Sällskap till mina palettciklider

#1 - 30 juli 2007 13:00
Jag har ett 120 liters akvarium som jag precis har startat upp. Där har jag tänkt att ha ett par palettciklider. Önskar gärna förslag på vilka mer fiskar man kan tänka sig att ha i detta akvarium. Har själv funderat på ett par scalarer..... Vad har ni för förslag??
#2 - 30 juli 2007 13:24
Skalarer kräver lite större kar än 120 liter, om det nu inte skulle vara ett högt kar.
Annars kan du kolla på lite olika stimfiskar tex Neontetror, glödbandstetra osv. En grupp Corydoras (pansarmal) är inte fel och kanske någon algätande Ancistrus.
#3 - 30 juli 2007 16:36
När jag har haft paletter med pansarmalar har det slutat mindre bra för pansarmalarna när paletterna lekte. De är nere vid botten, som paletterna, och simmar runt en del i jakt på mat, vilket gör att de dundrar rakt in i palettfamiljen rätt som det är, vilket gör palettparet mycket förgrymmade, med söndertrasade fenor på pansarmalarna som följd, och kanske t.o.m kanske död till slut. Men kan ju funka i ett 120-liters, när jag har testat den kombinationen har jag haft dem i lite mindre akvarier.

Helst bör man nog ha fiskar som håller till lite högre upp än paletterna, som nå´n ganska tålig, men inte alltför stor labyrintfisk, som t.ex läppgurami. Om du vill ha en ciklidart till, kan jag rekommendera Anomalochromis thomasi, som liksom paletten är från Afrika, men de konkurrerar inte om lekplatser, eftersom paletten är grottlekare, och thomasin leker öppet på t.ex stenar och rötter. Nå´n robust tetra, som t.ex kejsartetra, och svart fantomtetra, kan också funka. Ancistrus funkar nog också. Har man flytväxter, så kan ungfödare, som platy funka, och en del yngel kanske t.o.m kan klara sig bland flytväxterna.

Scalarer blir som sagt för stora, och deras fenor kan utvecklas dåligt om akvariet är för lågt, runt 45-50 cm högt brukar man säga är ok.
#4 - 31 juli 2007 10:07
Ett alternativ är kanske Palett och Rio tetror samt någon guld algätare.
#5 - 31 juli 2007 16:12
Guldalgätare, som är en odlingsform av den vanliga kinesiska algätaren, blir runt 25 cm, aggressiv, och är tyvärr inte alls särskilt bra på att äta alger. Då är ancistrus ett bättre val, de håller sig runt 10 cm, är fredligare, och går dessutom att odla. De är också bättre på att äta alger.

En liten grupp siamesiska algätare funkar också, de är bra algätare, och blir runt 10-15 cm.
#6 - 1 augusti 2007 07:44
Tack för alla tips- toppenbra!:)
Jag har läst i en bok där de kunde rekommendera paletter tillsammans med thomasciklider och egyptisk munruvare + ev ett par regnbågsfiskar. Är det någon som har erfarenhet av den kombinationen? Jag själv skulle tycka det vore roligt att ha fiskar som använder sig av hela akvariet, dvs några som använder nedre delen av akvariet, några i mitten och några i översta delen.
Måste säga att det där med läppgurami lät också spännande..... får läsa på lite om dom.
#7 - 1 augusti 2007 12:16
Ja, egyptisk munruvare kan nog också funka, de konkurrerar ju inte heller om lekplatser med paletter och thomasi. Regnbågsfiskar kan funka, de håller sig nog också rätt högt upp. De brukar gilla att vara i grupp.
#8 - 1 augusti 2007 13:33
Micke_A skrev:
När jag har haft paletter med pansarmalar har det slutat mindre bra för pansarmalarna när paletterna lekte. De är nere vid botten, som paletterna, och simmar runt en del i jakt på mat, vilket gör att de dundrar rakt in i palettfamiljen rätt som det är, vilket gör palettparet mycket förgrymmade, med söndertrasade fenor på pansarmalarna som följd, och kanske t.o.m kanske död till slut. Men kan ju funka i ett 120-liters, när jag har testat den kombinationen har jag haft dem i lite mindre akvarier.

