Salt till klogrodor???

#1 - 11 juni 2008 08:06
I vår zooaffär står det att afrikansk dvärgklogroda ska ha salt i vattnet. När jag frågade sa de 1 tsk/10 liter vatten.

Jag har letat men inte hittat någonstans att man ska ha salt i vattnet till klogrodor. Finns här någon erfaren som kan hjälpa mig? Ska köpa några nästa vecka nämligen, akvariet står och blir redo :)
#2 - 11 juni 2008 09:57
Nej, inget salt. Lita inte på zooaffären, skaffa egen information! (vilket du gör nu, jättebra alltså)

kolla in hemsidan i min signatur
#3 - 11 juni 2008 10:48
Tack! Jag har varit in och läst på din sida redan tidigare och hittade ju inget om salt där heller. Då kör vi utan, så mycket enklare.
#4 - 11 juni 2008 10:51
Ibland har man ju salt för att ta död på farliga bakterier och sjukdomar, men i grodkaret ska du undvika det. Grodornas hud är mycket känslig och saltet blir väldigt starkt för dom. Dom lär överleva en mindre mängd salt, men det är inte nyttigt.

Får du problem med sjukdomar och sådan föreslår jag istället att du gör stora vattenbyten eller flyttar grodorna tills medecinering är klar...
#5 - 11 juni 2008 14:02
Blir lite arg när inte Zoo-affärer kan sånt!!!.[:(!]
#6 - 11 juni 2008 15:22
lottiz skrev:
Ibland har man ju salt för att ta död på farliga bakterier och sjukdomar, men i grodkaret ska du undvika det. Grodornas hud är mycket känslig och saltet blir väldigt starkt för dom. Dom lär överleva en mindre mängd salt, men det är inte nyttigt.

Får du problem med sjukdomar och sådan föreslår jag istället att du gör stora vattenbyten eller flyttar grodorna tills medecinering är klar...
Man har INTE salt i vattnet för att ta död på farliga bakterier.
Man har salt i vattnet för att hjälpa djurets osmotiska balans.

Vet du säkert att afrikansk dvärgklogroda är särskilt känslig mot salt eller antar du bara?
Jag tror överlag grodor knappast är känsligare för salt än sötvattensfiskar. Svenska åkergrodor kan man bl.a. hitta i Östersjön på platser där är betydligt högre salthalt än angivna 1 tsk/10 L vatten...
#7 - 11 juni 2008 21:32
Wunder skrev:
Man har INTE salt i vattnet för att ta död på farliga bakterier.

Man har salt i vattnet för att hjälpa djurets osmotiska balans.

Vet du säkert att afrikansk dvärgklogroda är särskilt känslig mot salt eller antar du bara?

Jag tror överlag grodor knappast är känsligare för salt än sötvattensfiskar. Svenska åkergrodor kan man bl.a. hitta i Östersjön på platser där är betydligt högre salthalt än angivna 1 tsk/10 L vatten...

Groddjur är känsliga mot salt.
#8 - 11 juni 2008 22:46
#9 - 12 juni 2008 18:37
rödtoppen skrev:
Groddjur är känsliga mot salt.
Källa på det?
Jag ställer mej tveksam.

På länken som eriahl postade så kan du bl.a. läsa:
"Treatment Options
# Aquarium Salt - kills most types of fungus and bacteria. Some people would say that salt is bad for frogs. I have used it with treating sick frogs and never saw any problem with my frogs."

Han har ju iofs fel att saltet skulle döda svamp och bakterier, men om han saltat sina grodor utan problem lär de ju knappast vara så känsliga eller hur?

Annons