Samlare=)

#1 - 7 februari 2010 12:06
Tänkte bara göra en tråd och se om det är några som samlar på saker??=)
Borde ju finnas någon som samlar hehe=)..ja har faktiskt en liten myntsamling här hemma hehe=) nördigt med kul som fan:D..så va samlar ni på???=)
#2 - 7 februari 2010 12:10
låter som rena tönten nu men -,- frimärken har från tidigt 60 tal pga att pappa seglade då och han köpte ett frimärke från varje stad han var i!
#3 - 7 februari 2010 12:11
har du några fina mynt då?
#4 - 7 februari 2010 12:15
Jag samlar på Chelsea Prylar och då helst orignal vara.
#5 - 7 februari 2010 12:17
låter som rena tönten nu men -,- frimärken har från tidigt 60 tal pga att pappa seglade då och han köpte ett frimärke från varje stad han var i!

hehe ja salmade på frimärken när ja va liten hehe:P..men nu är det mynt:P..nja några fina har ja la inte är mer ute efter lite udda och så vill inte ha perfekta mynt utan vill ha mynt som är använda som man kan se historien i=)..har en del mynt ifrån 1780 och dom är väldigt slitna:D
#6 - 7 februari 2010 12:18
Jag samlar på Chelsea Prylar och då helst orignal vara.

kan tänka mig att du kola mycket på tradera då va??=) där finns hur mycket som helst=)
#7 - 7 februari 2010 12:37
Jag samlar på strävhåriga foxterrier - ja, inte levande alltså, men i porslin och sånt. Hade en levande tidigare, helt underbar hund förstås.

Hälsningar
Jennifer
#8 - 7 februari 2010 13:30
kan tänka mig att du kola mycket på tradera då va??=) där finns hur mycket som helst=)
Har aldrig köpt nåt där faktiskt:D
#9 - 7 februari 2010 13:39
Har aldrig köpt nåt där faktiskt:D

tycker ja du ska kolla där=)..ibland kan dom ha massor av fina saker för samlare=)
#10 - 7 februari 2010 16:19
Helt beroende på att köpa domäner. Även ifall man inte har något projekt till dem.[:o]
#11 - 7 februari 2010 16:22
janson skrev:
Helt beroende på att köpa domäner. Även ifall man inte har något projekt till dem.[:o]

så du köper in www adresser?? hehe
#12 - 7 februari 2010 16:30
så du köper in www adresser?? hehe

Yepps. Har en del projekt och när jag väl läst klart högskolan skulle det vara kul om man kunnat leva på dem. Fast det går nog inte om jag inte kämpar rejält.
Men i dagsläget ger det ändå en bra bonus till studiebidraget.
#13 - 7 februari 2010 16:32
janson skrev:
Yepps. Har en del projekt och när jag väl läst klart högskolan skulle det vara kul om man kunnat leva på dem. Fast det går nog inte om jag inte kämpar rejält.

Men i dagsläget ger det ändå en bra bonus till studiebidraget.

hur många adresser äger du då?
#14 - 7 februari 2010 17:20
jag samlar på en massa saker:) 2 av de är ljus och porslins-dockor :D
#15 - 7 februari 2010 18:36
min mamma samlar på elefant figurerhon har en hel del
#16 - 7 februari 2010 21:19
Jag samlar på mynt, kalle anka pocket och finn och fiffi:)
#17 - 8 februari 2010 17:09
Ingen som samlar på Zippo tändare??=)
#18 - 8 februari 2010 17:24
Jag är en sådan där typ som med lätthet skulle kunna bli en såndär som har 20 katter eller något i en liten lägenhet när jag blir gammal. Jag har lätt för att samla på mig grejer samtidigt som jag har oerhört svårt för att göra mig av med något.

