Sällskap till Kampfisken

#1 - 18 november 2003 08:46
God dag!

Jag vill ge min lilla firre sällskap, har tt 60l avarie för honom och han ser lite ensam ut. Jag antar att andra fiskar av andra arter ej kommer på fråga. [:-131] Så jag antar att en kamfiskhona är det enda.

Så, hur introduserar jag honan inför hannen?
(han brukar attakera allt som rör sig i vattnet Utan att "burra" upp sig, men sin egna spegelbild flyr han för)

Finns det en chans att han dödar Honan?

Vill, men går det?

/Sandra[:-121]
#2 - 18 november 2003 12:26
Hej hopp,

om du vill ha honor till honom så måste du nog ta ett par stycken.
Så han inte jagar eller stressar en stackare. Sen finns det olika fiskar du kan ha som sällskap.. gärna stim.
Kilfläckrasboror
Mindre tetror

Tjing
#3 - 18 november 2003 13:28
Var lite försiktig med att skaffa tetror mina rosentetror jagade min kampfisk hela tiden så jag var tvungen att ta bort honom
#4 - 18 november 2003 13:28
Hello

Jo kampfiskhonor e nog bra sällskap men du får nog ha 2-3 minst. Min kamphane var precis som din! Spärrade upp fenorna å så men efter ett tag lugnade han sig. Nu är det honorna som är tuffa å biter hanen i fenorna...

Lycka till!
#5 - 18 november 2003 14:06
Av egna erfarenheter brukar det gå bra med 3-4 kampfiskhonor till 1 hane, dock inte färre. Anledningen är att jag förut köpte 3 honor till min kampfisk och allt var fridfullt men 2 av dom dog, så nu är det bara 1 hona kvar som ständigt blir bortjagad av min hane, speciellt vid matdags. Han håller henne hårt alltså, således en riktig äkta mansgris...
#6 - 18 november 2003 15:55
Ursprungligen skickat av kampfisken

Av egna erfarenheter brukar det gå bra med 3-4 kampfiskhonor till 1 hane, dock inte färre. Anledningen är att jag förut köpte 3 honor till min kampfisk och allt var fridfullt men 2 av dom dog, så nu är det bara 1 hona kvar som ständigt blir bortjagad av min hane, speciellt vid matdags. Han håller henne hårt alltså, således en riktig äkta mansgris...

*skrattar*
Mansgrisar finns visst överallt... =)
Tack för tipset, du vet inte hur overdeliga de är.. =)
#7 - 18 november 2003 15:56
Ursprungligen skickat av Hekto

Hej hopp,

om du vill ha honor till honom så måste du nog ta ett par stycken.

Så han inte jagar eller stressar en stackare. Sen finns det olika fiskar du kan ha som sällskap.. gärna stim.

Kilfläckrasboror

Mindre tetror

Tjing

Tack för tipset, jag värderar det högt!
#8 - 18 november 2003 15:57
Ursprungligen skickat av Bubbelina

Hello

Jo kampfiskhonor e nog bra sällskap men du får nog ha 2-3 minst. Min kamphane var precis som din! Spärrade upp fenorna å så men efter ett tag lugnade han sig. Nu är det honorna som är tuffa å biter hanen i fenorna...

Lycka till!

Tack för tipsen!
#9 - 19 november 2003 10:37
När jag hade kampfiskar hade jag en hane, tre honor, några guppies, mosaikgurami, några olika malar och blå neon dvärgurami, de gick jättebra ihop, hade dem i ett 105L och det var inget fenbitande! Men det här var för några år sen i ett sällskapsakvarium.
#10 - 19 november 2003 22:01
jag har min kampfiskhane tillsammans med en ung hane, honor, guppies, 2 platy och citrontetror... funkar skitbra fast min hane är väldigt snäll av sig =))
#11 - 19 november 2003 22:20
Tänk också på att kampfiskar vill ha tätt planterat med växter óch en del plats. En hane och tre-fyra honor borde bli bra.
#12 - 20 november 2003 12:26
Ursprungligen skickat av Zuma

Tänk också på att kampfiskar vill ha tätt planterat med växter óch en del plats. En hane och tre-fyra honor borde bli bra.

Tack för tipset.
Var hos en fiskhandlare (herkules zoo i Gbg) och de tyckte inte att det skulle blir för lite med 2honor, så det köpte jag. + 5st orangea småfiskar med mussepigg märke på bakfenan.
Men nu biter min hane efter alla. Han jagar honorna och har gett hack i två av de orangeas bakfenor.
Vad gör man?

Annons