Saltvattens filtersystem för sötvattensakvarium?

#1 - 14 juni 2009 12:57
Sitter och tänker på om det hade varit till fördel för ett sötvattensakvarium att ha samma typ av filtersystem som ett saltvattenskar. Tänkte då på Sump, skummare och UV-filter. Skulle dessa göra samma stora nytta i ett sötvattenskar?

Tänkte ett akvarium som har så bra filter att det inte behövs så mycket vattenbyte.

Tänk er ett akvarium på ca 2000 L med en sump på ca 200 liter. Skulle det vara tillräckligt för att byta kanske 100-200 liter varje/varannan vecka?

Vill mest starta en diskussion, ni som vet mer tell me :)
Guest
#2 - 14 juni 2009 13:09
Skummaren hade varit helt onödig..
Skrivet av Drygis på zoonen "Skummare är inte alls lika effektivt på att skumma bort protein i sötvatten, tyvärr, i rätt situation är det ett ypperligt hjälpmedel."

D.v.s. den är onödig ;)

Källa:http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2166455&p=0#2168854
#3 - 14 juni 2009 13:13
Ja jag sökte lite och hitta det med. Vill ha ett stort akvarium i framtiden. Dvs ca 200 liter. Men med växter och en filtervolym på 200 liter (sump) så kanske man kan köra mindre byten? Uv-som dödar alger.

Tänkte även på co2 men det kanske blir svårt när man har ytavrining, menar det luftar bort det. eller det är lungt? :)
#4 - 14 juni 2009 16:39
det finns ju både för- och nackdelar med sump.
Fördelarna är ju att man kan gömma undan så gott som all teknik (värmare, pumpar o dyl), man slipper filter i karet, filtervolymen kan ju dessutom bli i stort sett hur stor som helst och man kan använda belyst sump med växter för att "käka" nitrat.
Men det kan vara svårt att få avrinningen tyst och dessutom kan avdunstningen öka ordentligt beroende på hur systemet blir uppbyggt och för att slippa fylla på i tid och otid kan det därför vara bra med ett automatiskt "top-off system" (inte så avancerat, men ett bra hjälpmedel).
Jag har själv ett borrat kar som jag körde med sump som saltkar från början men sen jag gick över till sötvatten har jag inte kört med sump utan har kopplat ytavrinningen direkt till ett ytterfilter istället (av olika skäl, men det blev mindre meckigt så) nu funderar jag på att börja köra med sump igen.
#5 - 14 juni 2009 17:04
Matnil skrev:
det finns ju både för- och nackdelar med sump.

Fördelarna är ju att man kan gömma undan så gott som all teknik (värmare, pumpar o dyl), man slipper filter i karet, filtervolymen kan ju dessutom bli i stort sett hur stor som helst och man kan använda belyst sump med växter för att "käka" nitrat.

Men det kan vara svårt att få avrinningen tyst och dessutom kan avdunstningen öka ordentligt beroende på hur systemet blir uppbyggt och för att slippa fylla på i tid och otid kan det därför vara bra med ett automatiskt "top-off system" (inte så avancerat, men ett bra hjälpmedel).

Jag har själv ett borrat kar som jag körde med sump som saltkar från början men sen jag gick över till sötvatten har jag inte kört med sump utan har kopplat ytavrinningen direkt till ett ytterfilter istället (av olika skäl, men det blev mindre meckigt så) nu funderar jag på att börja köra med sump igen.

Hur funkar det med top-off då? :). Man kan ju köra med täckglas på sumpen så dunstar det ju inte lika mycket.

