det finns ju både för- och nackdelar med sump.
Fördelarna är ju att man kan gömma undan så gott som all teknik (värmare, pumpar o dyl), man slipper filter i karet, filtervolymen kan ju dessutom bli i stort sett hur stor som helst och man kan använda belyst sump med växter för att "käka" nitrat.
Men det kan vara svårt att få avrinningen tyst och dessutom kan avdunstningen öka ordentligt beroende på hur systemet blir uppbyggt och för att slippa fylla på i tid och otid kan det därför vara bra med ett automatiskt "top-off system" (inte så avancerat, men ett bra hjälpmedel).
Jag har själv ett borrat kar som jag körde med sump som saltkar från början men sen jag gick över till sötvatten har jag inte kört med sump utan har kopplat ytavrinningen direkt till ett ytterfilter istället (av olika skäl, men det blev mindre meckigt så) nu funderar jag på att börja köra med sump igen.
Hur funkar det med top-off då? :). Man kan ju köra med täckglas på sumpen så dunstar det ju inte lika mycket.
Tänkte om man har en stor sump och har aktivt kol och zeolit som suger upp kemiskt skit plus en enorm filteryta så borde man ju kunna byta lite vatten?. Tänkte som sagt även ha växter isf.