Sällskap till Diskus (vad tål dom?)

#1 - 17 februari 2006 07:26
Jag håller på att inreda ett 400L kar, som jag tänkt skall hålla sig till den syd amerikanska biotopen. Jag vill ha några Diskusar men jag vill även ha några andra Ciklider från regionen som har lite storlek. Hur känsliga är Diskusarna för jämnstora Ciklider?
#2 - 17 februari 2006 10:01
[quote=cjansson]Jag håller på att inreda ett 400L kar, som jag tänkt skall hålla sig till den syd amerikanska biotopen. Jag vill ha några Diskusar men jag vill även ha några andra Ciklider från regionen som har lite storlek. Hur känsliga är Diskusarna för jämnstora Ciklider?[/quote]dey finns ju ganska många firrar från syd amerikanska biotopen.men ett gäng altum scalare är ju nog ingen fara fina är dom.:)
#3 - 17 februari 2006 10:19
nyckelhålciklider kanske kan funka. inget jag provat själv, men dom är rätt snälla.
#4 - 17 februari 2006 10:31
[QUOTE=Nils Holmström]nyckelhålciklider kanske kan funka. inget jag provat själv, men dom är rätt snälla.[/QUOTE]

jo nyckelhål går säkert bra.. om man håller graderna runt 29-30 som högst
#5 - 17 februari 2006 11:26
Tack för svaren!

Skulle några Cichlasoma sp. "hybrid" (Papegojciklid) funka?
Är Diskusarna så känsliga som dom beskivs i texterna?
#6 - 17 februari 2006 11:53
Jag skulle gissa på att papaegojcikliderna spöar skiten ur diskusarna.
#7 - 17 februari 2006 11:59
fjärilsciklider är lämpliga. tål värmen bra, är snälla och för små för att ta för mycket av maten. men även om andra ciklider kanske inte nödvändigtvis spöar diskusarna så äter dom nästan garanterat snabbare.

Annons