Ytterligare en användning för salt är för att minska giftverkan av nitrit. Även mycket små mängder salt kan göra så att fisken bara mår lite illa istället för dör om man får nitrit.
Black molly är en hybrid mellan flera olika bräckvattenslevande mollys från centralamerika. Precis som föräldraarterna (och de flesta andra bräckvattensfiskar) är black molly mycket tålig mot olika salthalter, och kan leva och fortplanta sig i både rent sötvatten och i rent havsvatten, och allt däremellan.
Jag har inte själv märkt det, men kan dock gott tänka mig att den är känsligare i rent sötvatten än i bräckt vatten.
Dina tetror har säkert inga problem med lite salt i vattnet, men dina växter kan tänkas ha det - många växter är mycket känsliga mot salt. Du skulle dock kunna tillsätta motsvarande cirka en tesked bordssalt per tio liter vatten när du gör vattenbyten. Det torde inte skada dina växter (och förstås än mindre dina fiskar), och kunde kanske möjligen eventuellt öka trivseln något för dina black molly.
Ett ännu bättre sätt att tackla nitriten är ju förståss att byta vatten, nybörjare kan få intrycket att man kan komma undan det genom att salta i akvariet, det gäller att vara tydlig!;):D
Problemet med att hålla Blackmolly tillsammans med andra fiskar är ju att om man saltar akvariet för mollynas skull så kan man mycket väl förstöra trivseln för någon annan art, därför tycker jag att man skall avstå från att salta akvariet, det är ju [SIZE=3][COLOR=red]
sötvattensfiskar[/COLOR][/SIZE] vi normalt håller i våra akvarier, det är ytterst få fiskar som
[COLOR=blue]KRÄVER[/COLOR] salt/bräckt vatten, och om blackmollysarna trivs utan så varför krångla till det med salt i onödan?:p:D