saltvattens akvarium som test

#1 - 20 maj 2008 05:38
Hej

Test akvarium för att se om det dels skulle kunna funka och om det skulle kunna vara något för mig,
Tidigare har jag bara haft sötvattens akvarium och har fortfarande o nu då detta lilla 25l saltvattens akvarium.

och det verkar funka som det ska hittils har jag bara levande sten och turbo sniglar o eremit kräftor och en liten krabba som följde med stenen, den har varit i enda sen starten.
Mer turbo sniglar och eremit kräftor kommer jag att köpa snart och lite andra roliga saker.

I början hade jag ingen ytavrinning bara en pump som cirkulera vattnet, blev mycket skräp på ytan o när alla alger kom oj vad det såg ut bruna långa alger nästan som slem, efter cirka en månad som var allt normalt igen,
Då med ytavrinning en lite specialare om jag får säga och med biobollar. Efter denna specialare så har vattnet och ytan blivit jätte klart och fint

Sen så byter jag 10% av vattnet varje vecka och har gjort sen starten.

Har även ett annat djur i akvariumet en mindre trevlig sak en borstmask säkert 15-20cm lång den var ca 5-10 cm i starten, växer som ogräs alltså. :)

Har fastnat för saltvattens akvarium.

Kommer även startas ett clown hotell inom en snar framtid, om nån vecka eller så, har ett som bara står och väntar på att komma ur sin kartong när ben ställningen kommer, sen är det full fart.

Bilder o mer text kommer både på mitt nuvarande salt akvarium och på mitt kommande akvarium.

har planer på att starta ytterligare ett salt akvarium men det ligger ännu bara i min planering och fundering då något lite större runt 100L men är bara tankar än så länge. men nu satsar jag på det jag har och på clown hotellet som snart kommer igång i det kommer det även bli lite fisk.

Sen har jag läst om andras clown hotell här och om att det kommer ut små bubblor i akvariumet, är detta något som är skadligt? jag tycker annars att det är fint med lite bubblor, har det i mitt lilla 25L sen jag gjorde min specialare, o det funkar. bara en fundering.
#2 - 20 maj 2008 18:01
Jag fick ut bubblor i början men det slutade efter ett tag, som du säkert sett så har många satt en bit filtermatta efter skummaren för att undvika detta.

Annons