Sålt akvarium, köparen påstår att läcka finns, vad gör man?

#1 - 3 december 2010 12:24
Hej på er,
Jag sålde mitt akvarium på blocket häromdagen och hittade en köpare. Dem hämtade det, allt såg bra ut och jag fick betalt. Nu ringde hon nyss och påstår att det läcker. Vilket är extremt underligt eftersom det inte gjorde det när jag använde det två veckor innan försäljning. Alltså måste något ha hänt det vid flytten som inte jag skötte utan köparen hämtade. Hon är ursinnig och kräver att jag ska ge pengarna tillbaka, men jag å min sida är riktigt fundersam då jag inte kan vara säker på att detta inte skett på grund av deras oaktsamhet.

Vet någon vad som gäller i sådana situationer?
#2 - 3 december 2010 12:38
Hon har köpt akvariet i befintligt skick hemma hos dig.
Hon har undersökningsplikt och hade t ex kunnat kräva att du visade att akvariet inte läckte innan köpet. Har hon inte gjort det, betalat och därefter ordnat transporten själv så är det hon som är ansvarig. Du har väl inte heller lovat pengarna tillbaks om något skulle visa sig vara defekt?
Du kan ju inte rimligen ansvara för hur hon behandlat akvariet vid transporten.

Hur stort akvarium är det och vad betalade hon?

Möjligen kan du ju visa goodwill och försöka täta om det är en läcka i silikonet. Annars tycker jag att du ska stå på dig. Nackdelen med det är väl att om du säljer saker ofta på Blocket så kommer hon ge dig dåligt betyg.
#3 - 3 december 2010 12:50
Yes hon köpte det i befintligt skick och bad mig inte att fylla det. Hon frågade om det läckte och jag sa sanningsenligt som det var: "Det läckte inte när jag använde det för två veckor sedan." Hon ordnade transporten själv och jag har inte lovat några pengar tillbaka.

Akvariumet är på ca 100 liter och såldes med alla tillbehör som behövs, jag lade till och med in en doppvärmare gratis fastän det inte stod med i annonsen eftersom dem behövde en.
Priset för allt var på 750 kr.
Akvarium, Fluval4+ pump, 2xLysrör, algskrapa (magnet), grus, doppvärmare, luftpump.

Med tanke på hur hon lät i telefonen har jag ingen direkt lust att öppna dörren för henne någonsin igen om vi säger så. Hon uttalade inget hot men stämningen var lite hotfull.

Nah säljer typ aldrig saker på blocket, händer någon gång om året när jag rensar ut bland saker jag inte använder. Akvariumet sålde jag dock direkt för att det inte skulle stå och ta upp plats.
#4 - 3 december 2010 13:00
Yes hon köpte det i befintligt skick och bad mig inte att fylla det. Hon frågade om det läckte och jag sa sanningsenligt som det var: "Det läckte inte när jag använde det för två veckor sedan." Hon ordnade transporten själv och jag har inte lovat några pengar tillbaka.

Akvariumet är på ca 100 liter och såldes med alla tillbehör som behövs, jag lade till och med in en doppvärmare gratis fastän det inte stod med i annonsen eftersom dem behövde en.

Priset för allt var på 750 kr.

Akvarium, Fluval4+ pump, 2xLysrör, algskrapa (magnet), grus, doppvärmare, luftpump.

Med tanke på hur hon lät i telefonen har jag ingen direkt lust att öppna dörren för henne någonsin igen om vi säger så. Hon uttalade inget hot men stämningen var lite hotfull.

Nah säljer typ aldrig saker på blocket, händer någon gång om året när jag rensar ut bland saker jag inte använder. Akvariumet sålde jag dock direkt för att det inte skulle stå och ta upp plats.

då har du lagen helt och hållet på din sida.

köparen har inte ett dugg att hämta där.

det enda som kan få säljaren (du) att ändra på köpet, ta tillbaka, reparera, eller nått annat,
är ren och skär goodwill från säljaren (dvs du).

jag säger så här....om det är en större stad där oddsen att man stöter på människan igen
är i praktiken NOLL....så skit i vad hon säger.....

