sälja akvarium

#1 - 30 december 2010 16:35
hej allihopa jag ska sälja ett av mina akvarium på sönda och jag undrar hur jag ska gör, för att jag ska sälja alltihop och fiskarna som går i det och jag har ingen aning om hur jag ska göra med vattnet för dom kan la inte ha nytt vatten sen när dom har flyttat.
snälla kan någon säga vad jag ska göra vill ju inte att dom ska dö.
#2 - 31 december 2010 09:34
Fyll en spann med vatten från akvariet, stoppa ner pumpen/filtret i spannen och stoppa ner fiskarna i spannen. Töm sedan karet och flytta det. Någon dag eller två i spann klarar de flesta fiskar utan problem.
#3 - 31 december 2010 15:16
okej tack :)
#4 - 31 december 2010 19:34
jag har pratat med dom som jag ska sälja till och dom vill helst inte åka med fiskarna i en hink i bilen, finns det inte något anat sätt som funkar?
och sen när dom kommer hem med dom hur ska dom göra då?
ska dom ta hinken med vattnet, fiskarna och pumpen (om det inte finns något annat set att göra på) och bara hälla i med nytt vatten i akvariet? eller dom kanske inte klarar det med ca 100 lite nytt vatten och bara ca 10 liter gammalt plus en använd pump.
#5 - 31 december 2010 20:01
Lägg fiskarna i påsar på vanligt sätt, eller burkar med lock. Fyll akvariet med nytt vatten och stå ut med att det tar ett tag innan karet är i ordning bakteriellt. Under de kommande 5 veckorna ska de mata ytterst försiktigt i så fall.

Om det går så är det bra att skicka med en dunk eller så med gammalt vatten
#6 - 1 januari 2011 02:02
okej, då var det problemet löst :)
jag ska ju som sagt skicka med allt så pumpen och sanden följer ju med så det kommer nog att gå lite fortare att få nogra bakterier.
hur många fiskar kan man ha i en påse och vad för sorts påse ska jag ha?
#7 - 1 januari 2011 02:24
Vad är det för fiskar?
#8 - 1 januari 2011 02:51
ja just det kanske man skulle ha sagt.
det är ca 10 neontetrer, 6 kopparbarber, 4 rosentetrer, 2 kulhiiålar (ca 10 cm), 2 fläckiga corydoras (ca 3 cm) och ca 10 amanoräker. så det är inga stora fiskar.
#9 - 1 januari 2011 02:59
Då skulle jag tagit en påse för varje sort, och kan du fixa påsar från akvarieaffären så är det bäst...
#10 - 1 januari 2011 03:28
okej, då ska jag göra så, men om jag inte kan fixa några fiskpåsar kan man ta typ en vanlig fryspåse då? vad brukar fiskpåsar kosta?
#11 - 1 januari 2011 03:31
Du får nog betala ett par kronor styck för dem, om de nu inte är så snälla att du får dem:).
Fryspåsar kan funka, men de har en benägenhet att läcka lätt då de är tunnare, men ta dubbla påsar så ska det nog gå som nödlösning...
#12 - 1 januari 2011 03:38
tack för alla svar :)
jag ska nog ta fryspåsar då vi har massa av dom här hem och så är det ingen som vill köra mig då det är ca 8 mil till närmaste djuraffär.
#13 - 1 januari 2011 04:11
Ja, då är valet inte så svårt;). Lägg i fisken i en påse först som du knyter, sedan vänder du denna om och kör ner i ytterligare en påse så slipper du få hörn i påsen som fisken kan klämma sig i.
#14 - 1 januari 2011 10:10
Lägg påsarna hellst i en låda så det står stadigt. Sprid ut firrarna i många påsar så om en läcker så minskar du skadorna.

Lycka till med försäljningen
#15 - 1 januari 2011 13:56
ska jag ha luft i påsen som det är när man köper fisk i affären?
jag har en frigolitlåda som jag kan lägga påsarna i då kommer dom nog inte att frysa.
#16 - 1 januari 2011 14:03
Jepp, luft i påsarna men blås inte in andningsluft. Förpackar du sedan dessa påsar i en frigolitlåda så kommer det att gå finemang:)!
#17 - 1 januari 2011 14:14
jag vet att man inte ska blåsa in luft.
tack för hjälpen :)
jag hoppas att dom kommer att klara sig då det var mina första fiskar.
#18 - 2 januari 2011 14:13
så nu har jag sålt akvariet och det gick riktigt bra :)
hoppas bara att fiskarna klarar resan och uppstarten.

Annons