Något specifikt samlande har jag egentligen inte men jag köper alldeles för mycket skivor (min samling) och filmer (min samling) i förhållande till hur mycket pengar jag tjänar. Blir lätt att både skivor och filmer blir stående väldigt långa tider innan jag lyssnar och ser på dem. Mer specifikt bland filmerna kan man väl säga att jag samlar på en serie Disney-släpp som heter Walt Disney Treasures där man varje år släpper en begränsad upplaga av 3 eller 4 dvder med gamla klassiska disney-produktioner (både animerat och spelfilm).

Ett tag samlade jag på gamla tv-spelskonsoller men la av med det rätt tidigt eftersom de tar så mycket plats.

solis: Jag hade alla Finn & Fiffi som fanns utgivna i Sverige, men så flyttade jag hemifrån och orkade inte dra med mig allting på en gång. När jag väl skulle hämta albumen så hade min mor redan skänkt dem till en loppmarknad. :(
#19 - 8 februari 2010 17:34
myslas skrev:
Jag är en sådan där typ som med lätthet skulle kunna bli en såndär som har 20 katter eller något i en liten lägenhet när jag blir gammal. Jag har lätt för att samla på mig grejer samtidigt som jag har oerhört svårt för att göra mig av med något.

Något specifikt samlande har jag egentligen inte men jag köper alldeles för mycket skivor (min samling) och filmer (min samling) i förhållande till hur mycket pengar jag tjänar. Blir lätt att både skivor och filmer blir stående väldigt långa tider innan jag lyssnar och ser på dem. Mer specifikt bland filmerna kan man väl säga att jag samlar på en serie Disney-släpp som heter Walt Disney Treasures där man varje år släpper en begränsad upplaga av 3 eller 4 dvder med gamla klassiska disney-produktioner (både animerat och spelfilm).

Ett tag samlade jag på gamla tv-spelskonsoller men la av med det rätt tidigt eftersom de tar så mycket plats.

solis: Jag hade alla Finn & Fiffi som fanns utgivna i Sverige, men så flyttade jag hemifrån och orkade inte dra med mig allting på en gång. När jag väl skulle hämta albumen så hade min mor redan skänkt dem till en loppmarknad. :(

ja hade ca 450 dvd filmer hemma sen sålde ja av allt för dom tog för stor plats:D..och så hittade ja ingen snygg hylla eller så till det heller
#20 - 8 februari 2010 21:10
myslas skrev:

Trist med finn och fiffina, jag har lyckats få ihop alla för några månader sen tack vare internet villket var en liten lycka för mig, har letat på marknader i flera år och hittat några fynd då och då villket var välldigt kul.:)
#21 - 8 februari 2010 21:19
jag har ca 720-750 DVD, svårt att ha stenkoll :P just nu ligger dom i flyttlådor, ska försöka fixa en snygg ''bokhylla'' till dom :)
#22 - 8 februari 2010 21:21
sen samlar jag lite smått på tvspel-konsoller, har ett gäng nes+40spel, ett snes, ett 64, ett ps2, ett ps3. men har inte tid att spela på nått av dom :P
#23 - 8 februari 2010 21:43
Jag samlar på Victoriaciklider
#24 - 8 februari 2010 22:21
Får väll bli den första då, jag samlar på modellbilar scala 1:18, har väll ett hundra tal :)
#25 - 8 februari 2010 22:47
8-900 vinylskivor (näst intill bara techno)
42 par sneakers
56 par solglasögon
33 kockknivar av olika slag

Jag erkänner, jag har ett sjukligt samlarbehov...
#26 - 9 februari 2010 03:51
Navelludd :d
#27 - 9 februari 2010 11:44
Jag samlar på pepparkaksformar och har drygt 200 olika "motiv", storleksdubbletter mm oräknade.
Dessutom samlar jag på knäpp musik, typ "Vild och vacker" med Ivan Boring.
#28 - 9 februari 2010 11:52
jag funderade både länge och väl här men har insett att jag tvärtemot en samlare istället slänger/säljer/gör mig av med i princip allt jag inte ser nån direkt nytta av :P

Det enda man skulle kunna säga att jag samlar på är datordelar. tror nog jag har tillräckligt mycket delar hemma för att slänga ihop minst 5-6 kompletta datorer i brukligt skick.
#29 - 9 februari 2010 19:04
Vandal skrev:
8-900 vinylskivor (näst intill bara techno)

42 par sneakers

56 par solglasögon

33 kockknivar av olika slag

Jag erkänner, jag har ett sjukligt samlarbehov...

