Salt i karet och i så fall hur mycket?

#1 - 27 januari 2010 17:21
Jag undrar om man ska hälla i salt vid vattenbyten. Jag har två 60l med ornatus och ett 230l med mbunas. Vore tacksam för svar där information om mängd salt som vore rimligt att tillsätta ingick.
#2 - 27 januari 2010 17:23
Man brukar säga 1 dl/100 l vatten.
Kolla först upp så att dina fiskar inte är extremt känsliga mot salt.
#3 - 27 januari 2010 17:31
Vigoez skrev:
Jag undrar om man ska hälla i salt vid vattenbyten. Jag har två 60l med ornatus och ett 230l med mbunas. Vore tacksam för svar där information om mängd salt som vore rimligt att tillsätta ingick.

Om dina firrar är pigga och friska så är det onödigt att tillsätta salt.
#4 - 27 januari 2010 17:33
Finns många argument och disskusioner i ämnet här på zoopet.
Själv så brukar jag pyttsa i lite salt vid vattenbyte men inte varje gång.
Om du ser att fiskarna kliar sig så släng i lite så slutar de klia sig ganska snabbt efter det.
#5 - 27 januari 2010 21:52
Själv kör jag med 0,3dl havssalt pr 100 liters till mina Malawis (en betydligt mera naturlig sammansättning av mineraler änn natriumklorid = bordsalt). Jag ser bara fördelar med det.

Sök i forumet på "salt" så hittar du många trådar om ämnet.
#6 - 27 januari 2010 22:27
Rohme skrev:
Själv kör jag med 0,3dl havssalt pr 100 liters till mina Malawis (en betydligt mera naturlig sammansättning av mineraler änn natriumklorid = bordsalt). Jag ser bara fördelar med det.

Sök i forumet på "salt" så hittar du många trådar om ämnet.

Men vaddå, använder folk bordsalt...vanligt matsalt i akvarierna??
Trodde ektozon eller vad det heter, eller havssalt var bra, själv skulle jag inte ens ha tänka tanken på att använda vanligt bortssalt i mitt kar..?!;)
#7 - 27 januari 2010 23:26
Grovsalt utan jod funkar kanon!
#8 - 28 januari 2010 00:05
Och vanligt bordssalt med JOD och antiklumpmedel funkar lika kanon!
#9 - 28 januari 2010 00:30
Ok, tackar för tipsen. Det verkar i alla fall som det funkar både med och utan.
#10 - 28 januari 2010 01:43
candra skrev:
Men vaddå, använder folk bordsalt...vanligt matsalt i akvarierna??

Trodde ektozon eller vad det heter, eller havssalt var bra, själv skulle jag inte ens ha tänka tanken på att använda vanligt bortssalt i mitt kar..?!;)

Om det duger till din egen mat så duger det nog åt dina firrar oxå, se bara till att det inte är med jod.
#11 - 28 januari 2010 01:47
Får jag lov att fråga varför du vill ha salt i ditt kar?
Håller du bara rent från parasiter så behövs inget salt.
#12 - 28 januari 2010 02:05
Ove.P skrev:
Om det duger till din egen mat så duger det nog åt dina firrar oxå, se bara till att det inte är med jod.

Har någon någonsin upplevt någonting negativt att använda salt med JOD? Jag vet att jag har använt det ett flertal gånger utan några som helst bieffekter. Med den lilla mängd salt vi använder, som dessutom innehåller en väldigt liten mängd 'skadliga' ämnen, så spelar det INGEN roll. Och det kommer jag säga tills någon motbevisar mig :)
#13 - 28 januari 2010 03:05
Jod är ju bakteriedödande så bakteriefloran i ditt filter tar skada.
Bilagor:
#14 - 28 januari 2010 03:41
Ove.P skrev:

Om din fisk får ett sår använder du hudlotion då? :d
Det som funkar för Homo Sapiens funkar ju inte alltid för fisk.
#15 - 28 januari 2010 07:46
Jag har en fråga som jag inte ännu fått något riktigt svar på: Varför ska man ha salt i karet? Vad är det bra för??
#16 - 28 januari 2010 12:07
Vigoez skrev:
Jag har en fråga som jag inte ännu fått något riktigt svar på: Varför ska man ha salt i karet? Vad är det bra för??

För att ta död på och för att förebygga parasitangrepp.
Du kommer få 1 miljon olika svar skulle jag tro! ;)
#17 - 28 januari 2010 13:13
Om din fisk får ett sår använder du hudlotion då? :d

.

Nej då använder jag bordssalt.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 januari 2010 13:33
Jag har de senaste 20 åren aldrig använt salt och har inte sett några som helst negativa effekter av att inte använda detta
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 januari 2010 13:37
Vigoez skrev:

Om man får nitrit i akvariet (vilket man självklart inte får om man sköter akvariet) så mildrar salten den hegativa effekten av salt.

