Salt med JOD = bra...!?

#1 - 28 mars 2006 20:58
Satt och läste i seras häfte om fisksjukdomar. De flesta som varit på forunet ett tag vet ju att det brukar sägas att man INTE ska ha i salt med jod i akvariet.

I seras häfte hittar jag följande:

"Brist på jod-

I vissa områden inehåller det naturliga vattnet inte tillräckligt med jod. Hos djur och människor leder det till bildning av struma, när jod inte kan tas upp med maten. Även fiskar kan lida av denna bristsjukdom. Då bildas en stor böld i strupområdet. Hos stora fiskar kan det även växa en böld ur gälområdet. En operativ borttagning hjälper bara tillfälligt, efter några veckor har strupen vuxit till sig igen.

Ger man fiskarna jod regelbundet, tillbakabildas även stora strupbölder av sig själv. Du kan t ex regelbundet tilsätta sera mineral salt vid vattenbyte. Även utfodring av jodhaltigt foder hjälper och verkar förebyggande."

Sen står det bara en massa information/reklam om seras produkter.
#2 - 28 mars 2006 21:47
Ja, det är helt riktigt. Jodid är faktiskt livsnödvändigt för fisk och människor. Anledningen till att det är jod i saltet är att sveriges berggrund har låga halter av jodid, och vi får därför inte i oss så mycket som vi borde. I gamla tider, när folk åt lokalt producerad mat och man inte tillsatte jodid till saltet, var jodidbrist, struma, rätt vanligt.

Det här med att "jod är giftigt" är ett missförstånd - det är riktigt att JOD ÄR mycket giftigt, men det som är i salt är JODID. Att man inte får använda salt med jodid är helt enkelt en akvaristisk vandringssägen, en myt.

EDIT: Jag tillåter mig dock OCKSÅ att tro att det är extremt sällsynt att akvariefiskar utvecklar jodidbrist, förutsatt att man matar dem med normalt fiskfoder, och att det är helt onödigt att köpa speciella jodidtillsatser till sötvattensakvarier. Det mesta fiskfoder innehåller nämligen djur från havet, och bör ha ganska höga halter jodid i sig.
#3 - 28 mars 2006 21:50
oj då.. de va väldigt roligt o veta faktiskt. intressant azur.

hur många akvarister vet om de egentligen?
#4 - 28 mars 2006 21:53
Jo att det är nödvändigt för människor är ju allmänt känt.

Det är bara så dumt att folk ofta köper dyrt "akvariesalt" i onödan.
#5 - 28 mars 2006 21:54
[QUOTE=andreassofus]oj då.. de va väldigt roligt o veta faktiskt. intressant azur.

hur många akvarister vet om de egentligen?[/QUOTE]

Tsss, så får han hela äran =P

Iof tror jag han har påpekat det tidigare men ändå =)
#6 - 28 mars 2006 21:56
[quote=join4t]Tsss, så får han hela äran =P

Iof tror jag han har påpekat det tidigare men ändå =)[/quote]

tja de va ju han som skrev de så ja ger han den äran .

ville du kanske ha äran istället för att du frågade hur det va?? :p
#7 - 28 mars 2006 21:57
[QUOTE=andreassofus]tja de va ju han som skrev de så ja ger han den äran .

ville du kanske ha äran istället för att du frågade hur det va?? :p[/QUOTE]

Nä jag ställde ingen fråga! Jag förklarade för er vilsna själar hur det låg till genom att citera information.
#8 - 28 mars 2006 22:00
tyckte ja såg ett frågetecken i rubriken..

hur som helst så va de intressant, ta åt dig äran om du vill ;)
#9 - 28 mars 2006 22:23
Oj, sant, men det frågetecknet var ett lockbete...eller nåt =)

Jo det är intressant, undrar hur många fler akvarierelaterade myter som finns "där ute". Tycker att det är kul när myter i största allmännhet krossas =)
#10 - 28 mars 2006 23:43
tål att påpekas att det är betydligt mer jod i jodberikat bordssalt, än i havssalt, ca 250ggr mer.

för människor är ODI av jod 150-300 microgram och ett intag på 1000 microgram är hälsovådligt.

Någon här som vet hur höga jodnivåer fiskar faktiskt tål?

sen så är det inte jodid som är den vanligaste formen av jod i havsvatten, utan jodat.
#11 - 29 mars 2006 05:56
Den mängd jod som tillsätts det salt som vi använder i hushållet är giftig för fiskar enligt tillgängliga källor.
Vakuumsalt är det enda saltet som inte har några tillsatser.

Annons