Sällskap till Blå Ciklider?

#1 - 18 januari 2009 12:32
Jag har en grupp mindre blå ciklider.

Idag går de med 3 pansarmalar, 2 ansistrus och ett fåtal tetror (5 kardinal som nog ska flyttas)

Jag har funderat på att helt enkelt köpa fler pansar + kardinaler. Men då jag gärna vill ha yngel så är kardinaler nog bara dumt (+ att de kommer bli mat när cikliderna blir större)

Jag vet inte om pansarmalarna också äter romen/yngel?

I ett annat kar har jag en hög Galaxy Rasbora, dessa skulle vara vackra i ciklid karet, men eventuellt blir de mat (Iofs har cikliderna inte ätit en enda tetra)

Förslag på lämplig sällskap? Behöver inte vara en ciklid.

Karet är på 230 L

Edit: Jag har funderat på 4-5 små skalarer
#2 - 18 januari 2009 16:13
hur stora är blåcikliderna? mina tog guppys då de var ca 6-8 cm stora
#3 - 18 januari 2009 17:44
5 kanske ? De visar inget intresse av tetrorna iallafall. Iofs ganska stora kardinaler...

Förslag på sällskap?
#4 - 18 januari 2009 19:30
det kommer de nog att göra då de blir upp mot 20 cm stora, tror inte du kan ha mer än ett par när de blir stora,mina har nu laggt massor av ägg flera ggr redan vid 6-8 cm. de har gått med sebraciklider å elfenbenare men de har jag nu sålt av då alla blir för stora för mitt 250 lit kar, så jag vet inte om/vilka du kan ha mer i ditt kar nån annan kan säkert ge bättre tips förutom metallpansarmalar jag åxo har som lagt rom å blivit 39 nya som nu är 1.5 cm stora kul för det är härligt med ett stimm som simmar ihop så de kan du säkert skaffa fler av
#5 - 18 januari 2009 20:34
Jag har nyckelhåls ciklider och flaggciklider tillsammans med ett av mina lekpar blåciklider i ett 375l.
Funkar bra.

Men jag rekommenderar inte små fiskar med blåciklider då det endast blir dyr mat.
Guest
#6 - 18 januari 2009 20:54
neontetror är perfekt föda till blåcikliderna! Men andra stora ciklider funkar finfint.
#7 - 19 januari 2009 08:58
Men är det ändå inte så att om mina kardinalfiskar får vara i fred idag. Och cikliderna växer upp tillsammans med dem. Lever de då inte ganska skyddat? Jag har lite svårt att se att fiskarna börjar äta varandra den dagen de upptäcker att de är tillräckligt stora... ? (Idag tittar de inte ens på tetrorna)
#8 - 19 januari 2009 09:06
För att få bort rovgirigheten krävs flera års odlande.
Så dina blå kommer äta dina kardinaler när de är tillräckligt stora.

Har själv av erfarenhet märkt det.
#9 - 19 januari 2009 10:12
Så alternativet jag har är någon större ciklid med andra ord. Fungerar skalarer tro?
Jag är egentligen inte så pigg att bara ha stora fiskar i karet.
Fjärilsciklider är troligen heller inget bra alternativ ?

Helst vill jag att blå cikliderna parar ut och då behåller jag bara 1 par med tanke på hur stora de blir. Men det känns lite tråkigt att bara ha 1 fiskpar i karet.
Guest
#10 - 19 januari 2009 11:25
zoolander skrev:
Men är det ändå inte så att om mina kardinalfiskar får vara i fred idag. Och cikliderna växer upp tillsammans med dem. Lever de då inte ganska skyddat? Jag har lite svårt att se att fiskarna börjar äta varandra den dagen de upptäcker att de är tillräckligt stora... ? (Idag tittar de inte ens på tetrorna)

Mina växte upp me neontetror och när dom va omkring 7cm så började dom försvinna =)
#11 - 19 januari 2009 11:42
zoolander skrev:
Så alternativet jag har är någon större ciklid med andra ord. Fungerar skalarer tro?

Jag är egentligen inte så pigg att bara ha stora fiskar i karet.

Fjärilsciklider är troligen heller inget bra alternativ ?

