sällskap till gurami?

#1 - 27 januari 2003 12:18
Finns det egentligen någon stimfisk/annan fisk som lever i samma biotop som mosaik/blå guramis? (Thailand, stillastående vatten, med mycket växter/flytväxter alltså..) Vet att man kan ha många fiskar tillsammans med dessa, har bla sebrafiskar nu, men de vill väl egentligen ha ljusare och mer fart på vattnet? Kilfläcksrasbora/andra barber lever väl inte heller under sådana förhållanden? Skulle nämligen vilja inreda akvariet mer till guramisarnas fördel nu (snart 4 par), med mycket mer flytväxter (har redan införskaffat levande bambu och kokosnötter..). Vill liksom att alla fiskar ska trivas maximalt, risken finns väl även att guramisarna stressas av stimfiskar?? (Har iofs siamesiska algätare, de lever ju i Thailand men knappast i sumpvatten...men nån algätare måste man ju ha..) Tacksam för alla tips!!!!!!
#2 - 27 januari 2003 13:27
Alla botior är ju stimfiskar och lever på bottnen så dom borde ju inte skrämma guramisarna. Annars kanske detta skulle passa: http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=283
#3 - 27 januari 2003 15:01
Just rasboror hittas ofta tillsammans med labyrintfiskar.

Har läst ett antal artiklar där de fångat labyrintfiskar och rasboror i samma vattendrag.
#4 - 27 januari 2003 16:36
Hej! Jag tror inte att dina guramis är så värst lättstressade. Jag har nästan "allmänn fisksoppa" i mitt 500 liters och de verkar inte ett dugg bekymrade av att tetror och blådanior flänger runt.

Min tanke var - liksom din - att det skulle vara asiatiskt i karet...men sen kom ju Jonas och gav bort tetror till höger och vänster...

Guramina och daniorna är inköpta i syfte att passa ihop...sebrafisken är väl en danio vad jag kan minnas...

Man kan ju få vattnet väl syresatt utan att ha så mycket "drag" i karet. Jag hade strilrör i mitt första och det funkade jättebra.

Vänligen

*~~~CL~~~*
#5 - 27 januari 2003 23:15
Tack för alla svar! Ska nog kolla upp några botior, verkar ju vara roliga fiskar, och jäkligt snygga!! synd att de är så svårodlade bara (svårt att simulera regnperioder eller vad det nu är man behöver..), alltid kul med lekbeteende ju... och rasborer ska jag också titta på! (speciellt som man har hittat dem tillsammans!)Det är bara för att man läser att guramisarna vill ha lugnt hela tiden..(dock enorm skillnad på mosaik o blå får jag säga, blåguramisarna är mycket tuffare..) Vad gäller sebrafiskarna är jag nog mer orolig att de inte trivs än att de stressar guramisarna (är ju så små och snälla!), men iofs ser de ut att må bra så det är kanske inget problem, de får ju helt enkelt hålla till på den ljusa halvan..
#6 - 28 januari 2003 16:36
Svara inte på min pumpfråga här!! Har flyttat den...men gärna mer fisktips!!!!!!!
#7 - 3 februari 2003 14:20
Det blev 4 guramis till (8 nu)och 2 pakistanbotior (om de trivs blir det nog 3 till), känns helt ok. botiorna är ganska festliga, gör ljud ifrån sig hela tiden och de är även jäkligt snygga! Har nu dessa med 5 siames och 9 sebra (var 10 men en fick en 8 kilos sten på huvudet...lite sorgligt men smärtfritt iaf, men medan de andra fiskarna simmar undan när man möblerar om ska de fram och nafsa på en och undersöka stenen så...men ska vara extra försiktig hädanefter...)

Annons