Saltvattensakvaristens bästa vän?

#1 - 12 juli 2010 08:58
Inköpet av en Easyblade måste vara ett av de bästa köp till akvariet jag gjort. Easyblade är en rakbladshållare som man limmar på en algmagnet (tex magfloat) så att man kan skrapa bort kalkalger och andra hårt sittande alger som algmagneten normalt inte klarar av att ta.

Se även min akvarieblogg på pny.se
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 juli 2010 10:04
Verkar vara en mycket bra idé. Undrar om man skulle våga testa detta på algerna på rutan i mitt sötvattensakvarium. Det är ju så himla högt och även om jag har en värsting till algmagnet så vågar jag inte dra den längst ner mot gruset (risken finns då att det åker med ett luitet gruskorn) och därför är det nu rejält med alger de nedersta 2-3 centimetrarna
#3 - 12 juli 2010 10:35
Det tycker jag du skall testa. Man kan ju köra magneten vertikalt så att endast rakbladet kommer i kontakt med gruset och på så sätt iallafall minska risken för repor. Alger på rutan kan ju få det mest fantastiska akvarium att se mediokert ut.
#4 - 12 juli 2010 10:45
Hmm... den där grejen skall jag nog testa. Borde ju ta bort mina små gröna prickar som sitter som berget.
#5 - 13 juli 2010 08:59
Och var köper man sådana där Easyblades ??
#6 - 13 juli 2010 16:15
Om man ska skrapa kalkalger med hjälp av ett rakblad eller dem små prickiga grönalger som man brukar få på ett saltkar så måste man ändå tycker jag ta i lite för att få bort dem plus man måste hålla jämt med rakbladet för att inte få repor,men ger inte denna med sig då att den går över algerna??

Annars en jäkla bra sak!!en sån skulle man ha haft om den funkar som du beskriver..
#7 - 13 juli 2010 21:14
@Patrik. Mitt akvarium blev iallafall skinande rent med denna nya skrapa. Faktiskt mycket, mycket renare än jag brukar kunna göra det med den klassiska rakbladsskrapan eftersom jag slipper stå uppe på stegen ovanför akvariet när jag skrapar.
#8 - 14 juli 2010 12:02
Funkar den där skrapan bara till saltvattensakvarium??
#9 - 14 juli 2010 12:07
Eller går det till sötvatten också??
#10 - 14 juli 2010 16:07
Var köpte du den ?

Annons