Tror du det skulle fungera med ett stim pansarmalar med en palettciklid? Då leker dem ju inte. I ett 90 liter.
#9 - 1 augusti 2007 14:54
morrhoppa skrev:
Tror du det skulle fungera med ett stim pansarmalar med en palettciklid? Då leker dem ju inte. I ett 90 liter.

Palettciklider vill inte vara ensamma.
#10 - 1 augusti 2007 18:39
Varför inte ett stim niltetror? De kommer ju från samma region :)
#11 - 2 augusti 2007 12:58
liindaa skrev:
Palettciklider vill inte vara ensamma.

Den här vill inte ha kompisar heller.
#12 - 2 augusti 2007 20:34
morrhoppa skrev:

måste ha missat att det stod nånstans att ni talade om en aggressiv palett.
#13 - 2 augusti 2007 20:36
morrhoppa skrev:

Det står inget om att den är aggressiv mot sin partner.
#14 - 2 augusti 2007 21:21
Paletter är parbildande, och trivs nog bäst om de får vara i par, och få yngel.
#15 - 3 augusti 2007 15:36
Men om jag nu inte vill ha yngel då?
Ska jag försöka skänka bort en till palettciklid som jag inte vill ha?

Jag vill inte ha yngel och hon jagade in kompisen som hon fick i ett hörn så jag fick flytta kompisen som jag nu försöker skänka bort.

Jag har ingen aning om hur gammal hon är eller hur länge till hon vill leva, enda anledningen att jag har henne är att hon bodde i en skål och jag tyckte det var bättre för henne i mitt 90 liter med inredning. Dock vill jag inte ha yngel och tydligen ville hon inte vara kompis med en tjej heller.
#16 - 3 augusti 2007 16:35
Har du inte funderat på att omplacera henne också?
#17 - 3 augusti 2007 17:09
Nej, att ha två honor kan leda till aggressioner, de hålls som sagt bäst i par, det är det naturliga. Två honor skulle nog inte hålla sig så nära varandra i naturen, eftersom de inte är haremslekare.
#18 - 3 augusti 2007 18:15
Jo jag märkte att det inte fungerade.

Och eftersom hon är minst fyra fem år tycker jag att hon är för gammal för att ges bort. Lider de så fruktansvärt mycket av att vara partnerlösa då?
#19 - 3 augusti 2007 18:22
Lider och lider, alla varelsers mening med livet är ju att föra sina gener vidare, men lider gör hon nog inte. Däremot är det ju mycket därför man har ciklider, för de har intressanta beteenden, under yngelvård, och så vidare, och har man bara en, så missar man nog en del av det som är så kul med ciklider. Man får nog ut mer av sina ciklider om man har hanar och honor.
#20 - 4 augusti 2007 11:44
morrhoppa skrev:

Och eftersom hon är minst fyra fem år tycker jag att hon är för gammal för att ges bort. Lider de så fruktansvärt mycket av att vara partnerlösa då?

Lida är nog inte riktigt rätt ord, men man kan säga att det saknas något i hennes liv. Hennes liv skulle nog vara mycket intressantare och stimulansrikt om hon fick ha en partner.

Men kanske har hon levt ensam för länge för att vilja ha en partner nu? Och även om hon fortfarande är öppen för det är det inte säkert att hon kommer att gilla vilken hane som helst.. Men man kan ju alltid testa.
#21 - 4 augusti 2007 14:22
Nej dåså, om hon inte mår direkt dåligt av det tycker jag inte det är fel att ha henne själv. Jag vill nämligen inte ha några yngel.

Den andra tycker jag dock borde kunna få flytta snart så hon får en kille hon är inte gammal alls.

Annons