Salt & Molly

#1 - 16 april 2004 12:24
<font face="Arial">Jag tycker att segelfensmolly och black molly är duktiga algätare och jag skulle vilja ha dem i ett sällskapsakvarium.
Läser man skötselråd för segelfensmolly och black molly står det ofta att de behöver en salttillsats för att få optimala förhållanden.

Mitt problem är att jag framförallt skall ha pansarmalar i akvariet och för dem gäller att de är känsliga för salt i vatten!

Min fråga är därför, kan man ha mollys utan salttillsats men att de ändå trivs och frodas? </font id="Arial">
#2 - 16 april 2004 12:36
Det går säkert men det blir nog svårt. Det bästa är om man har fiskar som passar ihop så blir det enklare men du kan ju prova så får du se.
#3 - 16 april 2004 12:58
jag har black molllys och jag har inga tillsatser i karet!,inge salt och sånt.dom trivs jättebra!
#4 - 16 april 2004 13:03
Jag har både Mollys och Pansarmalar. För att få ynglen att överleva till vuxen ålder var jag tvungen att ha lite salt i. Pansarmalarna har inte tagit skada av det. De är faktsikt de fiskarna som jag har haft längst just nu.
#5 - 16 april 2004 19:36
Det med molly och salt skall man kanske ta det vackert med, Vist molly kan vara en bräcktvattenfisk, men ta reda på där mollyn kommer ifrån om den är odlad på bräcktvatten eller sötvatten. Är den odlad på sötvatten skall man nog inte tillsätta så mycket salt, för de är inte vana med det. Och varför skall man ändra nå´t som funkar.
#6 - 16 april 2004 20:36
Både molly och guppy kommer från bräckvatten urspungligen.Visst kan det funka utan salt- precis som pansarmalar kan tolerera lite salt bevisligen-men jag skulle inte rekommendera det. När jag har avstått från salt har jag alltid haft mer problem med parasitangrepp hos guppy och vitaprick hos mollys. Det är iaf min erfarenhet. jag har haft i princip bara levandefödare genom åren.Sen tycker jag att levandefödare kan vara lite känsliga rent generellt.

Annons