Salamanderungar?!

#1 - 5 januari 2009 21:55
Hej
Jag har 5 st salamanderungar, de är ca 1cm och ser ut som grodyngel med gälar och de verkar ha fått ben nu med. MEN jag har aldrig sett dem äta och undrar hur de gör detta? Går de och betar på botten eller suger de in näring via gälarna på huvudet på nått sätt för de ser ut som små drakar nu med stora gälar på huvudet.
#2 - 20 januari 2009 09:39
Rolle85 skrev:
Hej

Jag har 5 st salamanderungar, de är ca 1cm och ser ut som grodyngel med gälar och de verkar ha fått ben nu med. MEN jag har aldrig sett dem äta och undrar hur de gör detta? Går de och betar på botten eller suger de in näring via gälarna på huvudet på nått sätt för de ser ut som små drakar nu med stora gälar på huvudet.

nu har de fått bakben med men jag vet fortfarande inte va de äter? Lägger i fiskflingor bara.
#3 - 20 januari 2009 09:59
De stökar runt och äter smådjur och matrester.
Flingor funkar tills de blir landlevande, då kommer det att bli knepigare - ofta tar nymetamorfoserade salamanderungar bara små levande insekter.
#4 - 21 januari 2009 11:10
Hej
Hur länge lever de på de man kallar gulesäck för jag har aldrig sett en sådan på dem?
#5 - 1 februari 2009 19:20
hej! har du sniglar i akvariumet sånna små som bara kommer och förökar sig? salamanderyngel borde väl äta små sniglar?:)
#6 - 1 februari 2009 19:25
jag har en i ett räkkar såg jag just.

Annons