Tänkte om man har en stor sump och har aktivt kol och zeolit som suger upp kemiskt skit plus en enorm filteryta så borde man ju kunna byta lite vatten?. Tänkte som sagt även ha växter isf.
#6 - 14 juni 2009 18:07
det är ganska enkelt, en nivåvakt som slår till en pump när nivån sjunker, pumpen pumpar vatten från ett annat kärl och fyller på i sumpen. Nivån i karet kommer inte påverkas utan det är alltid i "sista" facket i sumpen som avdunstningen märks, så det beror lite på hur sumpen är konstruerad om detta ens blir ett problem, det blir fort ett problem i en liten sump eller en sump med många små fack.
Jag har som sagt inte haft sump i sötvatten och inte kunnat (av temperatur-skäl) försöka minska avdunstningen i mina (salt)kar, men den behöver nog inte bli särskillt hög om man bara kan "stänga till" lite kring sumpen
#7 - 14 juni 2009 18:35
Ja jag har lite dålig koll på hur en sump fungerar, läst lite men verkar finns 1000 varianter.
#8 - 14 juni 2009 20:26
jo man kan göra på olika sätt, finns inget "rätt" eller standardsätt. Ibland när jag tittar på hur en del gör sina sumpar (främst då inom saltvatten, har inte sett många sötvattensumpar) så undrar jag om de krånglar till det för att det ska vara krångligt... Ett fack där vattnet kommer ner, sen glasskivor som avdelare och så många sektioner man vill ha/behöver och så sist en returkammare, behöver inte vara krångligare. Det kan vara bra att säg två eller tre glasskivor som avdelare också så man kan leda vattnet "över under över" t e x för att slipp få med mikrobubblor upp i karet igen. Man behöver inte designa värsta labyrinten för vattnet eller ha ett flöde på 12000l/h genom sumpen (kanske inte direkt blir aktuellt i sötvatten ändå :) ). Men man ska tänka sig för ändå och inte göra för små fack, men tänker man efter före så är det inte raketforskning precis
#9 - 14 juni 2009 20:50
Okaj gott. Har redan börjat smida planer men det är lååångt borta än så länge :)
#10 - 15 juni 2009 14:02
Bygger man allting rätt från början så blir de ingga ljudproblem, mitt saltvattenskar har ett sumpsystem som är tystare än ett ytterfilter(om man slår av skummaren).

Dom vanliga snikrördragningarna med ett rör ner till sumpen låter nästan alltid som en toalett, drar man 2 rör ner och har ett på hävert(stryper med en ventil) så blir det knäpptyst.
Det andra röret skall bara ha en minimal stril (mindre än 2% av vattnet ner) men det skall vara fullt öppet för att fungera som reserv ifall att de första röret sätter igen.
Självklart så måste röret som går på hävert vara placerat lägre ner än backuppen så den återstartar automatiskt efter elavbrott.

Men som Matnil säger så rekomenderas ett påfyllningsystem för att kompensera för avdunstningen som sker, annars finns de en risk att returpumpen går torr.

Uv är inte så effektivt mot alger(förutom svävalger) jag har provat de i omgångar i sötvatten och det kändes aldrig kostnadseffektivt.

Läs på om sumpsystem på olika saltvattensidor så kan du säkert hitta en massa nyttig info och se lite olika lösningar.

//NiXoN
#11 - 15 juni 2009 17:37
NiXoN skrev:
Bygger man allting rätt från början så blir de ingga ljudproblem, mitt saltvattenskar har ett sumpsystem som är tystare än ett ytterfilter(om man slår av skummaren).

Dom vanliga snikrördragningarna med ett rör ner till sumpen låter nästan alltid som en toalett, drar man 2 rör ner och har ett på hävert(stryper med en ventil) så blir det knäpptyst.

Det andra röret skall bara ha en minimal stril (mindre än 2% av vattnet ner) men det skall vara fullt öppet för att fungera som reserv ifall att de första röret sätter igen.

Självklart så måste röret som går på hävert vara placerat lägre ner än backuppen så den återstartar automatiskt efter elavbrott.

Men som Matnil säger så rekomenderas ett påfyllningsystem för att kompensera för avdunstningen som sker, annars finns de en risk att returpumpen går torr.

Uv är inte så effektivt mot alger(förutom svävalger) jag har provat de i omgångar i sötvatten och det kändes aldrig kostnadseffektivt.

Läs på om sumpsystem på olika saltvattensidor så kan du säkert hitta en massa nyttig info och se lite olika lösningar.

//NiXoN

Tack tack, läsvärt :)

Annons