Därför att Black Molly inte är en saltvattensfisk eller en bräckvattensfisk. Salt i lägre doser än 1 dl/100 liter vatten har i regel en extremt liten eller ingen påverkan alls på akvariefiskar, utom de som är känsliga mot salt. Det motsvarar fortfarande bara 0,1% salthalt vid den blandningen. Östersjön vill jag minnas har en salthalt på runt 1%.
Några fiskar är känsliga mot salt, och de dör vid sådana salthalter. De enda gångerna det är motiverat att ha salt i karet är om fiskarna råkat ut för sjukdom typ vita-prick-sjukan där saltet kan hjälpa fiskarna att inte förlora för mycket vätska genom sina sår.
Men det finns risker med att tillsätta salt, och det är att hålla reda på doseringen. Salt bryts inte ned och det dunstar inte. Därför är det lätt hänt att man överdoserar saltet vid vattenbyten, så att man sakta bygger upp riktigt mycket salt i vattnet.
Saltet gör att nya fiskar har svårare att acklimatisera sig, och fiskar som går från ditt akvaruim till ett annat där man inte har salt får det jättesvårt.
Eftersom Black Molly fungerar jättebra utan salt, så tycker jag bara att det är att utsätta fiskarna för en stor risk att börja blanda ned det. Jag är övertygad om att jordens akvarister som kollektiv betraktat tar död på fler fiskar i sina strävanden att göra deras vatten bättre, än vad som dör av att de får gå i kranvatten utan specialla arrangemang.
Swetrot