Salamander-ägare?

#1 - 20 februari 2005 17:25
Undrar vilka som äger salamandrar här på Zoopet!? Undrar även hur stort akvarium, va salamandern/salamandrarna heter och bifoga gärna en bild. Skriva alltså lite fakta och skicka. Alltid roligt att läsa och titta!

Är själv ägare till 3 busar! Har ett 63L med 6-8cm vatten. Inredningen består av finkornig vit sand och engelsk sjösten, terrariemossa på landdelarna, en grotta, en stock och anubias och en annan växt. Även fredskalla både i och ovanför vattenytan. Har troligen en kille å 2 tjejjor! Killen heter Snyggve och är den ända av de 3 med 2 ögon tss. Han är troligen yngst, och minst. Min ena hona som min lillasyster sägs äga heter Shee och har då bara ett öga. Lite "mossig" på ryggen och superfin! Matvrak nr 1! Min andra och nyinköpta hona heter Tösan och är mellest i herrskapet...fick henne idag så vet inte vad jag kan skriva om henne förutom att hon också (!) är enögd haha...supersöt och aktiv i alla fall! Alla e drygt ett halvår gamla. De går på mygglarver än, har prövat räka och det ÄLSKAR Snyggve. Ska pröva mer foder snart.

Bilder finns här; http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=288451&gid=343638 inte de nyaste!
#2 - 20 februari 2005 17:30
jag har två... orkar inte riktigt gå igenom nu *sitter hemma sjuk och snörvlar* en eldbuk, en gulbuk (Aderyn och nevyn/ uggla och ingen) 170 liter med två ampillaror, två guppys, två ballongmollys och två pansarmalar... bara de kvar nu, ska skaffa ett par stora fina pansarmalar när jag kan (och då menar jag XL)
#3 - 21 februari 2005 05:37
mina är troligen 2 gulbuk och tösan en eldbuk hehe ;)

jag vet det finns fler med salamandrar, så kom igen nu!
#4 - 21 februari 2005 06:45
hade två stycken, bodde i ett 65 liters. stor rot, massa javaormbunkar, anubis, dracena och mossa... vattenfall. ca 20 liter med vatten i karet...
#5 - 21 februari 2005 07:23
Vi har en revbenssalamnder som heter Max. Hon blev döpt innan vi visste könet, så vi får väl säga att hon heter Maxelina, och kallas Max. Max är mycket kräsen av sig, hon tar inget annat än frysta röda mygglarver, vilka hon dock gärna går ut på jakt efter. Det är väldigt intressant att se hur hon far runt i akvariet på jakt efter maten när den är isläppt, det är nästan att hon kan sluka en hel ruta på en gång.

Max, som är fyra år gammal bor själv, just nu i ett 40 liters akvarium, det har ingen landdel, utan bara en rot som ligger över vattenytan. Vi har tidigare testat med en landdel, men hon var helt ointresserad av att använda den så den togs bort, till förmån för större simyta.

Jag hade ett tag funderingar på om man kunde ha fiskar tillsammans med henne, så på prov släppte jag i en neontetra i akvariet, det var inte uppskattat, Max for runt som en raket i sitt akvarium och satte sig till slut uppe på pumpen, det är enda gången som jag sett att hon gått upp på land självmant -och jag som hade varit orolig för fisken... :-)

Ungefär en gång i månaden så lägger hon ägg, då blir det fullt med små romkorn i akvariet, tyvärr har hon ju ingen som kan befrukta dem åt henne, så det brukar sluta med att hon äter upp den istället, jag brukar försöka att rensa bort rommen innan men det är inte alltid man hinner med det.

Hennes akvarium står brevid vår TV, och hon brukar ligga framme vid glaset och titta ut på oss när vi sitter där. Annars verkar hon tycka om att ligga trångt, hon klämmer gärna in sig mellan en sten och akvarieväggen.

Då hon har börjat växa ur sitt akvaruim har vi ett 70 liters som vi håller på att göra i ordning till henne, det blir grotta, landdel (eftersom jag har förstått att Revbenssalamndrar gärna vill krypa upp på land när de blir äldre) och rätt mycket växter, eventuellt ett vattenfall också. Vi skall försöka ha i ett par ancistrus också, så får vi se om hon kan acceptera dem om de kommer i akvariet samtidigt.
#6 - 21 februari 2005 09:29
Jag har två kinesiska eldbukar. Jack som är 8-10år, hane, ca 8cm. Och Will som jag inte vet åldern på kanske några månader, vet heller inte könet på h*n ännu, h*n är ca 4cm.