är det en liten bonnahåla (typ där jag bor med 3000 pers, alla känner alla) så får man ge sig
in och förhandla lite.....grannsämjan är värt en del ibland.

är hon otrevlig igen, så blocka hennes nummer till att börja med, yrar hon mer, så meddela
lugnt och stilla (höj aldrig rösten) att om hon inte ger upp, så är du tvungen att ta till laga medel,
dvs ren och skär polisanmälan för hot / hemfridsbrott eller liknande.

.
#5 - 3 december 2010 13:06
Ok, eftersom jag fick alla grejerna gratis från början innan jag använde dem så funderar jag på att vara diplomatisk och låta henne köpa tillbehören som dem ville behålla och ta tillbaka akvariumet. Går ändå med vinst på den försäljningen och kan täta akvariumet själv för att sälja till någon som inte tänker bråka.
#6 - 3 december 2010 13:10
Jaha och nu ska hon polisanmäla mig... hon tyckte att mitt pris var för högt för tillbehören, 450 kronor. Då sa jag att jag ger henne alla pengar tillbaka och får alla grejerna tillbaka vilket hon gick med på. Men hon vägrar komma hit och lämna det utan ersättning och jag har ingen bil så jag kan inte hämta det. Därför tänker hon nu polisanmäla mig... Lagom bra dag det här.
#7 - 3 december 2010 13:13
Låt henne polisanmäla bara. Tror du att polisen bryr sig om ett tjaffs om 450 kronor? Går det vidare till förundersökning så ska jag äta en påse Hikaripellets
#8 - 3 december 2010 13:14
nu tycker jag att personen har gått för långt.

om du anser att du har torrt på fötterna så är det bara att låta det gå nu.

om läget är som du har sagt, så vinner du.
#9 - 3 december 2010 13:16
Problemet är bara att jag inte tål stress väldigt bra och kommer bryta ihop under den kommande tiden i väntan på beslut osv. Men jo det är som ni säger jag får vänta ut det. Jag ska inte behöva betala för att hon ska få pengarna tillbaka, det är redan att gå längre än vad jag behöver.
#10 - 3 december 2010 13:16
Plus att hon har inget att polisanmäla dig för. Stå på dig och ta nu inte tillbaka karet när hon nu krånglar, det hade jag gjort!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 december 2010 13:19
Allt verkar väl mer som ett sätt för henne att pruta.

Så som sagt - strunta i det hela
#12 - 3 december 2010 13:24
saxat ur köplagen

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Andra stycket gäller även när köparen före köpet har fått tillfälle att undersöka prov på varan och felet gäller en egenskap som skulle framgå av provet.

Riskens övergång

13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.

Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.

Skall köparen hämta varan på en annan plats än hos säljaren, går risken över när tiden för avlämnandet är inne och köparen har fått veta att varan finns tillgänglig för avhämtning.

14 § Risken går aldrig över på köparen förrän det genom märkning, anteckning i transportdokument eller på annat sätt har gjorts klart att varan är avsedd för köparen.

hon kan polisanmäla hur mycket hon vill. Du har lagen på din sida. hade hon däremot fyllt karet hemma hos dig o det läckt, då hade hon ju kunnat häva köpet. men inte nu.

sorry crazy lady
#13 - 3 december 2010 13:28
Tack för ert stöd allihop, det uppskattas verkligen. Jag ringde och pratade med polisens civilrättsavdelning (eller något åt det hållet?) och dem sa samma sak. Att det inte har begåtts något brott och att det med största sannolikhet avskrivs direkt.
#14 - 3 december 2010 13:31
Tack för ert stöd allihop, det uppskattas verkligen. Jag ringde och pratade med polisens civilrättsavdelning (eller något åt det hållet?) och dem sa samma sak. Att det inte har begåtts något brott och att det med största sannolikhet avskrivs direkt.

om hon ringer igen, så ge henne numret till polison som du pratade med.....avsluta samtalet med ...."Lycka till"

