Hej, nu ska jag byta mina påfågelciklider mot ett Tanganyikaakvarium. Jag har ett 450-liters kar och undrar vad man ska börja med? Jag antar att frontosa är lite stort, men några andra tanganyikaciklider kanske, och vad kan man ha för andra fiskar med dessa? Malar hade jag tänkt mig, synodontis eller gibbiceps?
Tack för svar :)
VAD och för typ av fiska VILL du ha? :-)
Frontosor skulle nog gå, gränsfall på storleken men om du inte köper fullvuxna kommer det fungera i 2-3 år kanske. Sedan uppgradering.
Det finns en sån uppsjö av olika typer av fiskar i den sjön, så fundera ut lite vilken eller vilka inriktningar du är intresserad av så ger sig resten. En del går att blanda med varandra, andra inte lika bra.
Frontosorna käkar ju fisk, så om du inte har stora kamrater till dem kan beståndet minska. Men altolamprologus av någon variant brukar för många kunna gå att kombinera.
Säkert även snäckskalslekare typ multifasciatus, de har sina skal att gömma sig i och producerar yngel som ogräs. Att några då blir föda gör ingenting.
Du har troffar som är algätare, finns i de flesta former men du bör ha en hyfsad grupp av dem. Kan kombineras med någon snäckskalslekande variant.
Snäckskalslekare finns både i 'stim'varianter och enstaka exemplarvarianter.
Du har 'frisimmande' fiskar som vill ha öppet akvarium, och mer grottlevande som vill ha mycket sten/skrymseln/grottor etc.
För att underlätta utfodring är det nog smart att välja temat fiskätare eller grönätare och sedan kombinera fisk som äter likartad foder.
Kanske köpa boken tanganyika från back to nature och läsa lite så får du säkert ideer.