarnas fotoarkiv för att hitta bilder till nya artbeskrivningar. Lägg in dom där och är dom tillräckligt bra så använder Kjell dom säkert.[/COLOR][/FONT]
#3 - 5 mars 2008 22:20
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kjell brukar leta igenom guldisarnas fotoarkiv för att hitta bilder till nya artbeskrivningar. Lägg in dom där och är dom tillräckligt bra så använder Kjell dom säkert.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Book Antiqua][COLOR=darkred]Men om man inte vet vad arten i fråga heter?[/COLOR][/FONT]
#4 - 6 mars 2008 00:45
Otocinclus "negros" är vanligen Hisonotus sp. "LG6", men enligt uppgift kan ibland Hisonotus leucofrenatus också säljas under det namnet. Det finns i alla händelser ingen art som heter "Otocinclus negros"
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 mars 2008 06:30
3 guppy skrev:
[FONT=Book Antiqua][COLOR=darkred]Men om man inte vet vad arten i fråga heter?[/COLOR][/FONT]

Som sagt - jag kan ju inte se fisken/växten/räkan "in real life" så för mig är det oftast omöjligt att avgöra om det är rätt art. Därför bör man vara rätt säker själv.
#6 - 6 mars 2008 06:35
Vi saknar ju en del L-Malar i artbeskrivningarna;)
Kan vi inte få ta del av lite av det smaskiga i den nya BTN boken?:rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 mars 2008 06:43
Sultanen skrev:
Vi saknar ju en del L-Malar i artbeskrivningarna;)

Kan vi inte få ta del av lite av det smaskiga i den nya BTN boken?:rolleyes:

Framför allt så kommer jag att framöver få lägga åtskilliga timmar på att göra om Zoopets artbeskrivningar på L-malar. Under arbetet med boken har jag nämligen kommit på att det finns en hel del fel i Zoopets artbeskrivningar (främst vad gäller fotona)[:o] och dessa måste ju korrigeras. Så jag rekommenderar dig att köpa boken;)

Boken har nu för övrigt kommit till Sverige till den svenske distributören och affärer kan beställa därifrån. Själv skall jag om en stund ge mig iväg till mitt förråd och städa ut så jag får plats med ytterligare 7 pallar med böcker (bara på engelska).
#8 - 6 mars 2008 11:50
Mitt tips är att börja med Ancistrus. Det är fel namn på fel bild (bilden visar en triradiatus, tror jag, i alla fall inte en vanlig ancistrus) till rätt beskrivning...

Annons