.
#15 - 3 december 2010 13:36
Man blir så förbannad på dessa köpare så man har lust att spy på dem. Har sålt både det ena och det andra i akvarie väg och jag har nog ta mej fan träffat de flesta idioter till köpare tyvärr.
Du kan ju fråga hur hon installerade akvariet, vad ställde hon akvariet på osv. På så sätt kan du kontrollera hur seriöst hon ställde upp akvariet, om det blev lodat, eller klen bänk osv. Ett hundra liters ställer man ju inte direkt på en byrå man råkade ha till övers. Och som det redan nämnts, tror polisen mer kommer sitta och skratta åt ärendet än att göra något åt det. Köper man ett begagnat akvarium finns det alltid risker, men du som säljer kan ju visa att siliconfogar är ok osv för att försöka undvika okunniga personers idioti. Alltid knepigt att sälja akvarium eftersom många har dålig erfarenhet hur man skall gå till väga för att ställa upp akvariet och när rutan spricker är det säljarens "fel". Om hon fortsätter härja per telefon kan du ju meddela att är hon inte intresserad av att lösa problemen genom att tala i normal ton så kan hon gå och dra något gammal över sig. Finns inget drygare än hysteriska kärringar som står och skriker...
//Camilla
#16 - 3 december 2010 13:39
blir med förbannad på köpare. sålde en tv för nästan ett år sen. har fortfarande inte fått fullt betalt för den.
#17 - 3 december 2010 13:46
Tråkigt att det gick så långt. Jag ser mer en värld där man inte bråkar om bagateller. Det kan det inte vara värt. Jag vet inte hur ni diskuterat men det lät ju schysst av dig att erbjuda dig att köpa tillbaka karet, men jag antar att mer vatten flutit under broarna om ni blivit så irriterade på varandra. Har du möjlighet att hämtakaret så gör det, det tror jag lönar sig på sikt. Köparen borde då känna sig nöjdare och du vet att du inte ställt till det för någon. Du kan då eventuellt fixa karet och sälja det igen.

Jag har sålt/köpt mycket i mina dagar och jag tycker personligen att det lönar sig att vara ödmjuk och hitta en lösning som alla vinner på.

Om inte låt allt bero och invänta att något annat händer.
#18 - 3 december 2010 15:27
Om den som köpte akvariumet fortsätter att höra av sig och hota så har isf du större anledning till att polisanmäla. Men om inget mer än en del tjaffs på telefon hamnar nog en anmälan från ditt håll ist nog under min äta upp en påse Hikaripellets om det ens går till förundersökning
#19 - 3 december 2010 15:44
Att ge henne numret till polisen är det bästa rådet nu.
Om det är hemnummret hon ringer på och du inte har någon nummerpresentatör så be din familj och dina vänner ringa på mobilen och låt bli att svara hemma.
Annars är det bara att blockera henne på mobilen.

Vill du visa goodwill så tala om för henne hur länge ditt erbjudande att ta tillbaka karet gäller, t ex närmaste 24 timmarna. Om hon inte kommer med det så är affären avslutat för din del.
Risken finns ju att karet inte läcker men att hon försöker pruta. Hon köper tillbehören för 450 men du kan inte hämta karet= 300 kronor rabatt.
Stå på dig, du har all rätt i världen på din sida.
#20 - 3 december 2010 15:44
en tankeställare till er alla, skriv ALLTID kvitto. köpes i befintligt skick.
Om inget kvitto finns på transaktionen och köparen vill hävda ett köp på grund av fel som ej nämnts i annonsen är detta möjligt. då men som säljare svarar under Kköplagen och dess paragrafer, precis som hannecs länkat till.
En säljare har rätten på sin sida i dom fall där fel uppstått eller på grund av felaktig annons.

Skrivs inget kvitto finns inget avtal = säljaren skyddad
Kvitto men utan befintligt skick = köparens fördel
Kvitto med klausul om befintligt skick = skyddar säljaren.

Hävde själv ett köp på blocket pga felaktig info i annons, inte svårt men tar tid.

Posingpanda du kan vara lugn, polisen kommer inte bry sig, vill hon ta det till rätten så vet du att du har rätt och det kommer svida i hennes plånbok.
#21 - 3 december 2010 16:23
Mumin skrev:
Nackdelen med det är väl att om du säljer saker ofta på Blocket så kommer hon ge dig dåligt betyg.

Tradera menar du;)?
#22 - 3 december 2010 16:25
ansjo skrev:
Tradera menar du;)?

