sällskap till kampfisk

#1 - 6 november 2007 20:48
Som det låter, vad kan man ha för sällskap till dom?
Har 1hane med 2 honor i ett 90 liters akvarie.
Är räkor ett alternativ eller går det bort?
#2 - 7 november 2007 12:25
Någon dvärgguramis och ett gäng serpiatetror:D
#3 - 7 november 2007 14:43
Verkar vara individuellt om kampisar äter räkor eller inte... Beror kanske också på hur mycket gömställen räkorna har och så.
Själv har jag kört drottningrasboror och dvärgbotia med kampfiskar tidigare och det har varit hur bra som helst.
#4 - 7 november 2007 15:24
köp lite fler honor vet ja! Då slipper dina 2 honnor vara ensamma om hanens agrisivitet och så får dom fler kompisar:) Annars någon annan skysst liten labyrint fisk. Det e bara att titta i artbeskrivningarna. Jag tycker i alla fal su ska har någon mer fisk från samma biotrop.
#5 - 7 november 2007 15:32
Här är lite olika guramis som nog skulle fungera i ett 90 l. Vet dock en om dom kommer bra överrens med kampisen:
Honungs gurami
Läpp gurami
Dvärg gurami
Pygme gurami/mini gurami
#6 - 7 november 2007 15:39
Uddaveka skrev:
köp lite fler honor vet ja! Då slipper dina 2 honnor vara ensamma om hanens agrisivitet och så får dom fler kompisar:) Annars någon annan skysst liten labyrint fisk. Det e bara att titta i artbeskrivningarna. Jag tycker i alla fal su ska har någon mer fisk från samma biotrop.

Jo det hade ju varit kul med mer från samma biotop.
Får väl bli 2 honor till då. Sen får jag väl tänka på vad som också ska i karet, Har tittat på rasboror men lite svårt att bestämma mig.
#7 - 7 november 2007 15:40
minigurami var också ett alternativ, om man kan hitta dom här.
#8 - 8 november 2007 15:13
Ja, mini/pygme guramisarna är helt underbara! Vet dock ej vart man kan köpa sådana och har inga egna. Men dom e helt underbara i färjen!
2 kampiskhonor och nåt par pygmegurami skulle nog bli jättefint om du inte vill ha stim. Men då blir det väl mer åt tetrahållet:P
#9 - 8 november 2007 22:06
Har så svårt att bestämma mig.
Tror jag ska prova med en flock räkor när det växt till sig med växterna i karet.
#10 - 8 november 2007 22:56
Jag kör mina kampisar utan minsta problem i mitt platyakvarie. Har även lite ancistrus, pansarmal och ett gäng krabbor där.

Kampisarna är rätt pigga på att käka platy-yngel, men annars är det inga dimmor. :)
#11 - 9 november 2007 15:34
det skulle funka men jag vill ha ur samma biotop.

Annons