"Sällskapsfiskar" + fredlig ciklid?

#1 - 23 november 2009 20:54
Hej hopp,
Har ett 126 liter akvaruim med diverse sällskapsfiskar i, frågan är så enkel som: Kan man ha någon sorts fredlig ciklid i akvariet, eller bör man undvika det? Funkar detta skulle jag vara mycket tacksam för lite exempel på fredliga ciklider som rekommenderas ihop med övriga fiskar i akvariet!

I akvariet just nu!
5 st Svärdbärare
7 st Guppy
1 st Snowball pleco (?)
1 st Pansarmal*
2 st Fantomtetror*

* - Bör byggas på innan inköp av ciklider i sådana fall.

Cikliderna kommer då "sänkas" ner i akvariet efter de arter som behöver vara fler till antalet.
#2 - 23 november 2009 20:59
Fjärilsciklid, dorsigera, eller tomasciklid är väl de allra ofarligaste, de funkar med dina fiskar.
#3 - 23 november 2009 21:16
slår ett slag för den bolivianska fjärilen.....

.
#4 - 23 november 2009 21:17
Bågfenciklider och kurvciklider är oxå fredliga och borde funka. Ser att du har guppies, skulle du slopa dem och "ersätta" dem med lite fler fantomtetror eller vad det nu var du hade, blir utbudet av möjliga ciklider genast större. I så fall kan jag tex. rekommendera palettciklider/Pelvicachromis (pulcher, taeniatus och subocellatus är fredliga arter). Paletter är dessutom mkt enklare att sköta en tex. fjärilsciklider, så är du nybörjare på ciklider skulle jag inte rekommendera fjärilar (är absolut inte omöjliga att hålla men lite knixiga ändå).
#5 - 24 november 2009 06:36
Kanske nyckelhålsciklid kan vara nå't att satsa på....
#6 - 24 november 2009 06:54
En liten egyptisk munruvare kanske?
#7 - 24 november 2009 17:02
Tackar så hjärtligt för svar!
#8 - 26 november 2009 16:16
Rooster skrev:
Bågfenciklider och kurvciklider är oxå fredliga och borde funka. Ser att du har guppies, skulle du slopa dem och "ersätta" dem med lite fler fantomtetror eller vad det nu var du hade, blir utbudet av möjliga ciklider genast större. I så fall kan jag tex. rekommendera palettciklider/Pelvicachromis (pulcher, taeniatus och subocellatus är fredliga arter). Paletter är dessutom mkt enklare att sköta en tex. fjärilsciklider, så är du nybörjare på ciklider skulle jag inte rekommendera fjärilar (är absolut inte omöjliga att hålla men lite knixiga ändå).

Pulcher är knappast fredlig när den leker !! :)

Annons