Hej!
om man skulle ha en eller två salamandrar till sammans med fiskar (slöjstjärtar, guppys, silvermolly m.m.) skulle ödlorna äta upp fiskarna då? snälla svara
Ursprungligen skickat av smurfmats
jag har oxå haft eldbukssalamndrar med fiskar. det var små yngel av svärdbärare. där brydde de sig knappt om varandra.. men som sagt, beror ju på vad det är för salamandfrarna..
mats
ja, eldbukarna är snälla. rör sig lite lite bara tycker jag. men de var snälla mot mina fiskar iaf.. de käkade bara mygglarver...
mats
nope... sök på eldbukarna på google så kommer det fram info o bilder på de små liven...
mats
http://hemsidor.torget.se/users/c/Chameleo/eldbukssalamander.htm
hoppas sidan fungerar--
mats
Ursprungligen skickat av TaNk girL
Tänk på att de små rackarna är flitiga rymmerskor, akvaret måste sluta tätt som ett fort knox för att du inte ska hitta en knastertorr salamander på mattan [xx(]...
Ursprungligen skickat av torb
När jag tog över mina eldbukssalamandrar hade de levt hela sitt liv (ett par år tror jag) i ett helt vattenfyllt 45 liters akvarium utan landdel alltså. De brukade dock hänga på sladden till filter och värmare. En av dem rymde också genom sladdhålet i täckglaset. Den kvarvarande bor nu i mitt helt vattenfyllda 240 liters. Som landdel har jag satt fast en rot vid vattenytan med hjälp av silikon.
Alltså - inga problem med mycket vatten men de behöver lite land också. Det blir också rätt så läckert med en liten landdel gärna med lite växter också.
Borde kanske passa på att påpeka att de flesta groddjur - och i synnerhet eldbukssalamandrar- avger toxiner från speciella körtlar i huden. Dessa ackumuleras i en begränsad vattenmängd och kan faktiskt leda till "self poisoning". Det är därför viktigt med täta vattenbyten (kanske tätare och mer ofattande än fiskarna trivs med?). Filter och många växter är också till stor hjälp för att undvika höga gifthalter i vattnet. Hur fiskarna påverkas av salamandergift vet jag inte.
Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...
jag skulle då inte ha mina salamdrar i ett helt vattenfyllt kar, mina spenderar mer tid på land än vad de gör i vattnet...
mats
Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Stora klogodor (Xenopus laevis) äter gärna vuxna ungfödande tandkarpar, så de kanske du inte ksa välja i första hand. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...
Små klogrodor+ akvarefisk funkar bra
Klogrodor + salamandrar funkar också bra enligt mina erfarenheter, även om de äter varandras ungar
Vattensköldpadda + akvariefisk = mindre fördelaktigt för fiskarna, som oftast blir till lunch