Saltvatten?

#1 - 9 maj 2004 18:42
Vad jag har förstått ska en mindre mängd salt i akvarievattnet verka skyddande mot sjukdomar hos fiskarna, är det bara det som är fördelen? Bör jag ha salt i vattnet i mitt akvarium med Silverhaj, Kardinaltetra, Pleco och Scalare eller är det bara vid sjukdom?
#2 - 9 maj 2004 19:24
Tror inte det. Som jag har förstått ska man bara ha salt under medicinering med vissa fiskar som discus..... och det e ju inte bra att förebygga med salt... tänk om det kommer den dag då dina fiskar bli sjuka och då funkar inte salt!

/Niklas
#3 - 11 maj 2004 14:17
Jag kör med salt hela tiden.. allt vatten i naturen är ju mer eller mindre salt..

Läste någonstans att 3 msk per 100 liter klarar ALLA fiskar av.. sen måste man börja kolla upp olika arter.

Sen till crossniklas kommentar så måste jag bara svara, om saltet bidrar till att du inte får sjukdomar, varför skulle man då inte ha i det?
#4 - 11 maj 2004 15:00
Tack, nu känns det som om jag har lite bättre koll på saltfrågan!
[:-106]
#5 - 11 maj 2004 15:04
Om du använder Seltin istället för vanligt salt så tillsätter du även Kalium.
#6 - 12 maj 2004 12:37
Vad är Kaliumet bra för?
#7 - 12 maj 2004 12:50
Det är bra om du har växter.
#8 - 12 maj 2004 12:51
dock är inte salt bra för dom flesta växterna.
#9 - 12 maj 2004 12:56
Ok de enda växter jag har i akvariet just nu är hornsäv och javamossa och de ska ju både vara tåliga och billiga så det går nog bra =)
#10 - 12 maj 2004 13:03
hmm mina växter växer så det knakar och jag tillsätter Seltin för Kaliumet´s skull.

Men jag tillsätter ju inte så mycket heller bara så att det ungefärliga K upptaget täcks.
#11 - 2 juni 2004 23:12
Var köper man seltin????? [:-116]
#12 - 3 juni 2004 06:29
Ursprungligen skickat av golv

Var köper man seltin????? [:-116]

I din närmaste livsmedelsbutik.

/cobol
#13 - 3 juni 2004 12:37
Jag kör med salt hela tiden.. allt vatten i naturen är ju mer eller mindre salt..

Helt sant, men och andra sidan så innehåller allt kranvatten också mer eller mindre salt. Så för den sakens skull behöver du inte stjälpa i salt.

Om du vill efterlikna naturliga vattens saltinehåll så räcker det inte med att tillsätta koksalt (nacl) inte heller ektoson hjälper. Vill du efterlikna den saltbalans som finns i naturen behöver du tillsätta flera olika sorters salt.
MVH
Magnus
#14 - 3 juni 2004 15:13
Och vill man efterlikna naturligt vatten från sydamerika, asien eller västafrika så får man faktist ta bort salt ur kranvattnet.

Mvh Janne
#15 - 3 juni 2004 16:48
Ursprungligen skickat av JE

Och vill man efterlikna naturligt vatten från sydamerika, asien eller västafrika så får man faktist ta bort salt ur kranvattnet.

Mvh Janne

Naturligt vatten från sydamerika, asien, västafrika????? Nu skojar du med mig. Du pratar om hela kontinentar och påstår att det inte finns naturligt vatten med salt i där????
MVH
Magnus
#16 - 3 juni 2004 21:51
Överväganda av de fiskar vi har i våra akvarier från dessa områden jag nämnt kommer från regnskogsområden eller tillrinning till dessa som består av regnvatten som faller i högre terräng.
Kanske i sydligaste Sydamerika finns där lite "saltare" vatten i mellersta och norra finns en del floder med högre pH upp till 8.0 men fortfarnade innehållande mindre saltmängder än vårat kranvatten, normalt för de flesta floder i detta område ligger konduktiviteten mellan 8 µS upp till 70-80 µS någon flod har lite högre beroende på terrängen den rinner igenom.
Likadant i Västafrika om man bortser från bräckvatten områden så ligger konduktiviteten mycket lägre än vårt kranvatten.
Asien kanske var att ta i men många av de fiskar vi har i våra kar kommer från regnskogsområdena med gamla floder och vattensystem som är urlakade och därmed har låg konduktivitet som Sydamerika.

Centralamerika har tom saltare vatten än Östafrika och därmed saltare vatten än i våra kranar och likadant med de många regnbågsfiskarna (inte alla) kommer från saltare vatten än i våra kranar från Australien tex där många mindre floder rinner genom sådan bergarter som avger rikligt med mineraler.
I ovanstående områden ligger konduktiviteten från ca 300 µS och hur högt det är som mest vet jag inte men upp mot 1000 µS i alla fall.

I vårt kranvatten ligger konduktiviteten oftast runt 300 µS men finns även där undantag som Uppsala och Skåne + några till med en mycket högre konduktivitet.
100 µS = 50 ppm TDS som står för den totala saltmängden.

Mvh Janne
#17 - 4 juni 2004 05:47
Nu börjar det att likna annat än generaliseringar. Jag tycker dock att du missat att dessa områden faktiskt är omgivna av tropiska hav som har massor av salt. Även en kirurgfisk ifrån thailand sägs vara en asiatisk fisk, vad säger du om det? Är det en asiat?
MVH
Magnus
#18 - 4 juni 2004 10:35
Jag såg en artikel om altumscalar från Rio orinoco. en intressant aspekt var nitrithalten i vattnet.. <1ppm. rätt imponerande.
#19 - 4 juni 2004 11:05
Ursprungligen skickat av plizken

Jag såg en artikel om altunscalar från Rio orinoco. en intressant aspekt var nitrithalten i vattnet.. <1ppm. rätt imponerande.

Kul, den artiklen vill jag se. Har du länk eller annan referens? Kanske anledningen att dom inte lyckas odla dom frekvent är att det är för låg nitrit(?)
MVH
Magnus
#20 - 4 juni 2004 11:35
Jag läste det i en bok om sydamerikansk fisk som fanns på en djuraffär i kungsängen norr om stockholm. Ska se om jag kan ta reda på vad det var för bok.
#21 - 4 juni 2004 13:00
Ursäkta att jag missade haven ;) tänkte nog mest på sötvattenfisk.
För att rätta plizken lite...ammonium och nitrit är i så låga halter i dessa floder och mäts mer i 0,001 ppm men däremot så kan man mäta upp hela 0,1-1,0 ppm nitrat ;) kanske något att tänka på om man vill odla Altum scalarer.

Mvh Janne

Annons