salt till black molly?

#1 - 29 juli 2003 20:12
hej hej! hur mycket salt ska man ha i ett 65 liters akvarium med Black Molly? Det finns även scalarer, guppy och platy i det. och så har jag ännu en fråga. äter pansarmalar och kuli-ålar yngel? kram Emma [:-117]
#2 - 29 juli 2003 20:15
Har vi inte diskuterat detta förut?

Låt bli saltet, de behöver det inte!

Swetrot
#3 - 30 juli 2003 16:23
varför behövs det inte
#4 - 30 juli 2003 16:33
hejzan!!!
Man måste inte ha salt men dom trivs bäst om du har salt...du blir åxo av med vissa sjukdommar, om du har salt ta då HAVS SALT... och du kan väll ta typ 3matskedar med salt..de gör inge attdu har salt i akvariet även om det finns andra akvarie fiskar...

LYCKA TILL

MVH Ida.M
#5 - 30 juli 2003 16:36
Därför att Black Molly inte är en saltvattensfisk eller en bräckvattensfisk. Salt i lägre doser än 1 dl/100 liter vatten har i regel en extremt liten eller ingen påverkan alls på akvariefiskar, utom de som är känsliga mot salt. Det motsvarar fortfarande bara 0,1% salthalt vid den blandningen. Östersjön vill jag minnas har en salthalt på runt 1%.

Några fiskar är känsliga mot salt, och de dör vid sådana salthalter. De enda gångerna det är motiverat att ha salt i karet är om fiskarna råkat ut för sjukdom typ vita-prick-sjukan där saltet kan hjälpa fiskarna att inte förlora för mycket vätska genom sina sår.

Men det finns risker med att tillsätta salt, och det är att hålla reda på doseringen. Salt bryts inte ned och det dunstar inte. Därför är det lätt hänt att man överdoserar saltet vid vattenbyten, så att man sakta bygger upp riktigt mycket salt i vattnet.

Saltet gör att nya fiskar har svårare att acklimatisera sig, och fiskar som går från ditt akvaruim till ett annat där man inte har salt får det jättesvårt.

Eftersom Black Molly fungerar jättebra utan salt, så tycker jag bara att det är att utsätta fiskarna för en stor risk att börja blanda ned det. Jag är övertygad om att jordens akvarister som kollektiv betraktat tar död på fler fiskar i sina strävanden att göra deras vatten bättre, än vad som dör av att de får gå i kranvatten utan specialla arrangemang.

Swetrot
#6 - 30 juli 2003 16:39
Jag har salt i mitt akvarium. Det är bara bra med lite salt tycker jag. När jag hadde guppys fick dom gå i ett "salt bad" i några minuter innan jag lag dom i mitt stora kar. Saltet är bra mot parasiter. Så jag tycker du kan ha i lite salt.
#7 - 30 juli 2003 16:47
Vi diskuterade mycket runt salt för ungefär en månad sedan på Zoopet. Den diskussionen finner ni här:

<http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11944&SearchTerms=skitsnack>

Swetrot
#8 - 30 juli 2003 16:53
Ursprungligen skickat av emmapemma_90

hej hej! hur mycket salt ska man ha i ett 65 liters akvarium med Black Molly? Det finns även scalarer, guppy och platy i det. och så har jag ännu en fråga. äter pansarmalar och kuli-ålar yngel? kram Emma [:-117]

Blackmolly behöver inte salt. Om du tillsätter salt så dör dina pansarmalar.
#9 - 30 juli 2003 18:20
jag har ektozon salt kan jag ha de då?
helelr behöver man inte ha de
#10 - 30 juli 2003 19:48
Nej, man behöver inte ha Ektozon-salt heller. Spara på tillsatserna tills dina fiskar verkligen behöver det istället. Vårt kranvatten i Sverige är bland det renaste man kan få tag på i världen, det är billigt och de flesta fiskar klarar av att gå i det om akvariet i övrigt är i balans.

Swetrot
#11 - 1 augusti 2003 19:31
då gör jag slut på saltet då så köper vi inget jag litar på er
#12 - 1 augusti 2003 22:56
Emma frågade även om pansarmalar. De ska absolut inte ha något salt. De tål inte salt.

#13 - 1 augusti 2003 23:15
Mina metallpansarmalar har klarat av att ha salt i akvariet i över en vecka nu om det inte är två veckor. Det är svårt att hålla reda på tiden i semestertider. [:)]

Jag hade då 1 matsked jozo grovsalt utan jod per 100 liter vatten (den riktiga vattenmängden). Nu har jag slutat med saltet eftersom alla vattenvärden är perfekta och de kliar sig nästan inte alls nu. Så småningom kommer saltmängden minska när jag byter 15 liter vatten två gånger i veckan.

Annons