salt vid varje vattenbyte???

#1 - 6 januari 2006 09:49
jag har provat att hälla i 4dl (2dl/100l) salt i mitt 222 liters akvarium för att jag har troligtvis en sjuk firre[B)] [:(]
läste i min bok (back to nature guide om malawicikider) att om man har en fisk som är sjuk så kan man hälla i salt men kan man göra det varje vattenbyte och hur mycket? är det bra att göra det utan att en fisk är sjuk?

något annat ni vet om detta så säg bara till...kan aldrig bli för mycket info[:P]
mvh christoffer
#2 - 6 januari 2006 10:40
är det ingen som vet!?!?[:O] [:O] [:O]
#3 - 6 januari 2006 11:08
Användningen av salt är vida tvistat på zoopet så det finns massor att hitta genom att söka. Om du vill bibehålla den saltmängd som du har nu så skall du fortsätta att dosera vid vattenbyte, men bara för det bytta vattnet.

Jag anser att man inte skall använda salt vid normal drift om fiskarna inte kommer från vatten med högre salthalt än i kranvattnet. Vidare tror jag att ett salt som är gjort för revakvarium är bättre för fiskarna än andra salter efterssom det har ett mer balanserat mineralinehåll.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 januari 2006 11:27
Det finns som Tropfrog skriver olika åsikter och jag har genom årens lopp med Malawi (ca. 30 år) testat bägge sakerna . dvs att kontinuerligt köra med salt eller bara vid behov och mitt svar är fortfarande - vet inte.

Klart är att den mäng salt man lägger i inte kan döda de bakterier man eventuellt vill ha bort. Däremot så underlättar en högre saltmängd i sötvatten (tvärtom i saltvattesakvarier) det för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen. Detta leder till att den får mer kraft över för att bekämpa den skadliga bakterien.

Sedan är då frågan om man konitinuerligt skall hjälpa fisken att upprätthålla den osmotiska balansen, eller bara vid behov.
Kanske är det så att kontinuerlig tillsättning av salt medför att fisken får så mycket hjälp att deras eget immunförsvar försvagas (behöver inte arbeta så mycket med salt i vattnet) över en längre period och att detta sedan får negativa kosekvenser när den sedan verkligen blir sjuk.
Andra menar att rsiken för sjukdom minskar rejält om man hela tiden använder salt.
Ingen VET nog svaret.

Själv använder jag inte salt (annat än vid vissa tillfällen) - men det är faktiskt mest av bekvämlighetsskäl[:I] . Krångligt att hålla ordning på att man vid varje vattenbyte lägger i den mängd som motsvaras av vad man byter ut (det som har dunstat räknas inte).
#5 - 6 januari 2006 13:18
[quote=Kjell Fohrman]Det finns som Tropfrog skriver olika åsikter och jag har genom årens lopp med Malawi (ca. 30 år) testat bägge sakerna . dvs att kontinuerligt köra med salt eller bara vid behov och mitt svar är fortfarande - vet inte.

Klart är att den mäng salt man lägger i inte kan döda de bakterier man eventuellt vill ha bort. Däremot så underlättar en högre saltmängd i sötvatten (tvärtom i saltvattesakvarier) det för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen. Detta leder till att den får mer kraft över för att bekämpa den skadliga bakterien.

Sedan är då frågan om man konitinuerligt skall hjälpa fisken att upprätthålla den osmotiska balansen, eller bara vid behov.
Kanske är det så att kontinuerlig tillsättning av salt medför att fisken får så mycket hjälp att deras eget immunförsvar försvagas (behöver inte arbeta så mycket med salt i vattnet) över en längre period och att detta sedan får negativa kosekvenser när den sedan verkligen blir sjuk.
Andra menar att rsiken för sjukdom minskar rejält om man hela tiden använder salt.
Ingen VET nog svaret.

Själv använder jag inte salt (annat än vid vissa tillfällen) - men det är faktiskt mest av bekvämlighetsskäl[:I] . Krångligt att hålla ordning på att man vid varje vattenbyte lägger i den mängd som motsvaras av vad man byter ut (det som har dunstat räknas inte).[/quote]
menar du att man bara ska ha salt när en fisk är sjuk? eller ska man ha ett annat medel man köper i fiskaffärer??
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 januari 2006 13:50
menar du att man bara ska ha salt när en fisk är sjuk?

Skrev jag så oerhört otydligt???????

Så här står det bl.a. "mitt svar är fortfarande - vet inte"
#7 - 6 januari 2006 16:24
[quote=Kjell Fohrman]Skrev jag så oerhört otydligt???????

Så här står det bl.a. "mitt svar är fortfarande - vet inte"[/quote]

sorry.är ganska trög av mig[V] [:(] [:o]

Annons