Säljer sällan saker på nätet......
#23 - 3 december 2010 16:27
Mumin skrev:
Säljer sällan saker på nätet......
Inte jag heller, bara köper:)....
#24 - 3 december 2010 17:16
Om det ens är en läcka, hon kanske påstår det för att försöka få dig att betala tillbaka pengarna? Om hon är hotfull över ett läckande akvarium, så verkar ju nå´t lite skumt...

Jag sålde mitt Marin 250-liters för ett antal år se´n, det var visserligen gammalt, men hade ingen läcka när jag tömde det för försäljning. Efter köpet sa hon att det läckte strax under ytan, om jag minns rätt, men henne tror jag på, eftersom hon varken var hotfull, eller krävde några pengar tillbaka.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 3 december 2010 18:14
Icecoffee skrev:
en tankeställare till er alla, skriv ALLTID kvitto. köpes i befintligt skick.

Om inget kvitto finns på transaktionen och köparen vill hävda ett köp på grund av fel som ej nämnts i annonsen är detta möjligt. då men som säljare svarar under Kköplagen och dess paragrafer, precis som hannecs länkat till.

En säljare har rätten på sin sida i dom fall där fel uppstått eller på grund av felaktig annons.

Skrivs inget kvitto finns inget avtal = säljaren skyddad

Kvitto men utan befintligt skick = köparens fördel

Kvitto med klausul om befintligt skick = skyddar säljaren.

Hävde själv ett köp på blocket pga felaktig info i annons, inte svårt men tar tid.

Posingpanda du kan vara lugn, polisen kommer inte bry sig, vill hon ta det till rätten så vet du att du har rätt och det kommer svida i hennes plånbok.

Konsumentköplagen reglerar enbart förhållandet när det är en näringsidkare som har sålt - alltså inte när 2 privatpersoner handlar med varandra.

Citat från konsumentköplagen
I konsumentköplagen står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en affär av en näringsidkare. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.

Inte heller kan man anmäla en privatperson till Allmänna Reklamtionsnämnden.

Men självklart har man uppgivit något som är felaktigt vid försäljningen så kan man bli ansvarig även om man är privatperson.
#26 - 3 december 2010 21:16
Det här är inte riktigt så enkelt som ni gör det. Det vore inte bra heller om den som sitter med ett läckande akvarium kan skicka iväg det hur som helst och sen bara strunta i problemet. Vi måste ju se på att det skall finnas en rimlig avvägning mellan köparens och säljarens intressen i sånt här, den dan nån av oss står med en läckande nyköpt burk tycker vi nog inte det är så kul.

Mellan privatpersoner så här så är det köplagen som gäller. Den är dock dispositiv vilket innebär att man får avtala om (nästan) precis vad som helst, inga garantier överhuvudtaget, tjugo års fullständig garanti, allt är möjligt. Det är dock den som påstår nånting som skall bevisa det så påstår alltså säljaren att nånting sålts utan någon garanti och köparen påstår motsatsen och det inte finns några papper eller annat som styrker vad som sagts så är det stor risk att påstående faller. Då går köplagen in i stället, dess funktion är att det skall finnas nåt att falla tillbaka på om man inte kan bevisa vad som man gjort upp om eller om man inte tänkt på att klara ut nåt problem.

Köplagen är inte utan skydd för köparen, bland annat anses en vara som felaktig om den inte är lämplig för det ändamål som såna varor brukar användas för. Ett akvarium som läcker är knappast lämpligt till det som akvarium brukar användas till, det är alltså en felaktig vara.

Inte ens om man säljer varan i "befintligt skick" så är köparen rättslös. Köparen kan hävda att det är ett fel om säljaren inte upplyst om fel som man kände till och det är också ett fel om varan inte befinner sig i rimligt skick med hänsyn taget till det pris som man sålt varan för. Köper man ett akvarium för en tia i befintligt skick så får man nog acceptera att det kan visa sig vara i snarast obefintligt skick. Ger man däremot en tusenlapp så kan man alltså ha full rätt att klaga om burken läcker även om den sålts i befintligt skick.

Vill man som säljare stänga av köparen från alla möjligheter att klaga så räcker det alltså inte med att skriva befintligt skick, man måste skriva nåt slags papper där det synnerligen uttryckligt framgår att man inte garanterar nånting överhuvudtaget för varan.

