När jag har haft paletter med pansarmalar har det slutat mindre bra för pansarmalarna när paletterna lekte. De är nere vid botten, som paletterna, och simmar runt en del i jakt på mat, vilket gör att de dundrar rakt in i palettfamiljen rätt som det är, vilket gör palettparet mycket förgrymmade, med söndertrasade fenor på pansarmalarna som följd, och kanske t.o.m kanske död till slut. Men kan ju funka i ett 120-liters, när jag har testat den kombinationen har jag haft dem i lite mindre akvarier.
Helst bör man nog ha fiskar som håller till lite högre upp än paletterna, som nå´n ganska tålig, men inte alltför stor labyrintfisk, som t.ex läppgurami. Om du vill ha en ciklidart till, kan jag rekommendera Anomalochromis thomasi, som liksom paletten är från Afrika, men de konkurrerar inte om lekplatser, eftersom paletten är grottlekare, och thomasin leker öppet på t.ex stenar och rötter. Nå´n robust tetra, som t.ex kejsartetra, och svart fantomtetra, kan också funka. Ancistrus funkar nog också. Har man flytväxter, så kan ungfödare, som platy funka, och en del yngel kanske t.o.m kan klara sig bland flytväxterna.
Scalarer blir som sagt för stora, och deras fenor kan utvecklas dåligt om akvariet är för lågt, runt 45-50 cm högt brukar man säga är ok.