Sällskap till diskus..

#1 - 14 januari 2003 15:45
Vad kan man lämpligen ha för sällskap till diskus? Om man läser här på sidan om diskus rekommenderas "inte allt för stirriga" tetror. Jag vill gärna ha någon trevlig stimfisk, och funderade på rödmuns- eller kardinaltetror. Men, om man läser om tetrorna står det att de skall ha svalare vatten, för de flesta runt 26 grader. Hur noga är detta? Vill nog ha minst 28 i vattnet...
Bilagor:
#2 - 14 januari 2003 16:30
Jag håller mina diskusar med kardinaltetror. Tetrorna verkar inte ta skada av 29 grader. Och dom håller sig på avstånd från diskusen så att dom skulle vara för stimmiga tror jag nog inte. Men det finns säkert massor av folk på detta forum som säger emot mig.
I övrigt så har jag praktbotia, siamesiska algätare, corydoras sterbai och ancistrus. Dessa fungerar som en ypperlig renhållnings pluton.
Magnus
#3 - 14 januari 2003 18:41
Har kört med rödmuns o riotetror nu iflera år utan problem. Till detta Ancistrus o corydoras. I temperaturer upp till 30 grader har dessa arter inte visat på några besvär. Dock slutar Ancistrusen att leka vid 28 29 grader. Vid temperaturer över 30 grader tar en del växter samt Ancistrusen stryk.
kaj.p
www.diskus-varberg.com

kaj.p
#4 - 15 januari 2003 09:14
Tack för det, då kan man ju alltid prova. Siamesisk algätare ville jag förresten också ha, men lät bli eftersom det står att de vill ha 24-27 grader! När det står så antar man ju att optimal temperatur är någonstans i mitten, och att temperaturer utanför är skadliga. Men man kanske inte skall ta temperaturangivelserna så allvarligt...
#5 - 15 januari 2003 11:05
Jag har både siameser och kardinal teror i mitt diskus kar med 30grader, och dem mår bra. Dem har även klarat utan problem 34grader som jag hade när några utav diskusarna blev sjuka det ända som hände var att kardinalerna simmade i stimm hela tiden.
#6 - 15 januari 2003 11:10
Angående temperaturangivelserna tror jag man kan tolka hela angivna intervallet som optimal temperatur.

Annons