Vigoez skrev:Jag undrar om man ska hälla i salt vid vattenbyten. Jag har två 60l med ornatus och ett 230l med mbunas. Vore tacksam för svar där information om mängd salt som vore rimligt att tillsätta ingick.
Rohme skrev:Själv kör jag med 0,3dl havssalt pr 100 liters till mina Malawis (en betydligt mera naturlig sammansättning av mineraler änn natriumklorid = bordsalt). Jag ser bara fördelar med det.
Sök i forumet på "salt" så hittar du många trådar om ämnet.
candra skrev:Men vaddå, använder folk bordsalt...vanligt matsalt i akvarierna??
Trodde ektozon eller vad det heter, eller havssalt var bra, själv skulle jag inte ens ha tänka tanken på att använda vanligt bortssalt i mitt kar..?!;)
Ove.P skrev:Om det duger till din egen mat så duger det nog åt dina firrar oxå, se bara till att det inte är med jod.
Ove.P skrev:Om det duger till din egen mat så duger det nog åt dina firrar oxå, se bara till att det inte är med jod.
SuperAquaMan skrev:Om din fisk får ett sår använder du hudlotion då? :d
.
Vigoez skrev:Jag har en fråga som jag inte ännu fått något riktigt svar på: Varför ska man ha salt i karet? Vad är det bra för??
Vigoez skrev:Ok, men finns det inget salt i sjön där firrarna lever i naturen? I mitt fall kommer de från malawi - och tanganyikasjöarna. OBS! De är ej vildfångade!
Kjell Fohrman skrev:Ytterst lite - i alla fall så lite att man inte behöver använda salt i akvariet av den orsaken
Vigoez skrev:Ok, men jag har en annan fråga som inte rör det här ämnet. Jag råkade se fel på mitt papper där det står skrivet hur mycket av varje medel jag ska hälla i vid varje vattenbyte. Jag hällde i 15 ml nitrateminus i stället för 2,5 ml som det egentligen skulle vara! Leder detta till katastrofala följder eller kan jag sätta mig i fåtöljen med lugnet i behåll??
Det var i ett 54l kar med ornatus.
Kjell Fohrman skrev:Om man får nitrit i akvariet (vilket man självklart inte får om man sköter akvariet) så mildrar salten den hegativa effekten av salt.
Salt utjämnar fiskens osmostiska balans och detta är bra, men huruvida man skall använda enbart vid sjukdom eller alltid finns det olika åsikter om.
Efter långt testande använder jag som sagt i alla fall inte salt
candra skrev:Ja, det kanske för klarar varför zoo butiker säger att man ska ha salt, till dom som är förstagångare och köper nytt akvarium..pg a nitraten...om man inte sköter sitt akvarium rätt.
Kjell Fohrman skrev:Jag känner inte till detta preparat - antar att det är någon form av bakteriekultur och dessa brukar man ofta kunna övderdosera.
Men som sagt jag vet inte, däremot så skall man aldrig övderdosera mediciner.
Vad är det för skillnad mellan ett gift och en medicin - jo mängden;)