Hur får du plats med allt???:P:D
#30 - 9 februari 2010 21:39
Måste nog tyvärr säga att jag samlar på bilar... Riktiga, fullstora, fungerande bilar i skala 1:1 alltså :)
Har bara blivit så att jag köpt en bil, köpt ny, gett fan i att sälja den gamla o.s.v. :) Dock tre bilar som är lite "ögonstenar": en Hudson -47 street rod, en Calibra turbo (racepreppad med bur, banchassi och rejält med motor), samt en Vauxhall som är ett blivande projekt.. Någon fler med bilintresse här kanske?
#31 - 9 februari 2010 22:09
bilar är skoj :) har tyvärr inte tillräckligt med ekonomi för att samla :P har en ford probe V6 USA-modellen son står inne över vintern, säljas till våren. och kör en 850 som får gå tills den rasar ;)
#32 - 9 februari 2010 22:22
hult87 skrev:
bilar är skoj :) har tyvärr inte tillräckligt med ekonomi för att samla :P har en ford probe V6 USA-modellen son står inne över vintern, säljas till våren. och kör en 850 som får gå tills den rasar ;)

Kul!
Ford probe har jag haft också, fast en turbo. Grymt fina bilar att åka i! Är det första eller andra gen. du har?
#33 - 9 februari 2010 22:23
Själv så samlar man på olika kaffemuggar :D

Sist jag kom hem med en ny så hörde man från regeringen.....men va fasen inte en till ?? !!

Och förståss Iron Maidens alla skivor, dom och metallica är dom enda jag köpt sista åren.
Resten har man tankat liksom [:o]
#34 - 9 februari 2010 22:24
Jim_J skrev:
Kul!

Ford probe har jag haft också, fast en turbo. Grymt fina bilar att åka i! Är det första eller andra gen. du har?

Har ni hört nån skratta på exempelvis bilprovningen åt era bisarra bilar ang. funktion och rost motstånd ? :D
#35 - 9 februari 2010 23:34
När jag var liten samlade jag på suddigummin och tvålar, sen när jag blev äldre samlade jag på pringlesburkar de där chipsen ni vet:). Nu kan jag nog inte direkt påstå att jag samlar på nått, eller ja jag och tjejen har en gemensam (mest hennes grejjer) samling med olika "naturfynd".
Alltså vi har en hylla där vi samlar saker vi hittat eller fått tex. har vi ett ormskinn, ett getingbo, kranier av olika slag mm, kul unik liten samling faktiskt.
Bilagor:
#36 - 10 februari 2010 00:14
Jag samlar på det bästa, aggressioner :D
#37 - 10 februari 2010 09:12
drd skrev:
Har ni hört nån skratta på exempelvis bilprovningen åt era bisarra bilar ang. funktion och rost motstånd ? :D

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men den jag hade var det aldrig några bekymmer med :)
#38 - 10 februari 2010 09:48
får väll se om jag kommer upp till full scala sen, hehe och inte 1:18 :D
men har ju några modeller i begränsad upplaga som är rättså svåra o få tag på :) Bla. Kitt från Night rider, en av mina favoriter :)
#39 - 10 februari 2010 16:52
Jim_J skrev:
Måste nog tyvärr säga att jag samlar på bilar... Riktiga, fullstora, fungerande bilar i skala 1:1 alltså :)

Har bara blivit så att jag köpt en bil, köpt ny, gett fan i att sälja den gamla o.s.v. :) Dock tre bilar som är lite "ögonstenar": en Hudson -47 street rod, en Calibra turbo (racepreppad med bur, banchassi och rejält med motor), samt en Vauxhall som är ett blivande projekt.. Någon fler med bilintresse här kanske?