Salt utjämnar fiskens osmostiska balans och detta är bra, men huruvida man skall använda enbart vid sjukdom eller alltid finns det olika åsikter om.

Efter långt testande använder jag som sagt i alla fall inte salt
#20 - 28 januari 2010 14:45
Ok, men finns det inget salt i sjön där firrarna lever i naturen? I mitt fall kommer de från malawi - och tanganyikasjöarna. OBS! De är ej vildfångade!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 januari 2010 14:47
Vigoez skrev:
Ok, men finns det inget salt i sjön där firrarna lever i naturen? I mitt fall kommer de från malawi - och tanganyikasjöarna. OBS! De är ej vildfångade!

Ytterst lite - i alla fall så lite att man inte behöver använda salt i akvariet av den orsaken
#22 - 28 januari 2010 14:56
Ytterst lite - i alla fall så lite att man inte behöver använda salt i akvariet av den orsaken

Ok, men jag har en annan fråga som inte rör det här ämnet. Jag råkade se fel på mitt papper där det står skrivet hur mycket av varje medel jag ska hälla i vid varje vattenbyte. Jag hällde i 15 ml nitrateminus i stället för 2,5 ml som det egentligen skulle vara! Leder detta till katastrofala följder eller kan jag sätta mig i fåtöljen med lugnet i behåll??

Det var i ett 54l kar med ornatus.
#23 - 28 januari 2010 15:23
50% vattenbyte skulle jag göra för att vara på säkra sidan
#24 - 28 januari 2010 15:25
Jag har ju precis bytt vatten! Ska jag alltså byta 50% till nu då eller?

Jag är extremt rädd om detta kar då det lyckats bildas ett etablerat par och en massa yngel. Så jag vill inte göra fel!!
#25 - 28 januari 2010 15:45
ja då skulle jag absolut byta vatten!
om du har precis bytt vatten är det väl ingen fara alls.

vilket låter farligast. vanligt vatten eller kemikalier?

jag hade bytt på en gång
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 28 januari 2010 15:48
Vigoez skrev:
Ok, men jag har en annan fråga som inte rör det här ämnet. Jag råkade se fel på mitt papper där det står skrivet hur mycket av varje medel jag ska hälla i vid varje vattenbyte. Jag hällde i 15 ml nitrateminus i stället för 2,5 ml som det egentligen skulle vara! Leder detta till katastrofala följder eller kan jag sätta mig i fåtöljen med lugnet i behåll??

Det var i ett 54l kar med ornatus.

Jag känner inte till detta preparat - antar att det är någon form av bakteriekultur och dessa brukar man ofta kunna övderdosera.

Men som sagt jag vet inte, däremot så skall man aldrig övderdosera mediciner.
Vad är det för skillnad mellan ett gift och en medicin - jo mängden;)
#27 - 28 januari 2010 16:02
Ja, det är något preparat som "reduces nitrate".

Det står att preparatet är helt ofarligt för fiskar och växter men det står inget om huruvida det skulle vara farligt vid överdosering.

På länken ser man preparatet.

http://www.aquaessentials.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=621
#28 - 2 februari 2010 15:40
Om man får nitrit i akvariet (vilket man självklart inte får om man sköter akvariet) så mildrar salten den hegativa effekten av salt.

Salt utjämnar fiskens osmostiska balans och detta är bra, men huruvida man skall använda enbart vid sjukdom eller alltid finns det olika åsikter om.

Efter långt testande använder jag som sagt i alla fall inte salt

Ja, det kanske för klarar varför zoo butiker säger att man ska ha salt, till dom som är förstagångare och köper nytt akvarium..pg a nitraten...om man inte sköter sitt akvarium rätt.
Jag hade en mal för ett tag sen som hade fått sår, och han var lite vit vid såret, då hade jag i havssalt och höjde tempen, sen försvann det..och SJÄLVKLART VATTENBYTE INNAN. :D Men det är nog alla dom kombinationerna, och inte bara saltet. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 2 februari 2010 15:54
candra skrev:
Ja, det kanske för klarar varför zoo butiker säger att man ska ha salt, till dom som är förstagångare och köper nytt akvarium..pg a nitraten...om man inte sköter sitt akvarium rätt.

Nitrat som du skriver är nästan alltid ofarligt för fiskar, därmot inte nitrit
#30 - 2 februari 2010 17:02
Jag känner inte till detta preparat - antar att det är någon form av bakteriekultur och dessa brukar man ofta kunna övderdosera.

Men som sagt jag vet inte, däremot så skall man aldrig övderdosera mediciner.

Vad är det för skillnad mellan ett gift och en medicin - jo mängden;)

Helt sant, det medel vi använder för att döda råttor med används också för att förhindra att äldre personers blodomlopp inte skall korka igen..

Men just detta medel är svårdoserat och många dör av överdos (men då är de rätt svaga redan innan och hade dött även om de inte fått medlet)

syftar på Warfarin, så nu gick vi lite OT med :P
Bilagor:

Annons