I ett sånt här fall där det nog inte finns några papper så har alltså köparen en möjlighet att hävda att varan är felaktig. Sen finns då när det gäller akvarier en del extra komplikationer i att det kan vara köparen som ställt till det genom att transportera eller ställa upp burken vårdslöst. Hur ett sånt här ärende skulle bedömas om det mot allt vett skulle dras till domstol är därför svårt att förutsäga. Det bör därför finnas ett intresse från både köpare och säljare att försöka hantera det här på ett anständigt sätt och komma överens om nåt rimligt. Man kan köpa tillbaka burken, ge rabatt, betala för en reparation osv, nånting kan man ju försöka bjuda på. Om det nu inte är så att man har klar anledning att tro att det är köparen som klantat till det, då har man naturligtvis ingen större anledning att bjuda på nåt extra.

Nu har det ju tydligen hotats med polis och då blir man ju lätt lite mindre angelägen att göra upp. Det där med polis är bara trams i ett sånt här fall, finns inte en chans att polisen bryr sig, det här är inget brott utan en civilrättslig tvist som i den mån man inte klarar att lösa det själv får slitas i domstol. Hotar köparen med att polisanmäla så låt dem då för all del göra det så kommer de att upptäcka vad stor nytta det gjorde.
#27 - 3 december 2010 22:01
Hahaha så patetiskt egentligen :P Lagens män har lagt betydligt allvarligare fall "att samla damm" så detta är inget att oroa sig för.

Ta nu för guds skull inte tillbaka någonting och lämna inte tillbaka några pengar! Den typen av människor måste lära sig att man inte kan köra över folk hur som helst!

Skulle vara riktigt kul om jag råkade ut för något liknande B)
#28 - 3 december 2010 22:06
bong skrev:
Hahaha så patetiskt egentligen :P Lagens män har lagt betydligt allvarligare fall "att samla damm" så detta är inget att oroa sig för.

Ta nu för guds skull inte tillbaka någonting och lämna inte tillbaka några pengar! Den typen av människor måste lära sig att man inte kan köra över folk hur som helst!

Skulle vara riktigt kul om jag råkade ut för något liknande B)

Håller med Bong.
Jag skulle INTE ge tillbaka några pengar, hon har haft sin chans. Och att sen trackasera en genom att ringa och gnälla.

Tips: KVITTO nästa gång du säljer ELLER köper ngt begagnat.
#29 - 7 december 2010 15:10
Jag har lärt min läxa och kommer alltid att skriva noggranna kvitton om jag säljer fler saker på nätet. Jag har däremot inte hört något mer ifrån henne så jag antar att hon inte fick som hon ville alternativt gått till polisen. I vilket fall har hon inget att hämta då jag har erbjudit henne pengarna tillbaka. Har pratat med både konsumentverket och civilrätts... blahblah något namn jag inte kommer ihåg, båda säger att som situationen ser ut kan hon påstå hur mycket som helst men hon måste kunna bevisa att jag som säljare visste att det läckte vid försäljning.

Detta leder dock till en följdfråga: hur länge kan ett akvarium stå utan vatten innan silikon torkar? Hon försökte dra den valsen men jag har haft det akvarium som jag nu bytte till innan försäljningen stående under trappan (torrt och kallt) i ett år och innan jag använde det i förra vevan hade det stått torrt i ca 7-10 år, riktig kvalitet det där. :)
Men att hävda att silikon skulle torka ihop på två veckor verkar orimligt även om akvarieaffären hon frågade har sagt att det kan hända. Någon hårdvaruexpert som kan svara på det?

Och angående att visa goodwill och hämta det:
Problemet för mig är att min familj inte har bil och jag inte har något körkort, så även om jag skulle vilja visa goodwill är det omöjligt vilket jag också förklarade för henne.

Tongångarna i samtalet från min sida var relativt lugna förutom att jag ibland fick säga åt henne på skarpen att inte avbryta mig och lyssna på det jag sa. Hon å sin sida påstod sig vara ursinnig flertalet gånger och lät mig sällan tala till punkt.