Kör du barnracing eller nått med calibran??=) eller den ska bara va en värsting??=)
#40 - 10 februari 2010 16:54
Jim_J skrev:
Kul!

ja det är dom, lite dyra reservdelar bara :/ det är andra gen :)
#41 - 10 februari 2010 17:05
Jim_J skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men den jag hade var det aldrig några bekymmer med :)

Dom jag såg på min tid på bilprovningen var dock oftast i sunkigt skick och kördes av mindre skötsamma ägare ;)

I princip alla probe´s man såg i malmötrakten var riktiga vrak.

Ni sköter era mer kanske längre upp i landet :)
#42 - 10 februari 2010 17:41
Samlar på trä!
Till svarvning, karvning, byggen, you name it! :)
#43 - 10 februari 2010 17:55
drd skrev:
Dom jag såg på min tid på bilprovningen var dock oftast i sunkigt skick och kördes av mindre skötsamma ägare ;)

I princip alla probe´s man såg i malmötrakten var riktiga vrak.

Ni sköter era mer kanske längre upp i landet :)

min är i ganska bra skick, nästan ingen rost och så:)
#44 - 10 februari 2010 18:06
Samlade på olika plastkassar men inte nu längre. Samlar kanske omedvetet på medicinburkar nu. Dom kan vara bra till något. Någon gång.
#45 - 11 februari 2010 12:56
Är en hängiven filatelist redan från lågstadietiden. Samlar på allt Finskt och Åländskt inom ämnet. Jag har också en gammal (ca 20 år) samling med toma engångständare på vinden (ca 500 st). Dessutom samlar jag på Fantomentidningar.
#46 - 11 februari 2010 13:01
jag samlar på nyckelringar :) Jag fick dille på att köpa en nyckelring när vi var i Finland, sen dess köper jag eller ber jag folk köpa en nyckelring från det landet de besöker.

...Hello Kitty prylar har jag dille på oxå, men det är inte alla Hello Kitty prylar som tilltalar mig.
#47 - 11 februari 2010 18:19
Nubi skrev:
jag samlar på nyckelringar :) Jag fick dille på att köpa en nyckelring när vi var i Finland, sen dess köper jag eller ber jag folk köpa en nyckelring från det landet de besöker.

...Hello Kitty prylar har jag dille på oxå, men det är inte alla Hello Kitty prylar som tilltalar mig.

Ja köpte ett badkars sett med hello kitty till tjejen hon blev så glad så:D..
#48 - 11 februari 2010 19:31
Nubi skrev:

var i Riga för en vecka sen och köpte en nyckelring i bärnsten med en skorpion i :) den är häftig :D
#49 - 11 februari 2010 19:36
När jag var liten samlade jag på knapar nu har jag 354st
#50 - 12 februari 2010 20:01
jag samlar på lite allt möjligt:P har ni sett mythbusters avsnittet "shop til you drop"?
Där får man en liten blick in i adam savage hus och jag är som honom...
samlar på mej ALLT!! mkt elektronikprylar som man kan bygga ihop till små mördarmaskiner men också så meningslösa pryttelgrejer. inte cdskivor och filmer och sånt utan mest knasiga kostiga prylar.
Också saker som man KAN göra nåt roligt av. typ gammal ståltråd från bilar blir smcket, en gammal video blir en interface-pryl.
Köper även många olika konstnärsmaterial men det mesta ligger på jobbet där man även får vara på fritiden så där sitter jag ganska mkt och knåpar:)
Står en STOOR gamal kopiator som är halft sönderskruvad. av den har jag byggt ett ljusbord som jag har när jag tecknar.
en liten drill som man kan göra mönster i. några coola smycken av det färgglada sladdarna.