Dom bor i ett kar på 54L tillsammans med 7 guppyhanar, ca 20 L vatten. Det är även; en rot, en bit drivved, några växter, engelsk sjösten och några större stenar. Jag har ingen pump bara en syresten för att få rörelse på vattnet.
Jag har heller ingen värmare.

Dom får torkade mygglarver fast dom tycker bättre om frysta men det är jobbigar att ge och smutsar ner så mycket.

Bilder finns på länken nedan.
#7 - 21 februari 2005 12:09
[QUOTE=Maethor]Jag har två kinesiska eldbukar. Jack som är 8-10år, hane, ca 8cm. Och Will som jag inte vet åldern på kanske några månader, vet heller inte könet på h*n ännu, h*n är ca 4cm.

Dom bor i ett kar på 54L tillsammans med 7 guppyhanar, ca 20 L vatten. Det är även; en rot, en bit drivved, några växter, engelsk sjösten och några större stenar. Jag har ingen pump bara en syresten för att få rörelse på vattnet.
Jag har heller ingen värmare.

Dom får torkade mygglarver fast dom tycker bättre om frysta men det är jobbigar att ge och smutsar ner så mycket.

Bilder finns på länken nedan.[/QUOTE]

4cm?! oj den måste vara jätteliten!
#8 - 21 februari 2005 12:16
Berätta lite mer hehe

Shee är ca 12cm, gulbukssalamander. Hon älskar mygglarver och simmar fram och tillbaka som en galning när hon känner "lukten" av maten. Hon får ryck hehe. Hon har som sagt bara ett öga och har ett litet "märke" efter det.
Snyggve är ca 7-8 cm, gulbukssalamander. Han älskar räkor och jag brukar mata i handen. Äter hellre mygglarver från botten än från snäckan på land. Den enda med 2 ögon :) Gillar att vara i sin älskade grotta. Ibland sticker han ut en svans eller nos.
Tösan är nyköpt men är ca 8-9cm, antingen eldbuks eller gulbuks. Tror eldbuks. Vet inte vad hon gillar för mat speciellt än. Väldigt aktiv och framme och "pysslar". Har redan prövat allt i akvariumet utom att sitta på magneten där man händer upp pumpgrejer som Shee gjort ;) Väldigt gullig.

Bilder på mina sötisar finns http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=288451. Om länk inte funkar heter jag Gladhertha.
#9 - 23 februari 2005 16:55
vet det finns fler.....
#10 - 23 februari 2005 18:34
Jag har en Cynops Orientalis (kinesisk eldbuk) som heter Sally. Jag har hafft honnom/henne sen i oktober. Finns en inte alltför bra bild här: http://www.geocities.com/meadowskaniner/salamandern.html
Sally bor i ett 75 liters akvarium helt själv.
#11 - 23 februari 2005 18:52
tackar tackar :)
#12 - 23 februari 2005 19:44
Jag har diverse salamandrar av olika storlekar inklusive larver, Tylototriton verrucosus, Cynops orientalis samt Paramesotriton fuzhongensis. Hade fler arter förut.
#13 - 23 februari 2005 20:01
Okej. Coolt med fler arter. Hur gamla för gulbuk/eldbuk vara för att vara könsmogna/lekmogna?
#14 - 13 mars 2005 00:19
jag har 6st i ett 52l. kanske 2för mkt men dem är trots allt relativt små. krig om maten, har en rejäl tjockis som snart få flytta till ett annat kar och banta. men verkar tydligen finnas en regel att alla ska få smaka men en viss ska ha mest. trevliga eldbukar måste jag säga. dock så är dem mest i vattnet då pumpen står och går som vattenfall. men så fort den stängs av kryper dem upp på mopani roten som går upp över vattnet.
#15 - 13 mars 2005 08:05
Wracker: Akvariumet verkar betydligt litet. Tänk på att de blir kanske 12cm sen.

Annons