Helst vill jag att blå cikliderna parar ut och då behåller jag bara 1 par med tanke på hur stora de blir. Men det känns lite tråkigt att bara ha 1 fiskpar i karet.

Jag har idag i mitt 250L 3 st stora Blåciklider 2 honor och 1 hane.
Dom leker stup i ett. Och för att det inte ska vara tråkigt att kolla in i karet så har jag ganska så friskt med växter(med simma yta). plus så har jag ett litet kar på 40L med guppys i som jag föder upp o lägger i bland blåcikliderna.
Jag har nu 7st guppys i som dom inte rör. Tror det beror på att det är så pass mycket växter i.
Blir aldrig tråkigt med BlåCiklider :d
Guest
#12 - 19 januari 2009 11:54
Jag har haft skalare me blåcikliderna. Men då var de fortfarande relativt små. Funkade inte så bra senare när dom blev större.
#13 - 19 januari 2009 13:27
Ok större ciklider är tipset då.

Sajica, zebra, Nyckelhålsciklid , Guldsömciklid (Kanske inte...?) Eldbuk ?

Edit: Prinsessan av Burundi kanske inte helt passar?
#14 - 19 januari 2009 19:51
Zebraciklider eller ännu hellre sajica funkar bra med blåciklider.
Guldsöm och blå kan ibland korsas o det vill man ju inte.
Eldbuk kan funka o de inte är över aggro(hur man nu ska veta det).

Prinsessan av burundi faller bort helt klart.

Jag har haft skalarer med blåciklider i ett 310l utan problem.
Några växter, rot som nästan går upp till ytan...
#15 - 19 januari 2009 20:41
Jag tror att det ganska så viktigt att ha växter som är ganska så höga för att fiskarna inte ska gå så hårt på varandra.
Tror dom blir lite mindre nervösa/stressade över varandra.
Men nu är ju jag ingen expert utan det är vad jag har upplevt när man har haft olika fiskar i karet.
#16 - 20 januari 2009 10:14
sajica har jag hört kan ta över hela karet. Men det kanske kan fungera.

Jag frågade i butiken igår och de hade sina blå med Eldbukar och Jack Dempsey. Jag är väl kanske inte riktigt så mogen att jag vågar skaffa JDs :)

Skalarer kanske är ett smidigare alternativ.
#17 - 20 januari 2009 11:12
zoolander skrev:
sajica har jag hört kan ta över hela karet. Men det kanske kan fungera.

Jag frågade i butiken igår och de hade sina blå med Eldbukar och Jack Dempsey. Jag är väl kanske inte riktigt så mogen att jag vågar skaffa JDs :)

Skalarer kanske är ett smidigare alternativ.

jag skulle passa mej för dempsey... det finns ju en anledning till att den är uppkallad efter en boxare
#18 - 21 januari 2009 15:44
JD o blå funkar hyfsat men jag skulle inte själv köra på det.
Sajica är ju iallafall sävligare än zebran och är bara blå större blir det sällan några problem.
Hantel funkar också men då får man anpassa både växtvalet o storleken på karet.
#19 - 22 januari 2009 06:17
Var på zoo affären igen igår. Gillar mina blå men börjar nästan ångra mitt val eftersom jag tycker mkt om mindre fiskar. Blev rejält lurad av säljaren där jag köpte de blå som sa att de knappast skulle äta mindre fiskar. Iofs lever fortfarande alla mina kardinaler.
Tanken på att bara ha 1 par blå lite längre fram och inga stimmfiskar är inte helt lockande.

Alternativt får jag väl fylla på med tetror varannan vecka... ;)

PS: Skulle neontetror rensa eventuell rom/yngel?
#20 - 22 januari 2009 12:28
Tetror och Blåciklider med yngel = någon kommer bli uppäten!50/50;)
#21 - 22 januari 2009 13:29
Sant, men du kan skaffa större tetror typ sorgmantel(de odlade blir bra mycket större är vad som står i artbeskrivningen) eller kanske kongo eller liknande.
Visst så är vissa tetror riktiga både rom o yngel ätare(både sina egna o andras) men man får skumma igenom artbeskrivningarna o luska fram vilka som inte är romätare så brukar man åtminstone få några yngel kvar.

Annons