Men som sagt, har inte hört något och jag tror verkligen inte att hon har något att hämta i att polisnamäla mig för bedrägeri då jag sålde ett för mig veteligen fungerande akvarium och dessutom har erbjudit henne en reklamation trots att jag egentligen inte behöver. :)

Tack för en stor mängd intressant information.
#30 - 7 december 2010 15:21
Silikon klarar utan vidare stå i flertalet år utan att det händer något, så två veckor låter väldans galet:).
Jag har själv haft akvarium som stått i ett tiotal år och sedan kört igång det utan omsilikonering, men med en vattenfyllning av karet på toan först i ett par dagar.
#31 - 7 december 2010 15:32
Men Gud, det där är ju roligt! Sådär kan väl inte hon säga? Hon kan inte skylla på dig nu, för som köpare kan hon begära att få fylla på akvariet innan hon betalar för det och det gjorde hon ju inte - så du behöver inte bry dig om henne och låt henne polisanmäla dig hur mycket hon vill, men jag tvivlar starkt på att polisen bryr sig om en sådan sak.......
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 7 december 2010 16:06
Men att hävda att silikon skulle torka ihop på två veckor verkar orimligt även om akvarieaffären hon frågade har sagt att det kan hända. Någon hårdvaruexpert som kan svara på det?

Som ansjo skriver - silikon torkar aldrig ihop utan ett akvarie kan utan problem stå tomt i 10 år utan att det börjag läcka.

Det var de gamla kittade akvarierna som torkade och började läcka efter några veckor - men det är nog minst 50 år sedan dessa försvann från handeln
#33 - 7 december 2010 16:28
Jag har lärt min läxa och kommer alltid att skriva noggranna kvitton om jag säljer fler saker på nätet. Jag har däremot inte hört något mer ifrån henne så jag antar att hon inte fick som hon ville alternativt gått till polisen. I vilket fall har hon inget att hämta då jag har erbjudit henne pengarna tillbaka. Har pratat med både konsumentverket och civilrätts... blahblah något namn jag inte kommer ihåg, båda säger att som situationen ser ut kan hon påstå hur mycket som helst men hon måste kunna bevisa att jag som säljare visste att det läckte vid försäljning.

Detta leder dock till en följdfråga: hur länge kan ett akvarium stå utan vatten innan silikon torkar? Hon försökte dra den valsen men jag har haft det akvarium som jag nu bytte till innan försäljningen stående under trappan (torrt och kallt) i ett år och innan jag använde det i förra vevan hade det stått torrt i ca 7-10 år, riktig kvalitet det där. :)

Och angående att visa goodwill och hämta det:

Problemet för mig är att min familj inte har bil och jag inte har något körkort, så även om jag skulle vilja visa goodwill är det omöjligt vilket jag också förklarade för henne.

Tongångarna i samtalet från min sida var relativt lugna förutom att jag ibland fick säga åt henne på skarpen att inte avbryta mig och lyssna på det jag sa. Hon å sin sida påstod sig vara ursinnig flertalet gånger och lät mig sällan tala till punkt.

Men som sagt, har inte hört något och jag tror verkligen inte att hon har något att hämta i att polisnamäla mig för bedrägeri då jag sålde ett för mig veteligen fungerande akvarium och dessutom har erbjudit henne en reklamation trots att jag egentligen inte behöver. :)

Tack för en stor mängd intressant information.

Tycker inte du ska lägga mer energi på den personen :)
Skönt att hon slutat ringa
#34 - 7 december 2010 17:03
Antagligen en transportskada som har fått det att läcka, alltså i så fall inte ditt fel.
#35 - 8 december 2010 13:36
Som ansjo skriver - silikon torkar aldrig ihop utan ett akvarie kan utan problem stå tomt i 10 år utan att det börjag läcka.

Det var de gamla kittade akvarierna som torkade och började läcka efter några veckor - men det är nog minst 50 år sedan dessa försvann från handeln

Wow 50 år sedan, det är en riktigt lång tid, får mig att känna mig som yngst i klassen här haha. Det kanske jag är iofs... :)

Nu ska jag iaf inte tänka mer på det utan gå och knipsa lite växter i mitt panda akvarium, växer som ogräs, får snart börja ge bort lite.

Annons