salt i vattnet

#1 - 14 maj 2006 08:18
Hej!
Jag har lite funderingar,ska man tillsätta salt i akvariumet vid varje vattenbyte..?Isåfall hur mycket...?
Jag har ett väldigt högt ph värde i vattnet,kan kalkstenen orsaka detta tror ni, så att jag ska ta bort dessa?

Vore tacksam för svar!!![:o]
#2 - 14 maj 2006 08:35
Finns ingen anledning att tillsätta salt, håller man på med salt kan man till slut få en koncentration av salt om man inte mäter salthalten emellanåt. vattnet har ju en naturlig avdunstning men saltet avdunstar inte och tillsätter man samma mängd salt vid varje vattenbyte så bygger man upp en ohälsosam koncentration till slut! Salt är bra en kortare period vid sjukdom däremot.

kalkstenen höjer vattnets ph, speciellt om vattnet är mjukt och har lågt ph. själv har jag ett hårt vatten med högt ph och då påverkar inte kalksten särskilt mycket.
#3 - 14 maj 2006 08:36
Hej!

Det finns flera bud angående salt. Några tycker hela tiden, andra tycker bara om man har sjukdomar eller andra problem. Jag kör på "sjukdom + problem". Till problem räknas även uppstart av akvarium där fiskarna tål de giftiga ämnen som bildas, ammonium & nitrit, bättre med salt i vattnet. Jag har i 1ml/10L, dvs 1 kryddmått per hink.

Kalkstenen kan orsaka detta ja, hur högt har pH du och vilka fiskar har du?
mvh Mattias
#4 - 14 maj 2006 09:24
[QUOTE=åheim]håller man på med salt kan man till slut få en koncentration av salt om man inte mäter salthalten emellanåt.[/QUOTE]

Om man byter vatten, det räcker med så lite som 10% (bättre med mer), kommer salthalten att stabiliseras vid samma koncentration som i påfyllningsvattnet.

Annons