har några gammla mynt, har några högar med frimärken, men jag har blivit påpekad hela livet att det är töntigt att samla så jag bromsar upp mej lite och köper otrolgt lite saker dessa dagar vilket gör mej lite lätt rastlös. just nu samlar jag på akvarium:P
#51 - 12 februari 2010 20:02
Du kan få en ståltrådsboll av mig:D
Bilagor:
#52 - 12 februari 2010 20:43
Du kan få en ståltrådsboll av mig:D

Send it baby!!:d:d
#53 - 12 februari 2010 20:45
karrokaja skrev:
Send it baby!!:d:d

Ska se om ja kan ladda upp en bild på rackaren:D..den är jättegrym:D..hittade den mellan ett par däck i en truck=)..den gjordes av ståltråd i från returpapper:P
#54 - 12 februari 2010 20:45
min kompis mormor samlar på glas kossor! hon har SKIT MYCKET!
#55 - 12 februari 2010 20:47
min kompis mormor samlar på glas kossor! hon har SKIT MYCKET!

Jag tycker kossor är hemska:/
#56 - 13 februari 2010 00:26
kossa är världens gulligaste djur!!! älskar deras livsstil!!
Bara gå runt och softa! lägga sej och kräkas och sen tugga på sitt kräk, svälja det, kräka upp och tugga igen;) det skulle jag vilja göra HELA livet.

Nä men seriöst dom är fina. lugna och gosiga love them!!
#57 - 13 februari 2010 06:37
JLi skrev:
Är en hängiven filatelist redan från lågstadietiden. Samlar på allt Finskt och Åländskt inom ämnet. Jag har också en gammal (ca 20 år) samling med toma engångständare på vinden (ca 500 st). Dessutom samlar jag på Fantomentidningar.

Jamen. när jag tänker efter har jag ju också en fin samling Fantis från 80 och 90 talet. Samt några årgångar från sent 70-tal. Ligger på landet och är perfekta både för hängmattan och gäststugan när det regnar.
#58 - 13 februari 2010 11:48
Ska se om ja kan ladda upp en bild på rackaren:D..den är jättegrym:D..hittade den mellan ett par däck i en truck=)..den gjordes av ståltråd i från returpapper:P

amen det måste du göra!!!:d
Bilagor:
#59 - 13 februari 2010 21:39
jag är lite som karro också samlar bpå mycket säger jag bara!
#60 - 15 februari 2010 19:40
Hur får du plats med allt???:P:D

Det fattar jag knappt själv, å andra sidan så ser mitt rum för det mesta ut som en loppmarknad...
#61 - 15 februari 2010 19:59
Vandal skrev:
Det fattar jag knappt själv, å andra sidan så ser mitt rum för det mesta ut som en loppmarknad...

Kan ja tänka mig:P..
#62 - 16 februari 2010 12:27
Jag samlar på mönster till dockkläder. Syr en hel del och såljer. Sen har jag väldigt många pysselböcker. Jag vet inte om jag direkt samlar på, men köper så fort jag kommer över billiga.
#63 - 1 mars 2010 16:48
Nu är ja i extas:D:D:D:D har ännu en gång hittat en original Zippo ifrån vietnameran :D
#64 - 1 mars 2010 17:02
Nu är ja i extas:D:D:D:D har ännu en gång hittat en original Zippo ifrån vietnameran :D

vad är zippo ? :S
#65 - 1 mars 2010 17:03
vad är zippo ? :S

Det är en tändare=)
#66 - 1 mars 2010 17:03
Det är en tändare=)

okej
#67 - 1 mars 2010 17:05
jag samlar nog på mekano också har asmycket har typ 3 lådor ca 20 cm höga 1 meter långa och 30 cm breda fyllda upp till brädden är det en samling?
#68 - 1 mars 2010 20:23
jag samlar nog på mekano också har asmycket har typ 3 lådor ca 20 cm höga 1 meter långa och 30 cm breda fyllda upp till brädden är det en samling?

Är det originalförpackningar eller massa?

Annons